Kjerringa som møtte seg sjøl i (bil)døra!

 

Husker dere Hun Litt Bråkjekke  som snakket om sjølstendighet og om å være sjølhjulpen i går?????

Eh………

I dag skulle jeg til Hamar i et viktig møte. Rett før jeg kom fram, begynte bilen å oppføre seg litt rart…

Da jeg skulle parkere, begynte lampene på dashbordet å lyse… Av erfaring vet jeg at dette er et dårlig tegn…….

Jeg måtte bare løpe fra bilen for å rekke møtet. (Hadde rimelig høy skulderføring akkurat da!)

Da jeg kom tilbake, peilet jeg olje. Det så greit ut…..så da hadde jeg i grunnen brukt opp repertoaret med hensyn til bilkunnskap……

Jeg fisket fram NAF – kortet og tenkte jeg skulle ringe NAF (Jeg har medlemsskap med veihjelp – og det har jeg hatt god bruk for et par ganger før.)

Jeg bestemte meg for å ringe til sønnen min før jeg kontaktet NAF. 

Det viste seg at han var på Hamar i et jobb-oppdrag! Flaks!

 Han var enig i at jeg ringte til NAF.

Rett før NAF – bilen kom, var han på plass. Han sjekket bilen, og sa det var noe galt med motoren.

Nå krysser jeg fingrene for at det ikke blir veldig dyrt!!

Fikk sønnen min til å rygge bilen opp på bergingsbilen, jeg! For det ene er jeg ikke spesielt komfortabel med presisjonsrygging.

For det andre måtte jeg jo ta bilde av begivenheten……….

……….man er da BLOGGER!!!

Da vi kjørte hjemover, fikk jeg sms fra jobben : Kunne jeg ta på meg to ekstravakter i helga???

Da var jeg ikke sen om å svare JA…..

For jeg vet da søren hvor dyrt dette blir!!

 

Av og til…….men bare av og til ……….. hadde det vært greit med en “Mæinn som ordner æilt” ……

……men det følger med så mye annet med disse kjærestegreiene…….. også………..

 

………så da er det vel bedre å ringe sønnen……… og NAF!

16 kommentarer
    1. he he greit med NAF da,bil er jeg grønn på,har lappen men kjører ikke,så jeg er glad mannen liker å kjøre bil hi hi.
      Krysser fingrane for att summen blir overkommelig

    2. Margrethe: takk fot kryssinga. Nå skal jeg snart ha en god natts søvn….så får jeg ringe bilverkstedet i morgen…..og ta det som…en kvinne……om det blir dyrt! 😉

    3. fruensvilje: Takk for det! Ja,er ikke særlig bilinteressert jeg heller så derfor er det blitt så som så med bilkunnskapen. Jeg hadde en periode jeg ikke kjørte bil. Hadde kollidert stygt, og fikk angst for å kjøre. Jeg måtte bare overvinne det, for ute på bygda er man nødt til å kunne kjøre bil når man skal på jobb. Her er det dårlig bussforbindelse! 🙂

    4. Ja, hva har man sønner for….:) Jeg er ganske god på å ringe min eldste når det er noe, og han er ofte snill og hjelper…Min bil sviktet også plutselig og jeg måtte ha nytt batteri…. det er så forferdelige kjipe penger å betale. Håper det ordner seg, men bil ER dyrt å ha…

    5. Jeg kan også peile olje…… og jeg kan å skifte dekk…… men når det er noe, så er jeg rask til å kontakte bilverksted eller veihjelp 🙂 Trasige greier men flaks at du fikk to vakter i helgen da 🙂 Alt hjelper på!!! Og håper det ikke blir FOR dyrt!!!! Kjekt å ha sønner som stiller opp <3

    6. maiken: Veldig kjekt å ha en sønn som er litt bilkyndig….men jeg spør ham bare om hjelp i slike tilfelle. Når jeg skal skifte dekk vår og høst, drar jeg til noe som heter Dekklåven. Da betaler jeg 300,- for et dekkskifte og det synes jeg er greit.

    7. etdiktomdagen: Ja, han er grei å spørre når det er noe slikt. Er bare ett og et halvt år siden sit det var noe tull med bilen, med da gikk det an å kjøre bilen, så jeg slapp å be om veihjelp. Ja, bra med noen ekstra vakter…Da blir det mer penger utbetalt på oktoberlønna! 🙂

    8. Et bilverksted i Bergen har spesialisert seg på en spesiell form for “diagnostikk” i forhold til hva som “feiler” bilen. Ikke mine ord…men der kan damene bare komme innom og si hvilke lyder bilen lager – så kan de på verkstedet si hva som er galt – og ikke minst – hvor dyrt det kan bli. Sier det f.eks. “klank klank poff” så tyder alle solemerker på at det blir dyrt. Og som jeg skrev i en artikkel 19.9.2014 – “dyrt” for kvinner “må alltid relateres opp i mot prisen på f.eks. kjoler og andre moteplagg.” Selvsagt mener jeg ikke det – men det var morsomt å skrive det. Se artikkelen her – om du ikke alt har lest den:
      http://rteworld.blogg.no/1411123013_knasknasknaspang.html

    9. rteworld: Det var ingen spesiell lyd. Bilen kjentes bare treg ut. Ellers vet jeg at “Bluppelyder”,nesten som i ei vannflaske , kan tyde på at det er noe med et endeledd eller noe, for slik var det i fjor vinter, hver gang jeg svingte til venstre. Da jeg kjørte hjem fra jobb den dagen, passet jeg på å ta STORE venstresvinger. Så ble jeg møtt av sønnen min, som fikk bilen på verksted. Synes for øvrig det blir for langt til Bergen……..

    10. Ja, du fikser da det meste du da, uten den “mannen”. Men jammen er det godt at de kan rygge opp bilen, sånn som sønnen gjorde!!! Lykke til med reparasjonene. Håper det ikke er nye veldig dyrt! Trøsteklem fra meg 🙂

    11. Uff, håper det ikke blir altfor dyrt, ellers får du spandere på deg en annen bil. Merkelig at flere lamper skulle begynne å lyse, nesten så man skulle tro det bare var en sånn elektronisk feil. Jeg skifter hjul selv, men er heldig å ha en mann som er god til å reparere. Lykke til!🍀

    12. Hanne Beate: Takk for lykkeønskning! Satser på at det er en LITEN ,elektronisk feil!;) Flink du, som skifter hjul. Jeg har gjort det noen ganger, men alltid sammen med en annen person.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg