Vedlikehold av skrotten……….

 

Når vi snakker om at vi bør slanke oss, så begrunner vi det ofte med at vi ikke synes vi ser så ok ut…….

Magen er for stor….rumpa er for bred……og så videre.

I det hele tatt lever vi i en verden der det er enormt stort fokus på utseende……….

Vi trenger ikke å bekymre oss for at vi ikke har mat på bordet.

Problemet er heller at vi ikke klarer å begrense oss, fordi de fleste av oss har tilgang på så mye godt!

Jeg hopper elegant over blogger der det meste dreier seg om kropp, skjønnhet, muskler og sixpack…….

Det blir et så enormt fokus på utseendet!

De gangene jeg har følt behov for å ta av meg noen kilo, må jeg imidlertid innrømme at jeg også har hatt hovedfokuset på utseendet………

 

På morssiden i min familie har det vært mange tilfeller av diabetes………..

Av sju søsken utviklet fire diabetes, og ingen av disse rakk å fylle sytti……..før de døde av hjerte- og karsykdommer. 

De to gjenlevende, min mor (85) og min tante (94) er de eneste som ikke har fått sykdommen…

I fjor, da mor skulle til legen for å fornye førerkortet, viste prøvene at hun hadde litt forhøyet langtidsblodsukker…….

Mor har aldri vært særlig overvektig, men etter at hun fylte sytti, snek det seg på noen ekstra kilo.

Da hun fikk vite at hun var i grenseland for å utvikle diabetes 2, tok hun rev i seila!!

Nå, ett år senere, er hun flere kilo lettere, slank som ei lilje….og blodsukkeret er normalt!

Hun er blitt kvitt tendenser til væskeansamling i anklene og føler seg generelt i bedre form. Hun har for øvrig alltid vært ei typisk “Guttejente”” – sporty og aktiv.

Nå fryder hun seg over at hun kan fylle trillebåra fullere…………

…….og likevel klare å lempe den opp verandatrappa når hun har vært i skålen og hentet ved!

Helsegevinsten av grepene hun har tatt,  har – med andre ord –  vært stor!

 

Da yngstemann ble konfirmert for ett år siden, gikk jeg for første gang til sydame for å få sydd meg kjole….

Bunaden min hadde blitt for trang…….

Kjolen ble fin den…..men jeg følte meg ikke vel! Den strammet over magen og var litt for trang i ermene…….

Omtrent på samme tid i fjor bestilte jeg denne blusen på postordre…….

 

Slukøret måtte jeg henge den i skapet…….Den var for trang over ryggen og rundt overarmene……..

I løpet av vinteren, våren og sommeren forsvant 2-3 kilo…..

På sensommeren bestilte jeg denne kjolen fra Desigual…….

Jeg synes den var kjempefin….men da jeg tok den på ….så jeg at den hadde sittet penere om ho som var INNI…….

……hadde hatt litt mindre sideflesk…….

Derfor ble det ikke noe bilde av meg på bloggen iført denne nyanskaffelsen……..

Det var en avtale mellom flere bloggvenninner at vi skulle vise oss fram i postordrestasen vår….men denne gangen “feiget” jeg ut!

 

I løpet av de siste ukene har ytterligere et par kilo forsvunnet.

 

Denne uka prøvde jeg disse tre plaggene igjen…….

NÅ var det en mye hyggeligere opplevelse!

Fortsatt har jeg litt å gå på, men nå kan jeg bruke alle tre plaggene uten å føle at det strammer og er ubehagelig……. 

 

En annen gevinst, av den vesle vektnedgangen, er at det er blitt lettere å knyte skoene……..

Det er nemlig ikke så mye vomflesk som presser seg opp mot ribbeina!

Det er også lettere å løpe opp trappa….

Dessuten er jeg nesten kvitt tendensene til halsbrann.

Det er disse tingene jeg bør legge mest vekt på (I dobbel forstand!)

 

Tenk, så ergerlig hvis jeg skulle utvikle diabetes fordi jeg har spist meg for tung og ikke har tatt vare på meg sjøl…….

DEN  faktoren er viktigere enn utseendefaktoren…….

…..sjøl om det også er viktig å føle at man SER ok ut!

 

 

Så tar jeg 15 min yoga på stuegulvet fire – fem ganger i uka.

(Ja, LITT er alltid bedre enn INGENTING……og kroppen blir merkbart mjukere av det!)

 

I det siste har det jo blitt en del ekstra gåturer fordi bilen står på verksted….

Så det er aldri så galt…….at det ikke er godt for noe!!!!

 

Så får jeg se da….om jeg snart er klar for å legge ut bilde av meg…… i kjolestasen!

 

 

32 kommentarer
    1. Viktig med god helse og selv om ikke utseende er så viktig er det deilig å føle seg vell 🙂
      Jeg har vel aldri “slitt med vekta”..men har perioder hvor jeg legger på meg litt..og begynner klærne å stramme er det greit å være litt ekstra flink med kostholdet en periode..
      Fine klær du har her…ser dem gjerne på også :))

    2. annebe: Ja, jeg får ha en liten”Modellrunde”igjen snart! Du er nå veldig slank, så du tåler fint et par-tre kilo i + uten at det gjør noe som helst! 😀

    3. så flott da at du har gått ned såpass att kledene sitter bedre på,desverre er det slik når alderen kryper innpå,vi forbrenner ikke like mye og må derfor også lære oss å spise litt mindre samtidig som vi må bevege oss litt mer 🙂 gleder meg uansett til å se deg i kjolestasen 🙂

    4. fruensvilje: Ja, en legger lettere på seg når en er blitt “Godt Voksen ” som det heter. Det positiver er jo at en blir billigere i drift….så fremt en holder seg noenlunde frisk! Ja, det skal bli bilder! Jeg lover.!For sikkerhets skyld har jeg vært på Lindex og kjøpt “Hold-in “- truse. som går helt opp til bh-kanten! 😉

    5. Og jeg skrollet fooooort nedover på sida for å se deg i de flotte kjolene…… og så var det ikke bilder der 🙁 Men jeg forstår hva du sier 🙂 Og for noen flotte klesplagg du holder på å jobbe deg inn i da. Kjolene var jo helt herlige <4 og blusen også!!! Det er så gøy når man merker at det en driver med hjelper. Som du sier; litt er bedre enn ingenting. Og det er helt sant!!
      Noen må passe på litt mere enn andre. Noen kan spise hva de vil uten å hverken legge på seg eller bli syke.....
      Alt blir lettere når man har litt for mye, og klarer gå ned.
      Så flott gevinst moren din har fått av de grepene hun har gjort <3 Kjempebra!!!
      Ha en fortsatt flott søndag 🙂

    6. etdiktomdagen: Kjolebilder med Karidansen INNI skal bli…om ikke så lenge! Ja, synes det er godt gjort av ei dame , langt oppi åttiåra, og klare å gå ned i vekt og forbedre helsa si!! 🙂

    7. Takk for at du spør 🙂 Går helt fint her, bare veldig travel (som vanlig). Kulturhusåpning her i helga og jeg har deltatt på tre konserter på to dager sammen med masse utrolig flinke folk. Kom hjem for en times tid siden og driver og “lander” nå 😉 Klem <3

    8. Så flink du har vært da! Og vi må nok passe LITT på ja, vips så skjer det ting uten at en egentlig skjønner hvorfor, fort gjort, og syke vil vi jo ikke bli. Flotte kjoler, sikker på du ser smashing ut i dem 🙂

    9. Så flott innlegg. Ja, sånn kan det gå om man ikke passer seg litt. Jeg går ned i vekt for å få bedre helse, og ferdig med det. Modell blir jeg aldri med min høyde, men jeg kan da være normalvektig, orke å løpe litt med barnebarna og knytte skolissene mine selv. Ja, det er en jobb å gjøre, men den er tilfredsstillende når man føler at klærne sitter bedre. Gleder meg med deg!

    10. natheless: Tusen takk – og i like måte. Husker du skrev litt om det for en stund siden, og nå høres det ut som om du har holdt stand og har funnet en vekt du trives med. Jeg trenger ikke å være sylfide….men det blir totalt sett en mindre belastning på systemet når man ikke har så altfor mye å drasse på! 🙂

    11. Jeg jobber med saken og det tar lenger tid enn jeg trodde. Men så lenge det går nedover, er jeg fornøyd. Jeg skriver ikke stort om det her på bloggen, for det er andre ting som jeg liker å blogge om. Innen jul har jeg lovet meg selv en ny kjole, og det gleder jeg meg til som premie!!! 🙂

    12. natheless: Jeg kommer heller ikke til å gi ukentlige rapporter om temaet, men når jeg har sagt det her….så forplikter det litt ekstra. kan jo ikke bakke ut og slippe meg tilbake til det samme igjen!

    13. Jeg ser frem til å se deg inni kjolestasen <3 Jeg tror du vil være aldeles smashing 😀
      Men det er sant det, de fleste holder på med slanking, for å se bra ut. Men en viktigere faktor er jo helsen. Og det var også derfor jeg for mange år siden spurte legen min om hjelp. Men hjelpen, i form av tabletter, var jo ikke god nok alene. Jeg måtte til med fysisk aktivitet. Og det ga jo resultater. Og siden, når jeg mistet matlysten, ga jo det enda større resultater.
      Jeg tror alt er hva vi legger opp til. Og er helsa en faktor, så er vi nok enda flinkere enn om det kun er å komme seg inn i en kjole 🙂 Men vi må få en vekker, noen og enhver 🙂
      Kjempeflink er du, til å jobbe deg nærmere kjolemålet <3

    14. Veldig flotte de to kjolene da…Og du sykler jo også, så er ikke rart om kiloene ramler av da:) For øvrig synes jeg det blir verre med alderen å ta av de ekstra kiloene vi mener så bestemt at vi har…For min del greier jeg ikke så mye trening som før. Synes i alle fall du har vært flink!

    15. Eva: Det er mat- og trimvanene som teller mest. Så er et sjølsagt enkelte lidelser som også kan medføre vektøkning, som for eksempel lavt stoffskifte….. Og vi har ulik forbrenning….For mitt vedkommende er det kun at jeg har en tendens til å spise litt mer enn dte jeg trenger…..som gjør at vekta er litt over dt den bør være…Ja, gleder meg til klærne blir litt romslige…i stedet for AKKURAT, slik at det er for å spise en god middag når jeg har dem på også.;)

    16. maiken: Takk! Det har nok hjulpet på at jeg har måttet og og sykle mer i det siste, men det er redusert matinntak som avgjør mest. Trim gir økt kondis og litt mer muskelmasse…og da øker jo forbrenninga også. De siste dagen har det blitt dårlig med trim på grunn av at jeg har vært skral – men nå begynner det å rette på seg! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg