Universalspray!

 

Jeg har ei venninne som er veldig kreativ – og som er flink til å lage ting fra bunnen av.

Nylig fikk jeg denne oppskrifta på rengjøringsspray!

Jeg fikk flere oppskrifter på vaskemidler, både til rengjøring av hus og til klesvask, men foreløpig har jeg bare prøvd denne.

Fordelen ved å lage sjøl, er at man vet hva slags råvarer det er i rengjøringsmidlet.

Dessuten blir det mye rimeligere og mer miljøvennlig enn å kjøpe ferdige produkter!

 

Universalspray

I dl eddik (7%) Hvis du bruker 35% kan du dele på fem – det blir billigere!”

Saften av en sitron

3 dl vann

15 dråper eterisk olje. (Kan sløyfes, eventuelt reduseres, for det fordyrer veldig!)

 

Den ser kanskje  ikke så festlig ut, men den den er super til f.eks benkeplater.

Jeg bruker den til gulvvask også. Da tar jeg sprayen i ei blomsterkanne – heller litt på gulvet……… og mopper!

Jeg bruker eteriske oljer i forbindelse med at jeg masserer – sånn på hobbybasis. May Chang er en av favorittene.

Denne brukte jeg i min utgave av Universalsprayen.

Den har en frisk, sitronaktig duft og brukes gjerne som tilsetning i såper. Den kan også anvendes (Utblandet i baseolje) ved hodepine, forkjølelsesubehag og bihuleproblemer. Den skal virke stressdempende, og kan dessuten anvendes ved akne og uren hud. 

Litt luksus å bruke den i et vaskemiddel, men jeg tok bare noen få dråper!

Jeg kjøper mine oljer via Telemark Urtebrænderi. (Nei, jeg er ikke sponset!)

Det går også an å få kjøpt eteriske oljer på helsekostforretninger eller på apoteket.

 

 

 

16 kommentarer
    1. Spennende med hjemmelaget 😀 meg selv har også min egenblandet såpe til gulv, men det er av div ferdi kjøpte såper 😛 litt av alt ;D

    2. Artig, dette må jeg jaggu meg tenke litt på.. eller for å si det sånn.. tenke sammen med madammen. Det er jo ikke lite man bruker av sånne spraymidler til rengjøring her og der i løpet at et år. 🙂

    3. Hjemmelaget er det jo sterke tradisjoner for i Trøndelag. Selv planlegger jeg å begynne med ølbrygging. Da trengs rene kar…og karer…kanskje med blomsterduft.

    4. Her var mange råd på en gang. Jeg er veldig glad i sitronlukt, kanskje fordi luktesansen min er svært dårlig av en eller annen grunn…Men bare det ikke lukter for sterkt av eddik med den sprayen?

    5. Så flott. Her kan du vaske og samtidig friske opp formen med den oljedufte! Eddik og sitron er supermidler det! 🙂 Ja da, jeg har også mikset sånt, men uten den oljen, for den hadde jeg ikke.

    6. rteworld: Ja, kanskje det blir en “blomstrende” virksomhet? Her i bygda var det tradisjon for å “brygge” adskillig sterkere saker enn øl før polet kom til Rudshøgda og Brumunddal. Jeg nedla forbud i heimen for den slags….. etter at vi fikk unger………

    7. maiken: Jeg synes det lukter mindre av dette enn av vanlig vaskemiddel. Du kan sikkert tynne den ut litt mer, hvis du synes eddiklukta blir plagsom. Jeg synes ikke det! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg