Tomme trusler?

 

Hvem har ikke kommet med det?

– Hvis ikke du gjør sånn og slik….så skjer DET!!

Fort gjort å slippe ut av seg….når vreden og frustrasjonen tar overhånd…….

 

Jeg har nok framsatt tomme trusler mer enn EN gang i løpet av livet…

…….og kanskje  særlig i forbindelse med at jeg har vært i parforhold!

I slike tilfelle har det gjerne vært den frustrerte, forurettede og fornærmede Karidansen som har talt………

 – Hvis ikke du er villig til å endre på ditt eller datt…….blablablablablablabla………….

……..så GÅR JEG FRA DEG!!! 

 

Jeg har kanskje ikke sagt ordene direkte….men det har ligget en truende undertone der……..

En slik uttalelse innebærer en form for manipulering………

Hvis ikke du gjør som jeg sier/føyer meg…….så blir det verst for DEG, så!!!!

 

Og….hva oppnår man med slikt???

Kanskje får man den andre til å krype……love bot og bedring…..(fordi den andre blir skremt)

…..eller man blir møtt med :

– Bare gå du – det skal bli deilig å bli kvitt deg! (Kanskje som et utslag av frykt…..og hevntrang)

 

Det blir et utrivelig spill der begge partene føler seg tråkket på! 

Så blir det KRIG! Ordene blir til stygge våpen……..

………og under ligger det trolig ofte masse FRYKT!!!

Ordene kan etterlate sår som det blir vanskelig å lege!

 

Utgangspunktet for det hele bunner gjerne i en følelse av ikke å bli sett og verdsatt – i alle fall ikke på den måten man ØNSKER å bli sett og verdsatt!

 

Jeg kommer antagelig til å falle i manipulasjonsgrøfta igjen….en og annen gang………i en eller annen sammenheng…….

…..spille på andres dårlige samvittighet…………… og leke martyr og offer.

Det skjer helst på dager eller i perioder når man er sliten og litt “nede”.

Det er DA det er lettest å bli irrasjonell i tankegangen…..og lage seg scenarioer oppe i hodet!!

 

Som man reder ligger man……….

Jeg har hatt en tendens til å være selvutslettende og føyelig………. samtidig som jeg har hatt et behov for kontroll!

…….og en tendens til å kritisere.

…….og dømme.…..

Det er en dårlig kombinasjon……..

Skal man gi noe…..skal det være ubetinget – ikke med et underliggende ønske om å få noe igjen.

Og OM man kjenner at man ikke er villig til å stille opp betingelsesløst i en bestemt situasjon……..må man i alle fall være svært tydelig på hva man forventer til gjengjeld.

Så kan man eventuelt gjøre en avtale på det!

 

Jeg har altså ikke vært flink til dette…….

Derfor har jeg kjent på mye aggresjon og bitterhet gjennom livet…….

Jeg har vært sint .…..og noen ganger også direkte slem.……..

….fordi jeg har følt at jeg har blitt tatt som en selvfølge…..at jeg har blitt utnyttet!!

At det er Den Andre som har fått alle fordelene….og at jeg har blitt  sittende der med Svarte-Per!

 

Jeg har forvandlet meg fra å fremstå som……..

……Den Kvitrende Lille Lerkefuglen……

….til å bli den Bitre, Harde Heksa…..

Bitre hekser har det ikke godt inni seg……….

 

Karidansen har hatt utallige  samtaler med seg sjøl……..

De handler ofte om mye av det samme…..

Hun trenger disse “samtalene” for å komme til klarhet………bearbeide….og komme seg videre…..

…..og så deler hun ofte “samtalene” på bloggen sin…..

….for hun tenker at det kanskje er noen andre der ute som har kjent på noe lignende………

…….og så ser vi at det er menneskelig……..sjøl om det ikke er ønskelig……

……..å tenke og opptre slik!

 

Vi vil leve lenge vi……

….men bitre, sure Hurpekjerringer (Og Hurpemenner)

………må vi ALDRI tillate oss å bli!!!

I hvert fall ikke……..

…….PÅ HELTID!!!

 For det blir verst………

…..for oss sjøl!

 Monster-Karidansen………..som egentlig har vært redd, frustrert……og uendelig sårbar!

“Elsk meg mest når jeg fortjener det minst” ….enda så vanskelig DET er!!

 

 

14 kommentarer
    1. Så utrolig bra skrevet:) Kjente meg igjen på mer enn et punkt for å si det sånn:) Men det er lett å ty til manipulering når en er utrygg og usikker dessverre. Av og til er sinne og tårer det beste forsvar. Jeg tror egentlig ikke jeg mener å være sånn, men jeg vil så gjerne bli forstått:) Ønsker deg en flott fredag fine karidansen:)

    2. birdbay: Takk for det, og i like måte….:D Når vi når en grense….så dukker det fort opp ei lita jente eller en liten gutt i oss som hyler etter å bli møtt og forstått…..Dessverre er det sjelden en god framgangsmåte. Ikke alltid enkelt å være rasjonell og klok, sjøl om vi innerst inne vet at vi oppfører oss uspiselig…. 🙂

    3. Flott skrivi. Nettopp sånn det er…. men vi vil jo ikke krige…. jeg vil bare bli holdt rundt og bli elsker for den jeg er! Ha en kos dag uten krig og elendighet <3

    4. Margrethe: Takk! Ja, vi vil bli elsket for den vi er…..og det vil våre eventuelle partnere også….og alle andre som vi møter på vår vei Jeg har jo ingen kjæreste nå – så jeg har ingen å øve meg på. Og akkurat nå er det mest behagelig for meg kjenner jeg! Men OM jeg noen gang……så håper jeg at jeg klarer å oppføre meg mer voksent!!<3

    5. Viktig å ikke true med sånne ting hele tida ja. Hvis man sier sånt bør man MENE det faktisk, at man går hvis ting er for STORT og uutholdelig. Og hvis man IKKE mener det bør man bite i seg sånne setninger. JEg har også lært det ..For det funker kanskje innimellom men er ekkelt og en uting å skremme slik. Men man gjør det jo fordi man er usikker etc. Ha en fin fredag Kari, jeg stikker på konsert 🙂

    6. frodith: Ja, det er en uting……ingen tvil om det.Og man bør sette grenser og være tydelig på hva man ikke orker, FØR man kommer dit at man blir så desperat. Nå er jeg såpass trygg på at jeg har det godt som single. (Jeg har vært single i over tre år, og har hatt hverdagene alene i ni år.) Derfor behøver jeg ikke gå på akkord med meg sjøl for å være i et forhold….Faren er kanskje heller det motsatte : At jeg kan finne på å “Avskrive” en mann på grunn av en bagatell….:P Kos deg på konsert. Det er vel ikke han Tommy(?) han med sangen om de du svek?:)

    7. Du er så flink til å skrive om “dagligdagse” temaer og følelser med en fin vinkling og god selvinnsikt:) Har hjelpa yngste sønn å flytte inn i ny leilighet i dag 🙂 Så nå legger jeg meg ganske snart 🙂 God natt :))

    8. annebe: Takk for hyggelig kommentar! Da er vel begge sønnene på plass i leilighet! Så vidt jeg husker skrev du et innlegg om at du hadde hjulpet til med en flyttesjau tidligere i år! Ønsker deg ei riktig god natt! 🙂

    9. Da hjalp vi ham å flytte ut av den forrige leiligheten han bodde i Oslo…nå er det Drammen :)Eldste sønn har bodd to og et halvt år i den leiligheten han bor i ..men flytter i større leilighet etter jul…så da blir det nok en “flyttesjau” men jeg hjelper bare å setter inn i skaper og litt da…gutta står for bæringa :))))

    10. annebe: Ok! Godt å ha noen til å hjelpe seg….og det er mye jobb med å sette inn i skap! I hvert fall hvis man har rukket å samle opp litt! Jeg tenker med skrekk og gru på MIN framtidige flyttesjau. Har jo digert hus….og har tenkt å flytte til et vanlig eller forholdsvis lite hus……. 😛

    11. Hehe. Ja, mye snakking med seg selv må til for å få det godt. Refleksjon, kan det også kalles. Men jeg har kommet til, – at noe her i livet, fortjener ikke å bli tilgitt. Så stor er jeg ikke. Noe hat skal få bli til evig tid. Uansett hvor grim det gjør meg. 🙂

    12. Tone: Alt må ikke tilgis….men hvis jeg går rundt og lar hatet og bitterheten nærmest spise meg opp….så blir det verst for meg sjøl…..Det finnes personer som har vært i mitt liv som jeg ikke har mer kontakt med enn det jeg føler at jeg er helt nødt til! Jeg ønsker å bli FERDIG – komme videre, og nå¨ser jeg at den muligheten snart er der! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg