Dårlig ordforråd…..?

 

For en tid tilbake ble jeg spurt om å lese et utdrag fra ei bok ( i forbindelse med en bokpresentasjon.)

Forfatteren hadde et ordforråd som helt klart overgikk mitt….

Som et resultat av dette, sto jeg der og leste ord som jeg ikke helt forsto betydningen av!

For sikkerhets skyld hadde jeg lest hele kapitlet høyt for vedkommende noen dager i forveien, slik at han kunne veilede meg i forhold til uttalen av ordene jeg var usikker på.

Jeg leste aldri boka i sin helhet – og kommer aldri til å gjøre det! Det var en skjønnlitterær bok – og den avanserte språkbruken gjorde sitt til at innholdet ble mer eller  mindre utilgjengelig for meg.

I tillegg brukte forfatteren enormt mange adjektiv for å beskrive omgivelsene,  personene……..og deres handlinger.

Jeg pleier å si at adjektiv er språkets krydder. En historie, helt uten adjektiv, ville blitt ganske så flat og kjedelig…….

Samtidig : Hvis vi krydrer maten for mye, drukner smaken av råvarene. Man vet knapt nok om man spiser kjøtt eller fisk…….

Slik ble det med denne boka også…..Jeg mistet tråden fordi den overdrevne bruken av adjektiv virket mer forstyrrende enn forklarende!

Når jeg skal snakke engelsk, sliter jeg litt. Jeg har ingen problemer med å gjøre meg forstått. Jeg har heller ingen problemer med å forstå engelsk dagligtale.

På grunn av et noe begrenset ordforråd, må jeg imidlertid ofte gå rundt grøten for å uttrykke det jeg mener……..og det er irriterende……

Jeg har lyst til å lære mer!

Derfor har jeg lekt litt med tanken på å ta mer utdannelse…….

…..men så kjenner jeg på en frykt for at jeg er blitt en akterutseilt landkrabbe……

……..som rett og slett vil slite med å forstå språket i artikler og lærebøker.

Jeg har også kjent på at jeg har hatt lyst til å skrive ei bok…….

Da jeg var på et skrivekurs i Italia for noen år siden, begynte jeg på en roman……

I etterkant har jeg lest gjennom det jeg skrev….og tenkt : Æsj!!

Det er alt for mange uvesentligheter og unødvendige krumspring………..og alt for lite “Rett på sak”.

Med andre ord : Her er  det mye å “flikke” på! 

Så spørs det om jeg har den utholdenheten og viljen som skal til for å bearbeide teksten slik at eventuelle lesere får lyst til å lese videre…..

…….etter å ha lest de to første sidene?

 

Hva romanen handler om?

En kvinne –  som gjennom hele livet har hatt en tendens til å la andres meninger og oppfatninger få styre hennes valg!

Nei for all del……..det har OVER HODET ingen ting med MEG å gjøre…..Hvordan kunne du TRO det???

 

 

Øvelse gjør mester!

Det er kanskje ikke alltid så om å gjøre å skrive så veldig “avansert”………. og pakke storyen inn i akademiske ord og vendinger…..

Det enkle kan noen ganger være det beste……også når det gjelder litteratur…….

……i alle fall så lenge det er snakk om skjønnlitteratur!

 

……lytte til sjelen ……..gi litt blaffen i om det er “bra nok” ………..

….og bestemme seg for at :

“Jeg kan hvis jeg vil!”!

14 kommentarer
    1. Ja, når det er skjønnlitteratur bør det være enkelest mulig tenker jeg 🙂 Ikke FOR mye av verken det ene eller det andre 🙂 Moro å skrive, men man bør ikke sensurere seg før man har skrevet FERDIG 😀 TEnker jeg 🙂 Diktene mine flikker jeg litt på, de er korte. Men de små fortellingene går nesten på full guff, uten sensur 🙂

    2. jeg har aldrig vært flink til å lese bøker,synes dei ofte er skrevet på en måte som for meg blir kjedelig,pocketbøker derimot er lettleslige og innbyr til å ville lese mere ,dei trigger min nyskjerrighet.
      Så jeg er helt enoig med deg,hvorfor skrive med et språk som blir for avansert når en kan gjøre historien lettlest og forståelig :)) lykke til om du gjør ferdig boka di

    3. Margrethe: Takk for det…får nå se. Akkurat nå er det så mye annet som må ordnes….men kanskej i løpet av 2016…. Faktisk er vi jo “Skribenter” på hver vår måte – alle vi som skriver blogg! 😀

    4. fruensvilje: Jeg leser gjerne skjønnlitterære bøker. Har nok mistet litt interessen for sånne serier, men da jeg var ung, leste jeg gjerne “Bonderomaner”! 😉

    5. Det høres spennende ut, håper du ikke gir deg på bokskriving, for du har så mye å fare med at jeg tror det ville blitt bra. Jeg skriver gjerne etpar sider om det hjelper…:)
      Du vil ikke samle i en bok mange av de små blogghistoriene dine da? Jeg tenker det hadde vært noe…Uansett , lykke til hva du bestemmer deg for…

    6. Elsker bøker jeg, og leser det meste jeg kommer over, både kiosklitteratur og litt tyngre saker, men syns som deg at om språket blir for “avansert” mister jeg fort interessen og finner meg noe annet å lese på. Har sikkert tusen bøker her i huset eller hvertfall ikke så veldig langt unna. Glad i å skrive også, og bruker mye tid på det. Skriver og skriver om og sletter og skriver på nytt…. 90% av det jeg skriver ser aldri dagens lys, og det er sikkert like bra 😉

    7. Åh! Har du vært på skrivekurs i Italia!!! Åh! Nå ble jeg misunnelig 😉 Jeg kjenner og at når jeg må bruke tiden min på å tenke over hva ordene betyr, istedenfor å bruke tiden på å ta boken inn over meg, da blir det feil. Da er boken laget for spesielt interesserte, og skal man skrive bok synes jeg den bør kunne leses av alle. Jeg bearbeider tekstene mine til avisen om og om igjen, til slutt sender jeg dem fra meg for å slippe å rette mer, for det er alltid noe å flikke på. Men jeg ser jo de blir bedre for hver flikking, så det har jo absolutt noe for seg. Jeg har og prøvd meg på bok, men når jeg ser på den nå, så blæh! Ja 🙂 Må bearbeides noe voldsomt, hehe Og det er et møysommelig arbeid….men vi kan hvis vi vil, helt sant 🙂 Kjente meg veldig igjen her, og vil veldig reise til Italia på skrivekurs nå, hehe

    8. Miss Imperfektum: Er det ikke slik de kjente forfatterne holder på også? Skriver om omskriver og står i? Etter hvert læ’rer en vel “Håndverket” slik at en ikke går i de samme fellene gang på gang! 🙂 Noen av blogginnleggene mine legger jeg ut med en gang. Andre får lov å “Modnes” litt – men det er sjelden jeg sletter noen. 🙂

    9. Min matgale verden: Ja, jeg skrev et innlegg om det i sommer – tror jeg det var. Det var en stillhetsretreat i Italia. Jeg bodde i et kloster i nærheten av Venezia. Det var en flott opplevelse – men jeg følte kanskje ikke at jeg fikk så mange konkrete verktøy. Det gikk mer på følelser og skrivelyst …en slags indre oppdagelsesferd. Skulle jeg gått et nyttt kurs, ville jeg gått på noe som var mer strukturert….men samtidig er detskummelt å binde seg for mye til en “oppskrift”. Vi må alltid finne VÅR måte å skrive på, samtidig som det er greit å ha noen basiskunnskaper. Avisinnleggene dine er knallbra – i alle fall de jeg har sett her på bloggen! 😀

    10. Jeg tror nok at det du har på hjertet, som kommer ut som du føler for det, og som jeg har sett – er det aller beste. Men jeg skjønner jo etter hvert at du har et hav med erfaringer som du gjerne vil sette inn i en sammenheng. Jeg aner bare at det kribler av skrivelyst.. så bare stå på.. dine innlegg her er i alle fall et mangfold av glede og inspirasjon 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg