Tilvenning…..

 

Det er mye man kan venne seg til…..

Man kan venne seg til diverse vaner og uvaner, for eksempel…..

Det kan være vanskelig å venne seg av med en uvane…….

Akkurat nå holder jeg på med å venne meg til……….

 

………å bruke progressive briller!

Valget ble jo omsider tatt, og jeg endte opp med disse :

 

Nok en “Brille-selfie” på badet…….men je var alene heme, så da……

 

Mange mente jeg ble “Streng” med disse brillene……..

Da min franske venninne fikk se meg med brillene, gapskrattet hun og kalte meg Tante Sofie!!!

(Vi er fortsatt venninner!!!)

………..men det var uansett disse jeg likte best! 

Den kvinnelige ekspeditøren hos optikeren var enig! Dessuten sa hun……..at for ei som brukte lite sminke, så var det greit med litt markerte briller!

Og jeg er ikke blant dem som har det høyeste sminkebudsjettet….

……bare litt mascara og et drag med leppestiften …sånn innimellom!

 

Å venne seg til progressive briller….er en svimlende opplevelse………

Det første som skjedde da jeg kom ut fra optikeren, var at jeg snublet i fortauskanten!

 

Heldigvis falt ikke brillene av….

Da hadde det blitt ny rekord i kort levetid for briller……..

 

Da jeg kom til et kjøpesenter rett etterpå, holdt jeg meg i gelenderet da jeg gikk ned trappa……

Jeg følte at jeg hadde problemer med å bedømme avstanden mellom trappetrinnene!

Jeg ser veldig godt på avstand med disse brillene…..

Etterhvert går det nok greit å lese også, bare hjernen min skjønner hvordan jeg skal holde hodet og feste blikket når jeg leser.

Foran dataskjermen fungerer fortsatt Nille-brillene best, så jeg må nok en tur til Specsavers  snart for å få meg en databrille i tillegg…….

 

……..men akkurat nå ber lommeboka meg så pent om å vente……. 

……………….sjøl om briller fra Specsavers faller en del rimeligere enn brillene fra optikeren.

 

Ellers merker jeg at brillene må justeres litt. De sklir bittelitt nedover nesa, og da blir lesefeltet for lite.

Jeg har prøvd å feste en liten bit dobbeltsidig tape i panna –  og “klemt” brillene innpå.

Det fungerer fint………. helt til jeg skal ta av tapen igjen…….

Da gjør det VONDT!

Dessuten ser det litt “kopete” ut………. å gå med tape i panna…….

Tror ikke jeg får klisterhjerne av det heller……..

Så det blir en nok en “justeringstur” til optiker’n igjen ganske snart!

 

 

18 kommentarer
    1. Hehe…. ler godt! Ikke lett det der nei – og justeringer er viktig for å få det til å funke tror jeg! Forresten kler du brillene kjempegodt, og ligner absolutt ikke noen tante Sofie 🙂

    2. He he, nei tape i panna høres hverken lekkert ut eller godt ut for den sakens skyld. Kule briller du har fått deg da. Uff reneste berg og dalbaneturen det å venne seg til progressive briller, så skjønner godt at du bommet litt på fortau og trapper (been there done that)

    3. Ja, viktig å ha briller man trives med, og som sitter riktig på nesa og ørene 😀 Jeg får litt vondt av mine..Men progressive funger fint nå, gikk fort å venne seg til 🙂 Du ble så fin atte <3 Klem

    4. Du får sagt det du da:) Ha,ha… Synes jeg ser deg med tape i panna:) Ellers synes jeg brillene så veldig flotte ut jeg da, får håpe du får igjen gangsynet igjen:) Fortsatt fin kveld til deg:)

    5. Du er ikke sann med dine ord. Jeg MÅ jo le ved tanken på den klisterhjernen! Men fra spøk til alvor, det er nok ikke lett å vende seg til sånne briller med en gang. Øvelse gjør mester og du ser slett ikke streng ut med de brillene. Jeg synes du ble stilig!

    6. He he…..den med tape og klisterhjerne likte jeg :D. Bare synd det ikke hjalp utvida :))). Får håpe tilvenninga går raskt, men fikk du ikke beskjed om å ta det forsiktig i starten?
      Jeg greide aldri å bli progressiv nok i øynene/ hjernen, i dag opererer jeg med to briller og da har jeg ikke fått meg databriller ennå.
      Lykke til, det er svuing over brillene dine, gratulerer :).

    7. MOONBEAMSCORNER: Det kommer seg ganske fort, men jeg tar noen pauser fra dem innimellom. Det er uvant å gå med briller hele tida! Virker som om du har klart å venne deg til de progressive brillene! 😉

    8. BforB: Nei, fikk ikke beskjed om å ta det pent, men tar noen brillepauser innimellom så både øyne, nes og ører får slappe av litt fra dette nye….Kan nok tenke meg å ha en databrille og en ren lesebrille i tillegg, etter hvert men disse blir de jeg vil gå med til daglig! 🙂

    9. Ja jeg ble vant til de etterhvert, men det tok meg en god uke!! Ble jo rent svimmel med en gang og faktisk litt småkvalm. Etter noen år med disse og jeg måtte ha nye valgte jeg meg to par i steden, en lesebrille og en til daglig, men det angrer jeg på!! For et stress da! Må jo huske på å ha med seg to briller hele tiden, og det gidder man ikke i lengden, så neste gang blir det progressive igjen (trur eg)

    10. MOONBEAMSCORNER: Jeg vil ha en databrille i tillegg, for den er jeg ikke nødt til å ha med over alt. Jeg klarer meg jo med disse for det meste. 🙂

    11. Ja, sånt er nok en tilvenning….Du ble jo veldig fjong da, nå når de er på plass 😀
      Jeg må venne meg til tanken å gå å få sjekket synet 😉 Det er en dørstokkmil, som er meget lang 😉
      Lykke til med videre tilvenning <3

    12. Eva: Takk! Ja, det var ei lita dørstokkmil for meg også…..men mest med tanke på at jeg visste det ville koste en del tusen….Men nå er jeg glad det er gjort, for nå har folk på fjernsynet fått konturer i fjeset sitt…og jeg kan lese skilt i trafikken uten å myse….;)

    13. Jeg sliter heldigvis ikke med hverken fjernsyn, data eller lesing. Men å myse når jeg kjører bil…den kan jeg ikke vri meg unna. Så må nok til med noe etterhvert jeg også 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg