Søndag er den lengste dagen……..

 

……….i alle fall når man bor ute på bygda og har bilen sin på verksted på andre uka…….

Vanligvis trives jeg godt med å være en del alene……men det er helst når jeg vet at jeg har MULIGHET til å farte litt.

Nå er jeg litt halvskral og småforkjølet, så da har jeg vært en smule husbundet i helga…….

Det fine med DET, er jo at jeg ikke bruker penger på noe som helst……

Jeg tusler bare rundt, lager meg litt enkel mat…..og fyrer i ovnen…

 

Og SELVFØLGELIG leser jeg blogginnlegg…og skriver en del sjøl også.

 

Bil – delen er visst på tur oppover fra Tyskland!!

Hva skulle jeg ha gjort nå om ikke sønnen min hadde lett opp denne bildelen på nettet?

Det virket nesten som om bilverkstedet ga litt opp….og da var alternativet å betale mellom 20 – og 25000 kr. for en splitter ny del.

Så heldig jeg er – som har en ekte Handy-sønn” ! Må bare krysse fingrene for at det er riktig del!

 I morgen er det mandag………….Da går det busser igjen…..

Jeg har lagt inn fridag på vaktplanen – det vil si ingen ekstravakt i morgen. Jeg får noen solide nyse – og hostekuler innimellom, ……

…….og jeg trenger ikke akkurat å gå inn for å smitte brukere og kolleger heller!!

De nye, progressive brillene mine er ferdige, så da henter jeg dem nok i morgen!

Dessuten tror jeg det blir en aldri så liten busstur til Hamar….en liten “ferietur” …….og litt adspredelse!

Da får jeg ta med meg fotoapparatet!

Koselig å planlegge slikt……….

………rett og slett ha noe å se fram til!!!

 

Jeg har hørt flere enslige si at de synes helgene…og spesielt søndagene kan bli litt lange……..

Etter at det ble slik at jeg ble HELT alene de helgene som Junior er hos faren sin, så synes jeg det er helt greit å ha jobbehelg på alenehelgene….

….men som sagt, så lenge jeg er mobil, og kan være spontan i forhold til å dra ut på ulike aktiviteter……..

………så tenker jeg ikke så mye over det!

 


Karidansen savner Passat’n sin……….

 

 

18 kommentarer
    1. Margrethe: Jeg trives godt INNE alene også jeg….men nå i helga har det blitt litt for mye av det gode. Gleder meg til å komme meg mer uti verden igjen i morgen! 😀

    2. jeg trives nok best i selskap med andre i det lange løp,men det er godt å nyte litt alenetid også.
      Søndagen kan jo bli litt lang om en er alene eller par,da er det nok en fordel å ha bil og kunne kjøre seg en tur :)kjekt å ha en sønn som kan hjelpe sin mor slik att det er litt penger til å hygge seg med også 🙂

    3. Det er noe med det at når en har muligheten til å dra steder, er alt ok og en koser seg hjemme og når en IKKE har muligheten så ønsker en å / og skulle vært andre steder og ikke hjemme…….
      Ikke morsomt å hangle….. hoste og forkjøling er kjedelig. Håper du snart er på bedringens veier – og det blir spennende med nye briller OG at du skal ha deg en tur til Hamar? 🙂
      Ønsker deg gode dager og at du snart er frisk og rask – og at uken din blir bare god 🙂

    4. Uff da, kjedelig slikt. Både forkjølelse og å være billøs. Men håper det er den riktig bildelen som kommer oppover.
      Jeg er lit rar, jeg elsker søndager og laaaange dager bare i mitt eget selskap. Så jeg bør bare være glad for at jeg kvelte det som kunne blitt noe annet for to uker siden, ha, ha..
      God bedring.

    5. Kan godt skjønne at det blir lange søndager, særlig når man vet at man ikke har mulighet til å svippe ut en tur. For meg er søndager de korteste dagene. Gleder meg til helgen, og den bare flyr avgårde. Men så har vi alle ungene hjemme i helgene, også ho som bor på hybel. Lykke til med bilreparasjon. Vår er også på verksted nå….blir dyrt… 🙂

    6. fruensvilje: Ja, det er viktig å verdsette god hjelp, ikke ta det som en selvfølge! Søndagen er jo stilledagen for de fleste, og det er kanskje den dagen i uka jeg av og til føler litt på at jeg er alene….. dessuten at mine nærmeste venninner bor såpass langt unna at det ikke bare er å finne på noe sammen på impuls. Løsningen blir da telefonen – og det blir ikke det samme! 🙂

    7. etdiktomdagen: Det ble bare en tur til Brumunddal i dag, men brillene har jeg hentet. De fungerer topp, bortsett fra ved dataskjermen, så jeg må nok få meg en riktig tilpasset databrille etter hvert. I mellomtida bruker jeg Nille-brillene når jeg sitter her! 🙂

    8. BforB: Ja, når det ble som det ble med kjærligheta……så er det om å gjøre å se det positive ved det! Det er fordeler og ulemper både med alenetilværelsen og med parforholdet……men om vi treffer noen vi virkelig får god kjemi med…..så vil trolig ulempene mer enn oppveies av fordelene! 😉 Jeg er definitivt ikke DER nå, for det er så mye annet som opptar meg for tida….men kanskje, når andre ting har faltr mer på plass – om ette år eller to! 😉

    9. natheless: delemn har ikke kommet ennå….Ble en tur til Dala….og driver nå med tilvenning på nye briller! Ved dataen funker Nillebrillene best! 😉

    10. Å være billøs er ikke noe kjekt. Jeg sliter godt med sånt. Så da er jeg glad jeg bor nært et bysentrum, sånn at jeg har alt innen gangavstand om det skulle være noe.
      Jeg har en eksmann som er flink på å spore opp ting. Så da jeg måtte bytte frontlykt, var det han som satte himmel og jord i bevegelse for å spore opp en brukt en til meg. Han hjelper så godt han kan. Den ene tjenesten er den andre verdt 🙂
      Ellers så er det godt å være alene innimellom. Men lørdagene har jeg pleid å slite med, i flere år. Helt frem til jeg våget å gå ut på arrangementer med Venneklubben og singelgruppa osv. Men man blir jo sliten av det også. I alle fall jeg. Så jeg har trappet ned. Men nå har jeg jo mange nye venner, som også er single, og da er ikke lørdagene så vonde lenger 🙂
      Håper ikke forkjølelsen setter seg. Den er nemlig ikke noe kjekk. Hilsen ei som nettopp har blitt kvitt sin 😉
      Klem <3

    11. Hekter meg opp i ett ord i denne artikkelen; “brukere”, ett uttrykk om folk som jeg misliker sterkt. Helsevesenet og NAV med flere benyttere dette uttrykket om folk hvor man etter min mening nedgraderes fra menneske til noe statisk og konstruktivistisk; “bruker”. Setter vi “mis-” foran får det en helt annen betydning. På sykehus er jeg ikke lengre pasient, men “biomasse”….

    12. Eva: Håper jeg får bil igjen før helga. Koselig at du har en eks som hjelper deg med bilen! Forkjølelsen har nok satt seg litt…men nå har jeg bestemt at jeg ikke tar på meg flere ekstravakter før jeg har ordinære vakter igjen fra og med fredag….Ikke så galt å være skral, så lenge en ikke har så mye på seg som en MÅ!:)

    13. rteworld: Vi kan velge å henge oss opp i en betegnelse…Ordet “bruker” er ikke mitt – det er det ordet som blir brukt om personer som trenger ekstra bistand. Kanskje går det an å finne på en fellesbetegnelse som er bedre enn akkurat det ordet? Det er ellers viktigere å opptre på en empatisk, ryddig og tydelig måte i omgang med (brukere, klienter, pasienter) enn å henge seg så veldig opp i betegnelser. Dessverre foregår det en del “Tinglig-gjøring” rundt omkring. Enkeltpersoner som både omtaler og behandler de de er ansatt for å hjelpe på en lite sympatisk, og nesten nedlatende måte. Ingen av oss er ufeilbarlige, og jeg vet at jeg også har gjort overtramp fordi jeg har vært ubetenksom/manglet vett og erfaring,men det er den generelle holdningen som er viktigst! Noen behandlere eller “hjelpere” er energityver. Det vet jeg ut fra situasjoner der jeg sjøl har trengt hjelp (Var Nav-klient i flere år) Noen viste meg omtanke og respekt uten å DULLE. Andre opptrådte nedlatende og respektløst! I denne situasjonen fremsto heller ikke jeg som særlig sympatisk. Det er fort gjort å bli klynkete og sjølmedlidende når det er dårlig stelt med kropp og psyke…..

    14. Vet at uttrykket ikke er ditt. Dette er noe som er kommet de siste ti-årene. Klienter, brukere, osv, Alle er abstrakte og subjektive begreper som putter oss blant andre mennesker av samme kategori. De andre er da “hjelperne” eller “behandlerne”. Det man ikke har tatt høyde for – selv om det er satt mer fokus på det i det siste – er at plassering av mennesker i båser hvor de reduseres til en “bruker”, rent faktisk kan gjøre noe med disse personene. Begrepet assimileres av “brukeren” som etter hvert også ser på seg selv som en “bruker” og ikke et likestilt menneske med “behandleren”. Dette kan faktisk gjøre folk syke. Når du kommer til ett eller annet kontor, har de som jobber der raskt behov for å vite hvem du er: “Er du bruker, eller?”. Er du “bruker” blir du behandlet på en annen måte enn hvis du kommer som en fagperson eller en helt “vanlig” person. “Å,ja, bruker ja, vennligst trekk kølapp”. ALLE “brukere” må ha kølapp. Håper du så mitt innlegg der jeg forespør om informanter og observanter. Noe for deg/dere (venninner)?

    15. rteworld: Jeg jobber i en bolig der “brukerne” er psykisk utviklingshemmede. Vi benytter ikke ordet”bruker”overfor dem, og de fleste av dem hadde trolig heller ikke reagert. Deres verden er på en måte enklere enn vår – og samtidig så mye mer komplisert fordi det er så mye de må ha hjelp til! Jeg jobber som assistent nå. Tidligere jobbet jeg som lærer i mange år. Det er “Enklere” å være i denne jobben – men samtidig har jeg liten direkte innflytelse. Må stort sett gjøre det som andre har bestemt, og det må jeg bare finne meg i så lenge jeg velger å bli i denne jobben. Ja, jeg har sett innlegget. Det er et spennende felt du har valgt å forske i! Jeg er høyst usikker på om jeg ønsker å være deltager. Derfor har jeg heller ikke meldt min interesse. Sender deg ellers en PM i stedet for å svare her i kommentarfeltet. (Senere i dag)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg