Brillefin?

 

I går skulle jeg kjøre bil til et sted jeg aldri har vært før. Jeg skulle besøke en økonomisk rådgiver “På æindre sia ta’ Mjøsa”. Det er litt stress å kjøre til nye plasser når man lider av TMPR. (Total Mangel På Retningssans)  Heldigvis funket GPS’en , ellers hadde jeg nok ikke kommet tidsnok på morgenkvisten!

Sola var sterk, og jeg syntes det var slitsomt å kjøre. Plutselig kom jeg på at jeg hadde noen gamle lesebriller i bilen. Jeg tok dem på – og VIPS –  så ble alt så mye bedre!

Jeg slapp å myse og streve så fælt!

På hjemveien dro jeg innom optikeren og bestilte time.

I dag har jeg tatt synstest. Jeg hadde verken grønn eller grå stær, men kjærringa har både skjeve hornhinner og er blitt ganske langsynt. Ikke så mye at det er PÅKREVD at jeg bruker briller når jeg kjører bil, men jeg vil ha det likevel fordi det blir mer behagelig for meg. 

Jeg prøvde mange innfatninger, og har valgt ute mine to favoritter!

Den ene er nok hovedfavoritt, men det er moro å høre hva andre synes!

Derfor har jeg vært på badet og tatt et par “Selfies”

Så nå, mine damer (herrer er selvsagt også velkomne til å mene) : Hva synes dere?

 

Denne………………?

 

Eller denne……….?

Nå er jeg spent…..! Svarene deres er ikke veldig utslagsgivende, så dere må ikke føle at ansvaret tynger!

Jeg vil ha en litt markert brille når jeg først skal ha det – ingen sånn “Liksom usynlig”- brille!

 

 

27 kommentarer
    1. Jeg bruker bare slike billige lesebriller..men sliter ofte med å fokusere når jeg leser 🙂 Begge parene kledde din type…men jeg ville valgt de øverste :)) Ha en strålende dag videre fine deg :))

    2. Kjenner meg igjen i det å ikke se like godt uten briller,jeg fikk en helt ny hverdag da jeg skaffet meg progresive briller :)) Jeg synes du kledde beste brillene på det første bilde 🙂 men klart brilleinnfatning er en smaksak .

    3. Du kledde da begge veldig godt. Den siste der, var kanskje litt mer morsom. Men nå smiler du på bildene, så du ser slett ikke strengere ut selv om de andre brillene er rettere! 🙂

    4. annebe: Takk for tilbakemelding.- Jeg har også bare brukt billige lesebriller til nå, men jeg har ulikt syn på øynene, og da passer det ikke med lik styrke på begge glassa! 🙂

    5. natheless: Takk for tilbakemelding. Her blir det valgets kval. I morgen kommer dattera mi hjem fra Trondheim, så da er jeg spent på å høre hennes mening! 🙂

    6. Jeg fikk nye briller i fjor sommer og jeg sleit skikkelig med å finne noen. Jeg trur jeg var der i 40 minutter etter stengetid- 1.5 timer tilsammen- stakkars de som jobbet der, fordi jeg ikke var sikker 😛 Jeg kunne jo ta med meg noen hjem over helgen for å se, men jeg bare tok noen tilslutt 😛 he he

    7. Elin Slåen: Fryktelig vanskelig- og det er jo noe en skal bruke mye, så da vil en gjerne at det skal se ok ut! Ellers er jeg veldig klar over at dette ikke er ett av de viktigste valgene jeg skal ta her i livet! 😉

    8. Jeg synes den øverste, men har du prøvd smale og firkantete?
      Etter fylte 50 har synet mitt forandret seg ganske raskt, og jeg bruker bare billig sorter med lese briller. Jeg har 2+ når jeg leser , men greier ikke kjøre med briller…
      Hvilke styrke bruker du, når du leser , og når du kjører?

    9. maiken:Har bare brukt 1.5 og 2, (Billigbriller) men synstesten avslørte at det optimale er 3 på det dårligste øyet når det gjelder lesing. På avstand tror jeg det lå på 1,25, men er ikke sikker. Optikeren får styre med det! Bare det blir bra, så er jeg fornøyd! 🙂 Det så i alle fall veldig bra ut da jeg så inn i “Kikkerten” , så nå gleder jeg meg til å få briller som er riktig tilpasset! 🙂

    10. He he.. Nei, det viktigste valget var det ikke akkurat for meg heller, men man vil jo gjerne føle seg vel når man først skal trykke ting opp i fleisen 😛 he he

    11. Huff, det der er en tung vei å gå, og jeg må gå den jeg også. Men har ikke lyst på briller. Jeg brukte briller i mange mange år, før jeg til slutt fikk øynene operert med laser. Det var et nytt liv for meg uten briller. Så derfor føler jeg at jeg må ha linser. Og jeg klarer ikke tanken på å ha noe inne på selve øyet. Men, jeg får vel bruke noen måneder til, å mote meg opp 😉
      Bildet nummer 1, var absolutt det jeg likte best. Der så du lun, søt og pen ut 🙂 Bilde nummer 2 fikk jeg en sånn streng “skolefrøken” assosiasjon til 😉 Uten at det behøver å være negativt da 😉

    12. Eva: Synes nr. 2 er litt tøffe jeg….men alle går for nr. 1. Jeg ser kanskje litt “Prussiluskan” ut på det nederste? (Hun barnehjemsbestyreren i Pippi Langstrømpe -serien!) Jeg liker heller ikke å ha noe inn på øyet, og optikeren sa at det var vanskelig med linser når man brukte progressive glass. 🙂

    13. Enn så lenge velger jeg å vente med å gå til optikeren. Det er flere ting jeg må ha svar på innen jeg kommer dit 🙂 Ja, nummer 2 var tøffe. Men jeg synes likevel nummer 1 kom mer til sin rett 🙂 Jeg er bare ærlig jeg 😀

    14. Eva:Ja, det skal du være også – ellers er det ingen vits. Alle har sagt nr. 1 – også venninna mi som var innom her i dag……Så nå er jeg i tvil. Får høre hva unga sier i morgen! 😉

    15. Du verden, ,her fikk en gammel kall uttalerett også 😀 Nå har jeg bare sånne billigbriller,, og er ikke så nøye med innfatninga. Men skal jeg si hva jeg mener så er det nr 2. Og grunnen??,, ja det er jeg jaggu ikke sikker på. Men du hadde jo en artig og flott stol på badet. Så hadde du sittet med hodet i henda.. så hadde det kanskje blitt annerledes. Men jeg vet nå en ting.. du velger ikke innfatning etter innspillene her inne.. så det så 😀

    16. dedicat: Godt at det er EN som likte nr 2 også da! Jeg ser at nr. 1 , kanskje er mer “Classy” og nr 2 litt mer spesiell…men jeg falt litt for nr 2, sjøl om jeg kanskje ser strengere og mer markert ut med dem!

    17. Jeg synes det øverste, nr 1, var best. De nederste var litt mørke i innfatningen, og gir et litt strengere uttrykk synes jeg 🙂 Og streng er du jo IKKE 🙂 Ellers synes jeg de var litt like, så ikke lett å skulle velge en egentlig 🙂

    18. frodith: Takk for tilbakemelding. Kanskje blir det ingen av dem….det er såpass dyrt at jeg vil ha noe jeg er ordentlig fornøyd med! 🙂 Ellers kan jeg nok være litt streng ….og ha hodet fullt av hårruller! 😉

    19. Hei!
      Ja du kledde da begge parene du da 🙂 Kjempefin!!
      Men jeg hadde nok gått for det øverste paret 🙂
      Jeg ha også briller og må bruke de mere og mere…… har ikke vært så glad i å bruke de akkurat, men (de er progressive) nå MÅ jeg bruke de for øynene blir slitne når jeg fokuserer over lengre tid….
      Spennende å se hvilke det blir 🙂

    20. etdiktomdagen: Nesten alle, unga inkludert sier nr 1, så jeg tror det blir det paret! Vi må vel bare akseptere at vi drar på åra og må begynne med briller!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg