Bilen min har blitt diagnostisert……..!

 

For ei knapp uke siden skrev jeg at jeg hadde måttet få hjelp av bilbergingsbil………

Bilen står fortsatt på verksted………og har fått diagnosen sin…….

I utgangspunktet er det en veldig DYR diagnose. Det er styringsenheten i girkassa som er gåen. En splitter ny del koster over 20.000 kr + timer på verkstedet……….

SÅ mye er det ikke greit å spandere på en 10 år gammel bil som dessuten har gått over 200.000 km!

Nå har sønnen min søkt på nettet og sporet opp en brukt del i Tyskland. Den koster ca en fjerdedel av det en ny koster. Verkstedet mener at det er riktig del, så nå krysser jeg fingrene! 

Noen ganger er det kjekt å ha en sønn som er over gjennomsnittet interessert i (Og god til) å mekke bil!!

(Han har definitivt ikke arvet interessen fra mora si!!!)

 

I mellomtida får kjerringa trimmet seg!

Det er nemlig så som så med busstilbudet oppi her…. I helgene går det ikke busser i det hele tatt. Jeg får skyss med sønn/svigerdatter når det passer seg slik, men det er jo ikke alltid at det gjør det!

Derfor har jeg gått opp og ned til Brumunddal flere ganger den siste uka!

Hvis jeg går snarveien, via en gammel setervei gjennom skogen, er det en tur på mellom fire og fem km hver vei. 

Det er en fin tur…..

……men hemmatt er det BARE oppover………..

I dag har jeg syklet til og fra jobb!

Jeg må innrømme at jeg gikk og trillet sykkelen store deler av veien hjem……..

Jeg var så sigen –  at å sykle i jevn stigning i fire- fem km – DET orket ikke skrotten min…….

 

Nesten hemmatt…………bære opp denna bakken, så venter dusjen……..og deretter go’stol’n!

 

Nå sier sønnen min at jeg bør se meg om etter ny bil snart……..

……..i alle fall en NYERE!

…..men først får jeg fikse på den jeg har……

Slik den står nå, er den nok ikke særlig attraktiv!

 

 

 

18 kommentarer
    1. Det er dyrt med bil…. spesielt når ting begynner ryke og nye deler må til….
      Men heldige deg som har en sønn som er interessert og kanlitt om bil da, og får bestillt på nettet!!!
      Du har jammen meg lang veg – når du ikke kan hoppe deg inn i bilen og kjøre, ve og merke. Du er dyktig!!!!!
      Og så flott bilde av hjemplassen din <3 Virkelig koselig sted 🙂
      Ny bil??
      Det blir vel snart sånn hos meg også..... gått over 250 000 ................ må vel bytte inn i en nyere etter hvert 🙂 Er avhengig av bil. Jeg har ca 12 km en vei, til min arbeidsplass.
      🙂

    2. Oppoverbakker er verst :-/ Ikke moro … Men å gå er ganske greit uansett. Beste trimmen spør du meg…Gå og gå og gå…. 😀 Så greit med en flink sønn <3 Sparer mye på det 🙂

    3. Nå har jeg ikke det spøtt greie på bil. Men en ting vet jeg at de bør nå helst være brukandes til det de er beregna på 🙂 Så ære være sønnen din som kan det der. Jeg vet ikke om det er samme sønnen som knakk sammen med mikrofonen i handa.. men uansett så er det et mangfold av interesser i familien 🙂

    4. etdiktomdagen: Ja, jeg bor på en fin plass…enn så lenge.. Skal overdra garden til sønnen min nå ved årsskiftet – og håper å finne meg et annet sted å bo i løpet av 2016! 🙂 12 km er for langt å gå/sykle – i alle fall hvis man skal gjøre det HVER dag – og tidlig på morgenen. Bra jeg får litt trim. Har vært slapp med å gå tur ei stund – så nå fikk jeg et spark bak. 🙂

    5. frodith: Det er oppoverbakkene man får bedre kondis av…men tungt er det! Ja, bilverkstedprisene er ganske stive, så det er godt å ha noen som kan være litt behjelpelige. 🙂

    6. dedicat: Eldstemann er “Handy-man” og bil – interessert, mens yngstemann er oppslukt av filmbransjen. Her er det stort spenn og ulike interesser, men de to gutta har veldig god kontakt – til tross for ni års aldersforskjell. Så er det dattera mi i midten – og hun er midt i mellom interessefeltene på mange vis! 🙂

    7. Da har du fått trimmet masse. Håper bilen din snart er på hjul igjen, for det kan være godt å kjøre bil noen dager også. Flink sønn du og jammen er du flink selv også! Ha en fin kveld 🙂

    8. etdiktomdagen: Ja, hele prosessen med å finne ut HVOR jeg skal bo og HVA jeg skal bo i – er spennende….og litt overveldende. Har jo bodd her siden jeg var 26 – altså halve livet mitt! 🙂

    9. Er virkelig på tide å bytte bil når man får slike regninger, ble helt matt, jeg.. men så har den gått langt også da…Jeg anbefaler en volvo c-30, er bare 4 seters da..
      Heldig er du med den sønnen din, og heldig hun som får han, som er så flink å ordne med forskjellige ting…Det er lange distanser der for deg uten bil, håper det ordner seg snart.

    10. maiken: Ja, håper å ha det i orden til helga. Har foreløpig bare vakt på onsdag denne uka, så da går det greit! Ja, jeg er heldig som har en sønn som er litt handy! Har nok lyst på en lignenede bil som den jeg har, for jeg har vært veldig godt fornøyd med den! En 3-4 år gammel bil som har gått 70-80000 er kanskje innenfor mitt budsjett.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg