Å innrømme at man er redd for noe……

 

……er ikke alltid så enkelt…..

Det er fort gjort å prøve å finne på utflukter og unnskyldninger…..i stedet for å si det som det er….

I kveld gikk jeg inn på TV2 Sumo og kikket raskt i gjennom dagens episode av “Jakten på Kjærligheten!”

Fordelen med Sumo, er at jeg kan hoppe over reklamen, og spole over de sekvensene jeg synes blir altfor langtekkelige og uinteressante.

I kveld tok den eneste kvinnelige bonden med seg de tre mannlige frierne på vannaktiviteter……

Den ene frieren var ikke helt bekvem med dette.

Da bonden utfordret de tre mannfolka til å ta seg fram til ei bøye et stykke ute i vannet, måtte han melde pass…

– Æ har vannskrækk, sjø….!

Han syntes nok ikke det var så stas å måtte innrømme dette….men han gjorde det uten å gjemme seg bak fjas og dikkedarer.

Slikt står det respekt av!!!

Han framstår ellers som en liketil og real kar i mine øyne!

Bonden syntes antagelig det samme….for han var en av de to som gikk videre…… 

 

For oss damer er det nok lettere å innrømme en fobi av ett eller annet slag….Vi har ikke det samme presset på oss som menn.

Det kreves ikke av oss at vi skal være løsningsorienterte og hamle opp med fysiske utfordringer på samme måte som en mann……..

 

Takke meg til en mann som er modig nok til å innrømme at det ikke er alt han mestrer og får til………

…..en som kanskje til og med kan innrømme at han tok feil….i stedet for å gå i vranglås og bli sur …….. eller prøve å fleipe det bort…..

(Akkurat DET gjelder sjølsagt for oss damer også!)

 

Det vitner om ekte styrke og modenhet….slik jeg ser det!

 

25 kommentarer
    1. etdiktomdagen: Vi kvinner kan kanskje bidra til å lette dette presset fra menns skuldre. Jeg liker det nok ikke hvis jeg føler at en mann gjemmer seg bak meg i alle sammenhenger…men menn må også få lov til å vise sårbarhet i blant! <3

    2. Margrethe: Ja – å følge strømmen og være som “alle andre” er på ett vis det enkleste, men i lengden lite tilfredsstillinde. Da blir det jo fort slik at man må gå en del på akkord med seg sjøl! 🙂

    3. Åhh, jeg er veldig raskt ute med å fortelle om jeg virkelig ikke takler noe. Jeg er absolutt ikke redd for å prøve nye ting, men er det noe jeg ikke takler, så sier jeg klart i fra.
      Jeg takler ikke så godt å få hodet under vann, for eksempel. Derfor bader jeg svært sjeldent. Og de gangene jeg bader så kan jeg nesten ikke ha noen i nærheten fordi jeg er redd de ikke skal respektere at jeg har litt skrekken for vann og da spesielt det å få hodet under vann.
      Jeg ser ikke på Jakten på kjærligheten, men han hørtes jo ut som en real kar, som da til og med er modig nok til å si i fra, i stedet for å plage seg selv med å prøve å imponere 🙂

    4. Elin Slåen: Kjenner meg igjen med det med hodet under vann. Jeg har “slarkete” trommehinner etter utallige ørebetennelser da jeg var lita. Jeg tåler nok å være under vann med ørene mine, men tror ikke det er lurt å dykke så dypt ned. Ellers liker jeg å svømme og bade! Jeg tror absolutt du tør å si ifra. Du virker ganske så oppriktig og rett fram! 😀

    5. Nei det er ikke lett å innrømme sånne svakheter. Men akkurat det der med vannet takler jeg ganske så bra. Jeg har aldri vært noen svømmer, fatte ikke at den lette skrotten min kan flyte så tungt i vannet. Husker eldste bb og eneste jenta da vi lå på hotell i Oslo og det var basseng der. Og jeg kjøpte badebukse for å ta henne med dit. Problemet var at det var like dypt over det hele.. og jeg rakk ikke til botten. og sa dette turde jeg ikke. Og jenta.. hun var ikke veldig gammel. ble rasende og sa på kav trøndersk ,, ”Koffør kjøpt du den da….” og peka på badebuksa mi 😛

    6. Jeg kjenner mange uredde kvinner. Men jeg tror likevel menn er mer vågale på enkelte områder. Men jeg kjenner mange “redde” menn også.

    7. Siv Svanem: Er en redd for “alt” så må en jobbe med seg sjøl….men å innrømme at det er enkelte ting en ikke fikser så godt, DET synes jeg bare vitner om mot…og oppriktighet! 🙂

    8. fruensvilje: Ja, i alle fall hvis det bare dreier seg om enkelte ting. Etter at jeg kolliderte med en trailer i 2008, slet jeg veldig med å kjøre bil. Da MÅTTE jeg bare jobbe med meg sjøl, for det hadde vært helt håpløst for meg å bo her uten bil.

    9. rteworld: Menn er kanskje tøffere i forhold til fysiske utfordringer. De er jo, jevnt over,fysisk sterkere. Mange menn takler imidlertid dårligere å være single. De har ofte mer behov for “Ei å komme hjem til”. Her finnes det sjølsagt unntak – begge veier!

    10. Jeg føler meg pinglete av og til, men jeg har hørt andre si at jeg er tøff og uredd. Jeg hiver meg ut på utfordringer, og takler en del ting som andre ville ha vært redd for. Men så er jeg vel litt herdet da. Singellivet gjør jo noe med oss, vi må takle alt selv.
      Men enkelte ting, velger jeg å ikke utfordre likevel 😉
      Jeg synes det er litt godt å få lov til å si at jeg ikke vil gjøre det, fordi jeg ikke tør. Men det er sjelden jeg sier sånt…Jeg finner som regel en utvei 😉

    11. Ikke sant. Men er man ikke redd, er man heller ikke modig. 🙂 For man må kjenne på frykten for å være modig. 🙂 Så også den episoden, og tenkte det samme. 🙂

    12. Tone: Klokt sagt! Man MÅ kjenne på en viss frykt for å utfordre frykten. Alt det vi føler er kjempe-enkelt….får oss ikke videre. Vi må kjenne på litt motstand innimellom også! 😀

    13. Vi har jo kommentert dette før i forhold til å reise alene. Det å innrømme at man har svakheter og er redd noe er svært viktige egenskaper å ha. Hvis man holder ting for seg selv kan hverken en selv eller andre få gjort noe når hindringer oppstår. Hvis man er villig til å innrømme sine svakheter kan man nesten alltid finne en løsning.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg