“I et forhold”

 

På Facebook kan man oppgi sin sivilstatus : “I et forhold” , “Single” eller “Det er komplisert”. 

Kanskje det er flere valgmuligheter også?

Komplisert kan det vel være – uansett! 

Da jeg ble medlem av Facebook for ca fem år tilbake, var jeg i et forhold. Jeg valgte å skrive det på profilen min da jeg opprettet den.

Jeg la aldri ut bilder av ham og meg sammen, og skrev aldri om ham eller oss i statusene mine….

Det var helt bevisst.

Det var en del av livet som jeg ikke ville dele noe særlig om på Facebook.

Da forholdet tok slutt, klarte jeg å fjerne sivilstatusen uten at det ble særlig synlig. Det gjorde jeg på den måten at jeg unnlot å trykke på “Single”.

Slik slapp jeg unna alle de “Medfølende” (Men sikkert velmente kommentarene.)

“Huff, så trist da, Kari!”

(Fra folk som aldri hadde møtt ham –  eller knapt nok ante at jeg hadde hatt kjæreste!)

 

Jeg lovte meg sjøl en ting den gangen :

Aldri mer noen som helst publisering av “Forhold” på Facebook for min del! 

Jeg har generelt sluttet med å publisere så mye på Facebook. Bortsett fra enkelte blogginnlegg, deler jeg sjelden noe.

 

Mange nyforelskede vil gjerne vise sin kjærlighet for hele verden……

….og det er en ærlig sak!

En delt glede er gjerne en større glede…….

 

Så er det slik at det er noen som er nyforelsket flere ganger i året – og legger ut bilder av Nye Utkårede ….med jevne mellomrom.

Det er kanskje ikke noe galt i det…..?

Samtidig tenker jeg: Hvor mye har du bearbeidet bruddet – når du er så raskt på banen igjen??

(Her snakker jeg ikke om ungdommer, men om godt voksne personer.)

Det handler vel også om å beskytte seg sjøl (og det ferske forholdet)?

 De aller nærmeste vil uansett få vite det ganske fort……..så fremt man ikke er innstilt på å leke gjemsel over veldig lang tid.

 

Så hvorfor haster det, tilsynelatende, så veldig med å få publisert foran flest mulig…..

……..at man er i et nytt forhold ………. på nytt…..

……….og på nytt……?

 

 

 

 

25 kommentarer
    1. Jeg deler vel mange av blogginnleggene mine på fb. Og litt til.. men prøver å begrense noe da. Og er jo mye man lurer på hva motivet er for å dele. 🙂 Apropo, så gikk det en pakke i posten i dag… 😀

    2. dedicat: Ja, da blir det spennende å se i postkassa! . Man kan dele det man føler for så lenge ikke motivet er å være ondskapsfull eller å hetse…….Eg berre u-undrar – kvar er han no(var det en populær sang som het……!)

    3. Sånne ting er det lurt å tenke seg om en ekstra gang før en legger ut :)) Ofte er det der det virker som det er mest stas..at idyllen sprekker fortest :))…men for all del voksne folk får gjøre som de vil for meg….
      Jeg bruker fb mest til å legge ut blogginnlegg….trives bedre på bloggen :))))

    4. Jeg er ikke på fb. jeg da, så der er det ingenting å dele:) Her på bloggen er jeg jo litt mer anonym:) Men jeg forstår godt hva du mener, jeg har jo vært inne å kikka litt på mannen min sin side.hehe… Også har jeg en bekjent som var i et forhold til jul, var singel en uke, og gift i august og det var ikke den samme mannen for å si det sånn:) Men hver sin lyst sier nå jeg:)

    5. Godt spørsmål. Jeg er ikke så opptatt av det, men han jeg er sammen med ville absolutt ha det opp. Det gjør meg ikke så mye, for det går an å få det opp og vekk uten de største “oppmerksomhets skrikene”…. helt til facebook plutselig bestemmer seg for å dele med hele verden når du har jubileum og den slags- jeg veit ikke hvor alt dukker opp en gang :/ ha ha

    6. annebe: Ja, man gjør jo ingen noe vondt (annet en kanskje den man nettopp har avsluttet et forhold til) ved legge ut sånt på facebook……Men jeg ser ikke helt poenget i å publisere gang på gang – at man er et nytt forhold. Jeg tror snart jeg er moden for å kutte ut facebook. Som deg trives jeg bedre på bloggen! 😀

    7. Jeg er ikke på facebook, så deler jo ikke noe der… Og på blogg, deler jeg akkurat så mye som jeg synes er riktig for meg. Alle vet det finnes en Hr Frodith, men jeg forteller ikke mye om han, for det er slik jeg og han vil det skal være.Noen er veldig opptatt av å skrive om statusen sin… De om det 😀

    8. birdbay: Jeg skal ikke sette meg på min høye hest…Jeg var i to forhold ganske tett på hverandre etter at jeg ble skilt….men jeg lå lavt i terrenget både med å publisere på facebook og å ta “Runden” med familie og venner. Det var stort sett bare de nærmeste som hilste på.I etterkant er jeg glad for at jeg valgte den linja….men man har sjølsagt ingen garantier for noe….så man kan ikke gjemme seg for evig tid heller. Men facebook-publisering….niks!

    9. Elin Slåen: Vi er jo forskjellige. Jeg har opplevd at menn kan være veldig ivrige etter at man skal “Hilse på familie og venner” omtrent før man er sikker på om man egentlig er i et forhold. Jeg vil ikke på “Framsyningsrunde” mer……Da må det i tilfelle gå en god stund først. Jeg er så gammel at jeg ikke “Skal inn i familien” (eller motsatt) noe mer. Har du spurt din kjære om hvorfor det er viktig med publisering på facebook? Jeg har ikke noe med det, så det er ikke noe du skal svare på her. For min egen del så hadde jeg spurt for å høre hvilke argumenter han hadde. 🙂

    10. frodith: Det er en ryddig grense i forhold til “privat” og “offentlig” og jeg har samme syn for min egen del….men jeg reagerer ikke negativt på at bloggvenner deler bilde av ektefelle eller kjæreste. Om en og samme person kom med bilder av seg og den ene nye flammen etter den andre….så ville jeg imidlertid ha stusset litt! 😉 Enhver må like fullt gjøre det som kjennes riktig for seg…..:D

    11. Jeg et nok ikke den tette til å uttale meg…. for jeg bruker faktisk ikke fb….. ikke til bloggen heller, men DET burde jeg nok….. det dummeste jeg vet er sånn singel-i forhold osv…. et par jeg kjenner skilte seg – og det første og viktigste de gjorde var å endre status til singel på fb…. Hallo – godt over 30 og foreldre til to……. 🙂 🙂 🙂

    12. Margrethe: Da slipper man jo å forklare ståa – ommatt og ommatt, for da er de fleste informert! 😉
      Jeg begynner å få “metta mi”av Facebook nå….Facebook er kanskje omtrent det samme som det har vært hele tida…..men vi mennesker endrer oss jo …litt om litt,,,,! 😀

    13. fruensvilje: Jeg er ikke venn med noen av mine kolleger på facebook. Det er en grense jeg har i forhold til å skille jobb og privatliv. Ellers er jeg mye mer på bloggen enn på facebook! 🙂

    14. Hei Karidansen 🙂
      Jeg er så enig med deg!!!! Og det er jo ikke noe man MÅ gjøre, det å oppdatere seg om alt som det blir spurt om, på FB. Jeg har fjernet meg litt fra FB. Eller, jo jeg er inne der, men legger ikke så mye ut lenger. Deler litt blogg-inlegg og fjellturer og slikt.
      Litt privat må man kunne ha.
      Og det er jo veldig forvirrende og hele tiden lese om forelskelser og brudd og lykke og elendighet om en annen – mange ganger med de samme personer 🙂

    15. Ja, man kan jo lure hvorfor noen hiver seg inn i forhold etter forhold… og roper ut om det like høyt hver gang…. Men kan jo være gode personer likevel…bare at de skulle hatt litt sånn velmenende rådgivning…kanskje… 😉

    16. etdiktomdagen: Det handler jo litt om å beskytte seg…men vi har ulike oppfatninger om hva som er utleverende og ikke…..Jeg har også begynt å fjerne meg mer i fra Facebook. Synes det er mer spennende å blogge! 🙂

    17. Tone: Ja, det kan absolutt være gode personer… “følelsesmennesker” som lett lar seg rive med (Og jeg er nok på mange måter også et følelsesmenneske!).Kanskje er det også litt “status” i å vise at man har kjæreste. Jeg føler ingen “skam ” over å være single, men merker jo at veldig mye er lagt opp til at man skal være to. For eksempel når man skal ut og reise, så må man ofte bo på dobbeltrom sjøl om man er alene. 🙂

    18. Det kan du si. Hvorfor? Men det er vel som du sier, for å dele gleda… Jeg har valgt aldri å oppgi status på face, deler vel lite der. Holder at jeg blogger tenker jeg. Delte ikke denne forelskelsen min åpen heller, utenom med de nærmeste, ikke før den var over, ha, ha. Men vi mennesker er forskjellig. Husker hun som la ut om hvordan hun måtte vaske golvet for spy etter mannen hadde vært på firmafest. Det var nå også en status å dele….

    19. BforB: Den episoden du nevner var et grovt overtramp – og et eksempel på misforstått “Morsomhet”. Nå kan det hende at Gubben bare syntes det var “Tøft”……men jeg synes ikke fyllesjuke er så mye å legge ut om på Facebook. – eller andre steder heller. Jeg har nok gjort mine overtramp på Facebook, men ikke i nærheten av noe sånt. Har også vært veldig forsiktig med bilder av andre. Jeg ville gjort som deg med hensyn til forelskelse, men det er jo ingen “Fasit” på det! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg