SE…! Der TISSER MAMMA – KUA!!!!!

 

Forslag til statsbudsjett for 2016 er nå lagt fram….

Jeg har ikke fått med meg detaljene i budsjettet, for jeg har ikke lest så mye……men jeg har i alle fall fått med meg følgende :

Ett av forslagene går ut på at det fra 2016 skal bli slik at den som overdrar garden til ett av barna…… skal betale 25% skatt av overskuddet, altså differansen mellom den prisen man i sin tid ga for eiendommen – og den prisen garden selges for i dag!

Jeg ønsker å gi neste generasjon et godt utgangspunkt, samtidig som jeg skal føle at jeg kommer greit ut av det for min egen del. Jeg har tenkt å flytte fra garden og kjøpe meg en bolig et annet sted. Jeg har derfor ikke tenkt å sitte her som “Kårkjerring” i mange år framover. 

Jeg kjøpte denne garden i 1993 til en relativt gunstig pris –  på grunn av svært spesielle omstendigheter.

Skulle jeg ha ganget opp prisen jeg ga den gang – til dagens prisnivå – (sammenlignet med f. eks boligprisene for øvrig) – så hadde de unge måttet slite VELDIG tungt…..om de i det hele tatt hadde klart det.

 

I følge forslaget skal man IKKE betale denne “Straffeskatten” dersom man selger garden på det åpne markedet! (I hvert fall slik jeg har forstått det!)

Grunnen til dette skal visstnok være at man ønsker å gjøre det lettere for Hvermannsen å få kjøpt seg en gard!!

 

SÅ : Hvis man selger garden på det åpne markedet, slipper man “Åsetesfradraget” på 25%

(som man er pliktig til å gi dersom man overdrar til en av de odelsberettigede.)

Hvis det nye forslaget trer i kraft, slipper man i tillegg å betale 25% av “overskuddet” til statskassa……….. hvis man altså velger å selge til fremmede.

Hadde jeg vært VELDIG glad i penger, så vet jeg jammen hva jeg hadde valgt!!

 

Det er ikke gitt at man har interesse for gardsdrift fordi om man har vokst opp på gard.

Dersom ingen av de odelsberettigede er interesserte i å ta over, synes jeg det eneste riktige er at de skriver fra seg odelen, slik at den som skal selge kan får en best mulig pris på det åpne markedet!

I andre tilfelle  – slik som hos oss – er det slik at den som har best odel har vært fast bestemt på å ta over garden siden han var 17-18 år. 

Han har stor interesse for gardsdrift og holder seg godt orientert om det som foregår i landbruket!

Han har også en samboer som deler denne interessen.

 

Denne garden holdt på å bli solgt på tvangsauksjon i 1993.

To år før den tid ble det forsøkt et såkalt “Frivillig salg”.

Da kom det mange ulike individer på visning her……..

 

Det var spesielt ett tilfelle jeg sent vil glemme……..

 

Oppover gutua kommer det en sportsbil….med taket nede…..

 Inni bilen sitter Herr og Fru Upperclass og deres bedårende datter………Det viser seg at de kommer fra beste vestkant i hovedstaden…..

(JA – jeg stigmatiserer, og det er HELT bevisst!!!!!) I denne situasjonen var jeg dessuten uendelig sårbar, og jeg så nok på de som kom hit på visninger som “Fienden”.)

De moteriktige solbrillene er skjøvet opp i pannen…..

Da de kommer ut av bilen , berømmer de “Den aldeles fantastiske utsikten”…..

(Joda, utsikten er flott, den!)

De kan fortelle at de har fått så lyst til å flytte på landet og få seg en gård……..

For å finansiere dette, har de tenkt å selge hytta og villaen……..

De har ingen erfaring med gardsdrift …….og har slett ikke tenkt å drive med mjølkeproduksjon eller med kjøttfe….

……….men mannen har tenkt på å ta noen kurs om gårdsdrift…….. og sånt……

Så skal de bli med inn i fjøset…..

Damen tripper inn….. med den vesle dattera på armen. Så stiller hun seg rett innenfor døra………

Det hadde jo vært kjedelig å få ku- lort på de velfriserte tånegleneI

 I samme øyeblikk er det er ei ku som må “late vannet”….

Reaksjonen til dama lar ikke vente på seg:

Henrykt peker hun bort på kua mens hun hviner til datteren :

– Se!!!…….(barnets navn) der TISSER mammakua!!


SE!!!!!!!! (Bilde er hentet fra Google, men jeg kunne jo ha gått ut i fjøset her, og stilt meg opp for å vente på at en av “Mammakuene” skulle krumme ryggen og lette på rumpa……!)

 

Det ble ikke noe gardskjøp på disse to – i alle fall ikke her…… eller i umiddelbar nærhet……

Heller ikke på de andre som var innom på visning, sjøl om flere av dem var seriøse nok!!

Det hele endte jo med at jeg (som den gang var “Inngiftet Kjerring på garden”) fikk kjøpt garden….kun få dager før  den gikk på tvangsauksjon.

 

Poenget mitt er :

Skal det legges opp til at hvem som helst…..som har fet nok bankkonto skal få kjøpt opp landbrukseiendommer?

Skal vi, som ønsker å overdra en eiendom “straffes” fordi vi ønsker å  selge til egne barn framfor  å selge på det åpne markedet……til en adskillig høyere pris?

(Og attpåtil måtte å betale 25% skatt av “overskuddet”)

 

I ytterste konsekvens:

Skal det bli slik at om man ønsker å selge Villaen i Holmenkollåsen eller Luksushytta på Beitostølen til ungene, så skal man betale 25% skatt av “overskuddet”…..

………men om man selger til vilt fremmede, så slipper man????

(For da kan de unge bøndene som ikke maktet å ta over garden hjemme kanskje få innpass i Holmenkollåsen i stedet?) 

 

Eller skal det være slik at dette bare gjelder for landbrukseiendommer???

 

Alt kan ikke kjøpes for penger………

Det hjelper ikke å ha fet bankkonto…… om det ikke finnes mat å få kjøpt!

 

Under krigen var det ikke uvanlig at også folk i byer hadde en liten “Griseknoe” i bakgården….

Mat MÅ vi ha….åkkesom – og vi trenger unge bønder som er oppriktig interessert i å DRIVE gardene på forsvarlig vis!

 

Nei, jeg skal ikke melde meg inn i noen hat-forening på facebook :

“Vi som vil gi landbruksministeren et tupp i ræva!”

Jeg har UHYRE lite sansen for det jeg vil karakterisere som stygg hetsing av enkeltpersoner og grupper……

……….men jeg synes det begynner å gå over stokk og stein!

33 kommentarer
    1. Jeg tenkte faktisk på deg når jeg leste om det forslaget. Jeg ville i alle fall ha gått til en advokat og fått noen gode forslag om hvordan du kunne overdra gården uten at noen av dere kom ut av det dårlig økonomisk. Det er mye penger det er snakk om…
      Og jeg synes det er et tullete forslag, men det må gå an å eventuelt omgå det på en eller annen måte. Håper du forteller oss hvordan det går, for det er veldig interessant.

    2. Det skal ikke være lett å være bonde i dag dessverre. Hvis man ikke skal drive med noe event eller noe da:) Man kan jammen lure på hvor de vil med landbrukspolitikken sin. Det er hvertfall ikke å skape kortreist god mat på kjøkkenbordet til folk flest:) Utrolig bra skrevet forresten:) Fortsatt god kveld til deg:)

    3. Fryktelig enig med deg, bra skrevet osv,osv..
      Jeg syns at flere bør får sjansen til å lese orda dine, så tar meg den friheten å dele.

    4. maiken: Takk! Vi holder oss orientert……spennende å se om det blir vedtatt. Uansett gjelder det ikke før fra 2016, men vi har jo planlagt dette i ett år nå og gått ut fra de reglene som gjelder i år!

    5. birdbay: Tusen takk! Jeg vil ha levende bygder! Dessuten tror jeg bestemt at vi er tjent med å være mest mulig sjølberget i forhold til mat her til lands. Det er helt forferdelig at god matjord blir brukt til tomter og til industriutbygging! Store deler av Brumunddal sentrum er bygd på det som opprinnelig var god matjord. Blant annet ble det bygd et hotell – som nå er nedlagt!

    6. Ja det er det som ofte skjer dessverre 🙂 Store planer og lite handling:) Håper det ordner seg i deres tilfelle da hvertfall:) en riktig god natt til deg:)

    7. Det er jo ikke bønder som driver dette landet her, så de skjønner jo ikke konsekvensene. Oljepengene….Det er jo noe som heter: Mye vil ha mer. Og sånt er det nok kanskje i dette tilfellet. Men særlig gjennomtenkt kan det umulig være.

    8. Eva: En periode var det kanskje for mange små enheter, og det resulterte i store tilskuddutbetalinger til “hobbybruk”. Nå har det gått alt for langt den andre veien. Det legges opp til store “Fabrikker”…..og det tror jeg er svært uheldig.

    9. etdiktomdagen: Takk! Ja, jeg opplever det som om den politikken som blir ført nå på mange vis er tilpasset de med de aller feteste lommebøkene. Det skal være “Lov” å tjene penger og vi skal ikke kvele personlig initiativ……men ALT skal ikke dreie seg om penger heller…..

    10. Du har et stort poeng, rart det skal bare gjelde landbruket. VI burde jo alle få muligheten til en villa i åsen også 😉 Og det er jo viktig at de som tar over kan noe om det som skal skje på gården, hvis ikke går den jo dukken… Irriterende politikk, det skjønner jeg godt.

    11. jeg må innrømme att jeg ikke har fulgt med på statsbudsjettet ei heller på Listhaug,men dette høres horibelt ut.
      Mon tro om hun har kompetanse nok til å sitte med den makta ? i såfall forvalter hun den feil.
      Skal tru hva det vil bli av alle smågårdene her inne i bygda hvor vi bor ?

    12. fruensvilje: Jeg er ikke imponert over Listhaug, men hun er jo ikke alene om dette….Særlig landbruksvennlig er i alle fall ikke den politikken som blir ført nå.

    13. Jeg ble ganske så overgitt når jeg leste innlegget ditt. Nå har ikke jeg satt meg så veldig godt inn i norsk landbrukspolitikk. Men her virker det som om noen har funnet på noe uten å ane konsekvensene av det. Og det er jo ikke første gang at vedtak rammer helt feil og urimelig. Lykke til.. håper du finner bistand som kan få dere ut av denne floka på en fornuftig måte. Jeg deler jeg også.. 🙂

    14. Har ikke let det budsjettet…men synes iallefall at folk som skal drive gård bør ha et “sterkt hjerte “for det …penger bør ikke være det avgjørende…
      Jeg kunne aldri drevet en gård….men det SER idyllisk ut da…om en ser bort i fra alt arbeidet…:)) Ønsker deg en fin onsdag videre :))

    15. Merkelig dette her.Enig med det Birdbay skrev: Man kan jammen lure på hvor de vil med landbrukspolitikken sin. Det er hvert fall ikke å skape kortreist god mat på kjøkkenbordet til folk flest:)

    16. dedicat: Takk for deling! Ja, det vil nok bli ei råd, uansett, men vi har lagt opp løpet etter de reglene som gjelder i dag. Blir dette vedtatt,vil det uansett bli noen skattemessige ulemper!

    17. Godt og morsomt skrevet! Jeg ser imidlertid at du nevner åsetesfradraget på 25 % i forbindelse med salg/overdragelse av eiendommen til den som har best odelsrett. Det er vel slik at retten til å overta eiendommen til åsetestakst kun kan bli aktualisert i forbindelse i forbindelse med dødsboskifte, dvs. ved eierens død – jfr. Odelsloven kap. XII.

    18. Hei . Jeg delte jo dette innlegget og fikk denne kommentaren og noen andre på min fb side.. så jeg tenkte det var interessant for deg å se det 🙂 PS,, jeg har ennå ikke fått sendt premie til deg.. men det kommer 🙂
      Morsomt og godt skrevet av Karidansen! Jeg ser imidlertid at hun nevner åsetesfradraget på 25 % i forbindelse med salg/overdragelse av eiendommen til den som har best odelsrett. Det er vel slik at retten til overtakelse av eiendommen til åsetestakst kun kan gjøres gjeldende i forbindelse med dødsboskifte, dvs. ved eiers død – jfr Odelsloven kap. XII.
      Liker · Svar · 9 min
      ..
      Jan Håkonsen
      Jan Håkonsen Ok,, dette har dun brennsikkert mye mer greie på enn meg Uttrykksikonet smile Jeg syns bare innlegget hennes på bloggen var så godt og relevant at jeg ville dele det.. så jeg klipper inn kommentaren din på bloggen hennes Uttrykksikonet smile

    19. Jostein Kvernmo: Takk! Hvis det er slik du sier, så tar både regnskapskontoret og advokaten feil. Åsetesfradrag gjelder ved overdragelse fra foreldre til barn – mulig at alle de odelsberettigede har krav på dette fradraget. Det siste er jeg ikke sikker på.

    20. Dedicat: Ja, vedkommende har skrevet det her på bloggen også….og jeg har svart etter beste evne og overbevisning! 😉 Når det gjelder premie : Den som venter på noe godt….har noe til gode. (fritt etter gammelt ordtak) 😉

    21. Det er helt klart at åsetesarvingen ikke har krav på å overta odelseiendommen til åsetestakst ved overtakelse mens eieren ennå lever, jr. Odelsloven § 51 første ledd: “Når eigaren av odelsjord eller odlingsjord døyr, og jorda går over til etterkomarane hans, har ein av desse rett til å få denne utlagt til seg, på vilkår som går fram av dei etterføljande paragrafane. —-. ” I Ola Rygg og Oluf Skarpnes´kommentarutgave til Odelsloven er det uttalt at arvelateren vil kunne hindre at åsetesrett kommer inn ved å overdra eiendommen mens han lever (side 235). En annen sak er at man kan inngå avtale med de andre arvingene om at man skal benytte tilsvarende fradrag ved overtakelse mens arvelateren ennå lever.

    22. Jostein Kvernmo: Ok. Jeg har forstått det som at det er noe man ikke kommer utenom….og jeg har ikke noe ønske om å kreve å få slippe det. Men uansett – takk for en interessant opplysning!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg