Gavepakker – i en litt annerledes forkledning!

 

Noen ganger ser det ut til at alt går litt på tverke……..

Visse perioder av året har jeg flere utgifter enn ellers…..

Nå er det en slik periode…….

I tillegg til det jeg visste ville komme……så fikk jeg utgifter på bilreparasjon…….

Nå ble det heldigvis ikke noen voldsom sum – i og med at sønnen min fikk tak i en bruktdel- men jeg måtte uten med en pen slump, lell!

Dessuten har jeg jo nettopp kjøpt meg progressive briller……og de kostet også en del tusenlapper.

I det siste det vært dårlig med ekstravakter på jobben…..og jeg har en ganske liten stilling ” I bunnen”……

….noe som i seg sjøl er å leve litt “farlig”! (men det innebærer også en viss frihet!)

 

Det var da som bare SØREN, da!!

 

MEN – når kassa er slunken, så får man virkelig se at det går an å klare seg med lite…..og egentlig ikke lide noen nød….likevel!

“En kan leve lenge på saus og poteter” (Alf Prøysen)

Neida, Junior og jeg lever ikke på saus og poteter, for god og sunn mat har høy prioritet her i  huset….

……men nå om dagen tenker jeg meg ekstra godt om før jeg bruker penger på noe!

Så kan jeg sjølsagt velge om jeg vil angre på at jeg dro på ferie til Hellas i høst.

Jeg velger ikke å gjøre det, for det tjener da faktisk ikke til noe….og jeg hadde en kjempeflott tur som jeg sent vil glemme!

 

Noen personer kan tilsynelatende leve godt på en ganske lav inntekt. 

Andre har skyhøy inntekt, men likevel klarer de ikke å få det til å “Gå rundt”……..

 

For en del år siden hadde jeg ganske mye kontakt med en mann som snart skulle bli pensjonist……..

Han var litt bekymret………

For som pensjonist ville han “bare” ha utbetalt rundt 25000 i måneden. (På den tida ble det regnet som en svært god månedslønn).

Problemet for denne karen var bare at han hadde vært vant til å få utbetalt omtrent det dobbelte hver måned…..

…..dessuten hadde han vennet seg til et veldig stort forbruk…..og han hadde ikke prioritert å nedbetale på gjelda si.

Derfor hadde han ganske mye gjeld på et nokså ordinært hus………….

 

Vi skal ikke legge opp hele økonomien vår etter hvordan det skal bli når vi blir pensjonister……..

…..men å nedbetale gjeld, slik at man ikke sitter med store lån når man går inn i pensjonistenes rekker…..det er nok en klok form for “Sparing”.

 

Når jeg har bra med penger på kontoen, så merker jeg nok at jeg kan bli litt mer “Spandabel” – både overfor meg sjøl og andre……..

……..men jeg har aldri vært vant til å sløse vilt!

“Gavepakkene” jeg har fått nå – i form av ekstra utgifter og litt dårlig med inntekt, er det masse læring i!!

 

Jeg skal alltids klare meg – det er jeg helt sikker på!

 

Blogginga er i utgangspunktet en gratis hobby…..så den kan jeg drive med, sjøl om jeg må bruke sparekniven om dagen!

 


Karidansen i sparemodus……

Det går litt sport i det…å se hvor mye man kan få ut av lite!

 

 

28 kommentarer
    1. Fantastisk skrevet:) Alle har nok noen sånne perioder i livet, enten man tjener mye eller lite:) Man bruker ofte etter det en har:) Godt du er positiv og tilpassingsdyktig:) Man kommer ganske langt med det også, og med litt kreativitet så får en gjerne mer enn smør på brødskiva også:)

    2. Slike perioder trur jeg nok de fleste har. Jeg måtte ha fire nye vinterdekk til bilen i går. Jeg hater å bruke penger på bil, men dekk må man ha.
      Ellers blir jo gjerne en av dyrene “akutt” syke rett føre ny lønning- det slår aldri feil. Men, jeg sparer litt hver måned på egen konto til dem, og en del uteonm til andre ting, på synlig og usynlig konto, så det går seg alltid til. I tillegg er jeg nøye på å alltid ha penger på konto før lønning- som nevnt, man veit aldri når hundene må ha ekstra stell, men det skjer stort sett alltid rett føre lønning. Da er det greit å snåle litt ekstra for sikkerhetsskyld 🙂

    3. Elin Slåen: Ja, har man mulighet til å bygge opp en liten reserve….så skal man ha det. Jeg har også en liten reserve……men hvis jeg begynner å “Skale” av den, så har jeg plutselig ingenting…..så målet er å unngå å bruke av den! 🙂

    4. Ja, det med å la det gå sport i det er lurt. Jeg gikk mye på Kiwi en periode tidligere. Finner man noe som går ut på dato i morgen, så er det jo gratis. Og I MORGEN er da vitterlig en dag til.. Men å ha tid OFTE til å lete der…vel det har jeg ikke. Men som student gikk det fint å bruke den løsningen 😀 25000 i måneden?? Det er da bra?? Jeg tjener ikke stort over det jeg… utbetalt, og jeg har lånekasselån og annet. Ikke huslån da.. Men vanlige faste utgifter.. Men føler jeg lever godt likevel 🙂 Vi trenger ikke så mye egentlig 🙂

    5. frodith: Og dette var for rundt ti år siden…..så han var godt vant! Det er vanskelig å venne seg AV med dyre vaner, så det er best ikke å venne seg TIL dem! 😉

    6. Min har vært lik null ganske så mange ganger, for å si det sånn. Lillemor var mye syk en periode, både med magen og en tett bukspyttkjertel, og det kostet meg flesk, for å si det mildt (bacon er ikke akkurat billig for å komme i fra et masseprodusert dyr). Hu var ikke forsikret, og det merket jeg alt for godt på sparekontoen. Nå jobber jeg for harde livet med å få den greit opp i sum igjen, for man veit aldri når neste runde med uforutsette utgifter kommer.

    7. Elin Slåen: Det koster å ha dyr……..jeg har lagt igjen noen tusenlapper hos dyrlegen på grunn av at jeg alltid har hatt katt. Det er de faste tingene som vaksiner og sterilisering….og så blir det plutselig noe med kutt og sår og diverse infeksjoner.Men har man først anskaffet et dyr, så må man bare følge opp! 🙂

    8. Ja, det er liksom det. Jeg satte jo opp et nazibudsjett jeg føre jeg fikk hund, for å være sikker på at jeg skulle ha råd til mat, forsikring og de eventuelle uforutsette veterinærbesøkene. Men så har det jo blitt flere og flere dyr- men, jeg har fått bedre og bedre lønn også med årene 🙂 Forsikring er uansett en fordel for da går det ikke så hardt utover sparekontoen 😛 he he.. Jeg pleier alltid å si: Uten dyrene hadde jeg hatt mye penger, men tenkt så fattig jeg hadde vært i livet 😉 De er verdt hver eneste krone <3

    9. Elin Slåen:Ville ikke vært uten Kattekrapylet jeg heller! Hver gang katter har måttet avlives eller har blitt drept,har jeg sagt :Nå er det nok…..men………..Sist gang gikk det bare ei uke før en ny pus var på plass! Hun er veldig mye inne, så da skal det litt til at det skjer noe! 🙂

    10. Flott skrivi. Har vært på sparebluss lenge av gangen se siste 11 åra. .. ikke moro, men en lærer mye og blir møe kreativ….. heier på deg! 🙂

    11. Margrethe: Takk for det….Lider ingen nød. Det vi mener med å ha “Dårlig Råd” er jo bare at vi ikke kan sløse på noe vis, og at vi må tenke litt ekstra i gjennom ting. Jeg har jo opplevd å være redd for å måtte “Gå fra gard og grunn” ..og jeg er ikke DER nå, sjøl om jeg har tenkt å flytte på meg snart! 🙂

    12. Det er en fin sport å bedrive. Du verden så mye man kan få ut av lite! Du som er så kreativ fikser nok både middagene og kosen tenker jeg. Ha en strålende kveld 🙂

    13. Siv Svanem: Ja, verre er det ikke….Men det er klart at hvis det virkelig går ut over livskvaliteten så er det ikke særlig stas…..(Men DER er ikke jeg) Jeg har varmt hus, og mat i fryseren! 🙂

    14. Det hender jeg ser på “Luksusfellen”, og det forundrer meg stort hvordan mange med høy inntekt kan havne i en sånn situasjon. Nå til dags er det jo så billig å låne, ihvertfall på sånne ordinære lån, og det skremmer meg litt for hva som vil skje med mange når renta går opp. Uansett er det lurt å betale ned på lån så fort man kan. Jeg er jo oppvokst på gård, og er vant til at av det som kommer inn skal jo mye gå til å dekke driftsutgifter + investeringer, så da kan man ikke bare bruke opp pengene “til neste lønning”. Det er igrunnen litt gøy å la det gå sport i det å spare penger.😊

    15. Hanne Beate: Ja, det er det…..og lurt å venne seg til å tåle å klare seg med lite, uten å bli en skikkelig gjerrigknark!!! Jeg har vokst opp med veldig nøysomme foreldre. Det var f. eks ALDRI snakk om å få et moteplagg! Jeg kan fryde meg over å skeie ut litt i blant, men det blir ingen fryd hvis man skeier ut så mye at kassa blir tom! 🙂 Jeg har satt en grense for hvor mye jeg vil ha i huslån når jeg flytter herfra……og da vet jeg sånn ca hvor høyt jeg kan gå når jeg skal by på bolig!:)

    16. Du har et poeng her ja,og jovist klarer vi oss med lite,hverdagen koster jo ikke allverden,det er luksusen ved siden av som koster og den kan vi selv bestemme oss for å gi en pause :)) 25000 i måneden er det dobbelte av det jeg har i dag 🙂 og jeg greier meg bra 🙂

    17. fruensvilje: Ja, jeg må innrømme at jeg ble litt oppgitt over de økonomiske bekymringene til denne karen….Han var litt “håpløs” med penger, syntes jeg! 🙂 Hvis en er enslig og må klare seg på 12-13000 i mnd, da tror jeg det kan bli trangt…..men det er nok dem som må det.. Da må en VIRKELIG snu på kronene. Du er jo kjempedyktig til å utnytte ressursene i naturen. Det er mye å spare på det! 🙂

    18. Interessant innlegg du hadde.
      Før jeg ble pensjonist funderte også jeg på hvordan det skulle gå i hop økonomisk med pensjonen. Jeg var nok gjeldfri og med litt under puten så bekymringene var ikke store. Det viste seg imidlertid at selv om pensjonen var 2/3 av lønna så har det gått veldig bra, og jeg pleier å si at etter jeg ble pensjonist har det alltid vært penger igjen ved neste lønning.
      Utgiftene har dalt og dermed har regnestykket blitt positivt.
      Men, det er leeenge til du blir pensjonist, så du har god tid til å forberede deg.
      Ellers er det jo uforutsette utgifter som teknisk break-down på bil, komfyr, etc, etc som kommer og forstyrrer planøkonomien vår…

    19. funderier: Jada, det er noen år til….og ikke har jeg noen garanti for at jeg BLIR pensjonist heller….De uforutsette ugiftene må man alltid ta høyde for, men noen ganger kommer liksom ALT på en gang! 🙂

    20. Jeg har det også sånn til tider….. noen måneder bare renner det inn med regninger…….. og det er så vidt det går rundt…… og av og til går det ikke rundt…… men, jeg sluttet å røyke for snart 3 år siden, og fikk en helt NY økonomi 🙂 Hjelpe meg så mye jeg brukte på røyk. Så, uansett har jeg det bedre økonomisk men det er ikke noe morsomt å alltid være alene om alt 🙂
      Det går nok bra Karidansen 🙂

    21. etdiktomdagen: Takk! Jada, jeg har ingen inkassovarsler eller annen styggedom hengende over meg. Er ajour med alt, så det er bare at det ikke er rom for noe stort forbruk akkurat nå. Flott at du klarte å stumpe røyken, for det går mye penger opp i røyk! 😀 Dessuten er det en god investering i helsa hvis man klarer å kutte røyken. Jeg har aldri røykt, så det er en av de tingene jeg ikke kan slutte med! 🙂

    22. Jeg har vært i sparemodus hele livet, men nå når barna klarer seg selv, har jeg det godt og kan kjøpe ting jeg ønsker meg og jeg kan reise. Har nesten ikke vært på ferier før barna var ganske så store. Nå føler jeg meg priviligert som kan unne meg meg ting 🙂 Å ha dårlig økonomi sliter lett på helsa vår.

    23. Mariann Sæther Tokle: Jeg har opplevd mye utrygghet i forhold til økonomi. Jeg gjør egentlig ikke det nå. For meg har det vært godt å være single og vite at jeg styrer økonomien alene. Går det dårlig, kan jeg ikke skylde på noen andre enn meg sjøl! To av tre unger er ute av redet, og “Sjølgående” så jeg har ikke de samme forpliktelsene lenger.Derfor er det lettere å tåle Trange Tider nå!. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg