Jeg har lyst til å dele…..

 

…….et blogginnlegg som dattera mi la ut nå nylig.

For det ene er jeg veldig enig i mye av det hun skriver……

 

For det andre er hun et bevis på det hun skriver om……..

 

Når vi får lov å blomstre…..og utvikle oss på de områdene der vi har våre største interesser og talenter……..

…..så er jeg overbevist om at det også kan hjelpe oss til å mestre det vi strever mest med. 

 

Ellen hadde en god del spesialundervisning på barneskolen…….

Hun klarte ikke å “Knekke lesekoden” før hun gikk 4. klasse…….

 

 

Hun, som knapt nok kunne lese og skrive som 10-11-åring,……..

…… har nå hatt sin egen blogg ei god stund.

 

(Hun er innforstått med at jeg deler innlegget hennes!)

 

 Skole og kreativitet

 

13 kommentarer
    1. Leste innlegget hennes…mye til ettertanke der.. Men jeg synes stort sett vi har et godt skolesystem her til lands , om man bare kommer seg helskinnet gjennom barne-og ungdomsskolen…

    2. maiken: Ja, det er en del som e rbra….Jeg er imidlertid uenig i at matte, norsk og engelsk skal vektlegges enda mer. Da blir de mindre rom for Kunst/håndverk, Kroppsøving og Musikk/teater/drama…. Dessuten burde Kommunikasjon være mer vektlagt: Hvordan kommunisere tydelig…….. bevisstgjøring i forhold til gruppepress, avvisning osv. Dette er sjølsagt hjemmets ansvar. Skolen kan ikke ta over “Alt” , men det handler også om prioriteringer. Det hjelper ikke å være mattegeni hvis du ikke fungerer sosialt.

    3. Hun har skjønt det!!!!Flott skrevet! Jeg hadde ikke klart skolen uten å ha min kreativitet med meg. Tror vi må tilbake til litt mer sånn jeg hadde det på skolen. Variasjon er viktig. Vi fikk en dag i skogen plutselig, men jammen lærte vi hele tiden da også. Vi hadde håndarbeide og sløyd, men det måtte måles, tegnes og teller da også. Læreekteparet jeg vokste opp med, heiet på kreativitet og det var på alle plan. Jeg skjønner at jeg var heldigere enn mange andre. Minnes undervisningen med glede. 🙂 Nei, det hjelper slett ikke å være mattegeni om man ikke fungere ellers i livet!

    4. natheless: Jeg hadde det også ganske fritt på barneskolen. Vi dro på skogsturer og hadde ofte laaaaaange friminutt der vi lekte og bygde hytter i skogen rundt skolen…..Likevel var vi ikke noe “Dårligere” enn de vi kom i klasse med på ungdomsskola! 🙂 Ungdomsskola synes jeg for øvrig var no’ DRITT – både faglig og rent menneskelig. Enkelte lærere virket som om de ikke brydde seg i det hele tatt!, og vi tilbrakte stort sett all tid i klasserommet:P

    5. Jeg var så heldig å ha det fint på ungdomsskolen også, så jeg skal ikke klage i det hele tatt på undervisningen der. Men jeg ser at ungene i dag sliter. Alt som er viktig er jo teori, men barn trenger da annet også, akkurat som oss voksne!

    6. Jeg er enig med henne, og har lagt igjen en kommentar. Hun snakket i grunnen mye på vegne av meg, selv om mitt favorittfag var engelsk 😉

    7. Mye vit i det innlegget. Skolen oppfordrer elever til å være kreative og søkende på ulik kunnskap, men skole er fremdeles lagt opp slik at man skal sitte som oppdragne lys og være stille. Og lærere er opptatt av å oppfylle målet i læreplanen, og rektor er opptatt av resultatene på de nasjonale prøvene. Kreative elever blir ikke verdsatt nok. Men det er en del grunnleggende kunnskap som bør læres i barndommen, selv om man ikke alltid er like interessert. Flink er et abstrakt begrep som brukes til sammenlikning av andre. Dette kan være nådeløs tilbakemelding for noen. Selv lærer jeg sakte, men til slutt kommer resultatene. Det gjelder å ikke gi opp. Noen lærer å lese før man begynner på skolen, mens andre må ha lengre tid. Men rask læring er ikke proporsjonal med god læring. En gradvis og gjentagende stimulering er det som skal til. Tror jeg da. Men noe må pugges – særlig det som er vanskelig. Å lære noe er uansett bra. Selv om man ikke alltid er like interessert, så må man også lære noe av det som ikke alltid fenger. Slik er det i arbeidslivet også. En god artikkel med gode refleksjoner var det uansett.

    8. Herlig innlegg. Så rett hun har. Altfor mange unike, flinke elever har følt seg dumme og som tapere fordi skolen ikke har verdsatt denne unike kompetansen mange kreative sjeler har.

    9. Min matgale verden: Jeg tror det er ting på gang….for å si det slik. Veien mot en skole som er mer rettet mot “Det virkelige livet”! Der praktiske, kunstneriske og ikke minst sosiale ferdigheter blir mer verdsatt! 😀

    10. Eva: Det gjelder å finne styrken til hver enkelt….og det kan jo være utfordrende for en lærer som skal forholde seg til store klasser og elever med ulike behov….Men undervisningen blir for styrt og det blir for lite rom for kreativitet. 🙂

    11. Veldig enig i at rask læring ikke nødvendigvis er god læring. Det kan gå på bekostning av utholdenhet og grundighet.Det man har måttet jobbe for, kjennes det gjerne ekstra godt å mestre!!Jeg var et lite “Vidunderbarn” i forhold til lesing. Leste raskt og flytende i en alder av fem år. Matematikkfaget var det jeg slet med….men ellers gikk det veldig greit på skolen, bortsett fra at jeg ser at jeg kjedet meg veldig. (Jeg var for “ordentlig” og for redd til å “flippe ut”.)Begge mine to yngste har hatt ganske sterk dysleksi – men de har utviklet en stahet og et ønske om å mestre som har blitt en styrke for dem begge. Jeg har måttet utvikle denne staheten i voksen alder, gjennom utfordringer jeg har møtt på min vei…for skolegangen fløt jeg relativt lett i gjennom……. Det gjorde sitt til at jeg ble en lærer som viste lite forståelse for de elevene som slet med de teoretiske fagene! For meg var det en nyttig lærdom at unga mine ble av dem som måtte ha spesialundervisning på barneskolen! Jeg var på ett vis både hovmodig og lite tolerant som ung – det ser jeg nå! Vi MÅ ikke slite, for enhver pris…….men litt motstand er bare sunt! Du er jo særdeles god til å uttrykke deg – og det er tydelig at du har reflektert over mye .Du er et bevis på at det å bruke lang tid på å lære ikke nødvendigvis betyr at man er såkalt “Svak”. (For øvrig et forferdelig OG stigmatiserende uttrykk som har blitt brukt om elever som har trengt ekstra tid for å lære!!)

    12. Tone: For henne og den yngste broren har dysleksien ført til at de kanskje har blitt ekstra “Hungrige” etter å lære og å mestre! Det som i utgangspunktet var en læringsbrems har blitt til en styrke for to kreative sjeler som ikke har passet helt inn i “malen” (Hvem gjør forresten det??!!)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg