“Hæin hadde visst starte’ hælja, æilt………”

 

I og med at jeg for tida er uten bil, er jeg henvist til å bruke offentlig transport.

I dag tok jeg buss…..

En av passasjerene var synlig beruset. Dessuten kjente jeg at det luktet sterkt av sprit sjøl om jeg satt et stykke bak ham……

Han var svært så snakkesalig og kommuniserte både med bussjåføren og passasjeren ved siden av.

Da han gikk av bussen, måtte han hente sykkelen sin i bagasjerommet……..Han var såpass på’n at han ikke husket hvilken side av bussen sykkelen lå…..

…….så det tok sin tid……

Mens han holdt på med dette, begynte medpassasjeren og bussjåføren å “prate”….

“Hæin var VISST itte helt go’ hæin der! Hæin hadde VISST starte’ hælja æilt!”

Bussjåføren kunne fortelle at han “Kjinte’ tæl kar’n i frå før” ……….og det var VISST ikke akkurat første gangen HAN gikk på fylla…….

 

Episoden fikk meg til å tenke på noe jeg opplevde for en del år siden.

Da var jeg i et rehabiliteringsopplegg………

Det var et gratistilbud fra kommunen om å få drive med ulike aktiviteter ved et treningssenter et stykke unna. 

I begynnelsen var jeg såpass “frynsete”at jeg ikke en gang turte å kjøre bil ned til Brumunddal.

Jeg ble hentet rett utenfor huset mitt…….. og kjørt like til døra da jeg skulle hjem……

Etter noen uker,  merket jeg at treningen var med på å “løfte meg” såpass at jeg var i stand til å ta meg ned til Brumunddal alene.

Derfra satt jeg på med kommunens minibuss.

En gang var det tydelig at en av de mannlige deltagerne hadde drukket seg til mot før trimmen……

I en minibuss merkes dette enda bedre enn i en vanlig buss – for man blir sittende ganske tett.

Noen av damene begynte å knise, og det var tydelig HVEM de kniste av…..

Det var ikke snakk om unge jenter – men damer som var eldre enn meg…..

 

Her var vi alle i samme båt…….

Jeg tror samtlige av de som deltok på dette tilbudet hadde kjent på hva sterk angst er………..

…..og jeg tror de fleste av oss hadde prøvd beroligende piller…….

Det er ikke gitt at vi blir mer forståelsesfulle og tolerante om vi har vært “Ute og kjøre” – på ulike vis……..

 

Det er fort gjort å gjøre narr av alkoholikeren…….for det blir så SYNLIG når man går på fylla!!!!

Sjøl tydde jeg til beroligende piller de gangene det røynet på som verst……

………og det merkes ikke så godt av andre, sjøl om det kan synes ved at man blir litt  tung og slørete i blikket.

 

Begge disse episodene hadde det til felles at det var et menneske som ble gjort litt narr av og “Snakket om”.

 

Det er fort gjort……jeg har nok også gjort det…mer enn en gang i livet

…..men det er faktisk ganske USMAKELIG…….

 

Det er ikke noe “finere” å være pilleavhengig……….

 

……enn å være sprit-avhengig…..

…. det er imidlertid mer sosialt akseptert……

….dessuten enklere å skjule…….

…..men skamfølelsen over ikke å mestre hverdagen……uten å måtte ty til “dop”….

…..er gjerne den samme!

 

(Bildene er hentet fra Google)

20 kommentarer
    1. For et fantastisk skrevet innlegg:) Jeg kjenner meg litt igjen. Det er utrolig hvor mye visse mennesker kan få seg til å føle at de er så forb… mye bedre sjølv. Ingen vet hva som skjuler seg bak drikkingen, like lite som hva som skjuler seg bak beroligende midler. Det er ingen som er så høyt hevet at det finnes noen som helst unnskyldning til å gjøre narr av andre:) Ønsker deg en strålende dag:)

    2. Jeg har vokst opp med en storebror som begynte drikke da han var 15 år. Han er alkoholiker. Det jeg husker er at jeg alltid var redd for han…….. I dag er han verdens snilleste mann….. men drikker hver dag. Kan nesten ikke se det på han for kroppen er så vant til det, men jeg ser det i øynene. Mange har snakket og fliret bak ryggen hans. Mange har syntes synd på min familie…… men en må takle det. Det er ikke enkelt. Og ja det er synd at andre skal ha det morsomt på andres elendighet, men slik er det. Det er trist situasjon å være alkohliker eller pillemisbruker. Jeg jobber innen helse og ser mye. Det er bare trist synes jeg og de er gode mennesker som oss andre men med tung bagasje mange…..
      Ønsker deg en god dag 🙂 !!!

    3. det er trist att noen gjør narr av mennesker som ruser seg av forskjellig vis,det er jo synd i disse menneskene,det er en grunn og det har ikke vi andre lov til å gjøre narr av,for vi hvet ikke grunnen

    4. Det er ikke noe pent å gjøre narr av andre…det er vel alle enige i. Og likevel har vel alle også gjort det minst en eller flere ganger.
      At man sier noe seg imellom er vel greit, men å si det sånn at alle andre også kan høre det, da er det absolutt IKKE greit synes jeg.

    5. birdbay: Jeg tenker at jeg skal feie for min egen dør…for det trenger jeg av og til…Når vi blir bevisst på dette, så er det ikke så fort gjort å henge seg på hvis vi ser at noen blir gjort narr av. 🙂

    6. etdiktomdagen: Det er trist når det blir slik som det du beskriver. Vi må sette grenser for hva vi orker av den som er sjuk, for ingen kan hjelpe den som ikke er i stand til å ta tak i problemene sine sjøl! Men gjøre narr, eller dømme ..nei ….det skal vi definitivt ikke!

    7. natheless: Det er vel ingen av oss som kan skryte på oss at vi ALDRI har gjort narr eller sagt noe nedsettende om noen….men vi trenger ikke henge oss på hvis vi merker tendenser til skittkasting og latterliggjøring!

    8. Eva: Det er adskillig mindre ufint å ta det på kammerset….men treffer jeg på et menneske som snakker stygt om så den ene og så den andre, DA blir jeg skeptisk, sjøl om det er på tomannshånd. Sjøl har jeg blitt mye mer nøye med åra. Jeg var nok “verre” til å snakke negativt bak ryggen tidligere….Det er jo gjerne det vi er vant til….at man snakker om “Folk”! 😛

    9. Flott å ta dette opp og du skriver så respektfullt og fint om de som har avhengighetsproblemer av ulike slag. Det er noe med at vi alle har samme verdi uansett. Og vi kjenner ikke til va som har skjedd i andres liv, så dommen kan vi overlate til andre. Og så må vi huske på noe; “en av en million blir truffet av lynet, men alle som en går vi på tryne”!!!

    10. Din lille hverdagshistorie kan gi noen hver litt å tenke over! Jeg tror ikke at de bemerkninger som blir uttalt i slike situasjoner som den du nevner, er ondsinnet ment, men uansett vil det være et stikk i “sjelen” til den som sliter. All honnør til deg som tar opp slike spørsmål, som vi alt for lett bagatelliserer!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg