“Det er mæinn min som ordner slikt!”

 

Strøm- regninga?? Nei den har je itte peiling på! Det er mæinn min som ordner æilt slikt!

Det var svaret jeg fikk en gang jeg syntes jeg hadde fått høy strømregning……..

………………….og så spurte jeg ei jeg pratet med om hun OGSÅ syntes at strømregninga var høy?

 

Jeg vet om damer som aldri har fylt drivstoff på bilen. De bytter bil med Gubben når bensinmåleren viser at bilen snart vil ha mer å drikke…….

Og Gubben fyller! Nå vet ikke jeg om Gubben også BETALER, men uansett så er det da greit å vite hvordan man fyller drivstoff på bilen?

Ellers blir jo aksjonsradiusen ganske så liten…………….. nå som det er sjølbetjening alle steder.

Rteworld skrev forresten dette innlegget om “Kvinnfolk” og bil her om dagen :

VRANGE KVINNFOLK   (mest for å provosere , kanskje?)

En gang var jeg i samme rom som ei dame som fikk beskjed om at mannen hennes hadde dødd brått og uventet.

Noe av det aller første hun sa var : – Hva skal jeg gjøre nå? Jeg vet jo ikke en gang hvordan jeg skal betale regningene!  

Nå er dette mange år siden, og damen var godt voksen, så de hadde vel en sånn “gammeldags” ordning med at Gubben tok seg av alt med det økonomiske.

Noen ganger har jeg syntes at ansvaret har vokst meg over hodet. Jeg har jo sittet som eier av en landbrukseiendom i mange år – av litt spesielle årsaker. I og med at jeg leier bort fjøs og jord, har jeg hatt svært lite med den praktiske delen av drifta å gjøre.

Like fullt har jeg måttet ta stilling til mye…….uten at jeg har følt meg helt kompetent. Jeg er jo ikke spesielt interessert i gardsdrift, men noen ganger byr livet på hendelser vi slett ikke hadde trodd vi skulle få oppleve…..

Dersom jeg hadde fått lov til å suse meg gjennom livet…..er jeg stygt redd for at jeg hadde gjort det. Da hadde jeg kanskje valgt å lene meg mot andre og la dem “ordne opp” for meg. 

Jeg er langt fra noen “Handy-woman”. Jeg er heller ingen teknisk begavelse……..men jeg klarer meg da, lell!

Er det noe jeg ikke klarer så spør jeg unga, eller jeg leier inn noen som kan.  Det er lettvint å være “Dum Blondine” – men samtidig er det lite tilfredsstillende å vite at man er mer eller mindre “Grønn” på de aller fleste områder……..

Så jeg vil ikke bytte med dem som har : “En mæinn som ordner alt”!


Blond, ja – med litt ekstra hjelp fra frisøren – men ikke HELT blondine. Her tør jeg til og med å se inn i kameralinsa. (Eva ga seg nemlig ikke så lett! ):D

 

19 kommentarer
    1. Den dagen jeg jeg gjør meg selv avhengig av andre slik at jeg ikke greier meg selv, den dagen skal jeg gå å legge meg uten å våkne igjen!
      På en annen side- visse ting er det meningen man ikke skal greie selv, så man trenger ikke å kunne alt her i verden 😉 Hadde alle kunnet snekre, skiftet rør og strøm i huset så hadde vi ikke hatt behvor for tømrere, rørleggere og elektrikere- det er en grunn til at vi har fagfolk, liksom 😉 (Bare for å nevne noen grupper).

    2. Jeg har ikke en mann som gjør alt…For det VIL han ikke…Han er skikkelig handy, og kunne gjort alt..Men han synes det er viktig at jeg lærer 🙂 Så i flytteperiode MÅTTE jeg lære hvordan skru sammen forskjellig. Han forklarte og jeg skrudde 😀 Og skar papp, og snekret. Og han strøk gardiner og skjorter, for det gjøre jeg IKKE 😀 He-he

    3. Elin Slåen: Jeg er også helt avhengig av å bestille håndverkere til slike ting. Det som er viktig er å klare det dagligdagse, som å betale regninger eller fylle drivstoff (eller skifte ei sikring!)Den dagen kan komme at jeg ikke klarer det, men det skal ikke være fordi jeg har overlatt alt til andre. Det må være fordi helsa ikke tillater at jeg gjør det sjøl. 🙂

    4. frodith: “Var rollene blitt bytta om, ja gjorde han som hun – hvem var’e da som hadde åpna munn?” sang Stein Ove Berg en gang på 70- tallet. Jeg er elendig på “Flatpakket” – det må jeg innrømme. Nå har jeg ikke så mye av det i huset – og de få gangene jeg har kjøpt noe flatpakket – har det blitt ei råd. Flott at du skrur, og at Gubben stryker og ordner , sjøl om han er handy! 😉

    5. Det er viktig å kunne litt om alt som singel… og det man ikke klarer må man som du sier leie folk til å gjøre. På det stadiet er jeg, og sånn vil jeg ha det …. klarer meg stort sett sjøl, selvom mange avgjørelser er tunge…. men vokser på det da! 🙂

    6. No har eg vært gift med samme mann siden eg var 19 🙂 og vi har nok gjort oss avhengige av hverandre,det går begge veier og det er jo litt greit da.Skulle det alikavel komme en dag da eg må tenke helt selv,ja da skal eg nok greie det også 🙂

    7. Ja, en gang sier det jo stopp for mange og da må man jo så klart ha litt hjelp 🙂 Men alle disse hjelpesløse folkene rundt omkring, fordi alle andre fikser alt, de blir jeg seriøst matte over 😛

    8. fruensvilje: Det er jo ikke bare i det praktiske man blir avhengige av hverandre. Sjølsagt blir man avhengig av hverandre på det følelsesmessige planet også. Jeg mener ikke “Klare alt sjøl for enhver pris” , men heller ikke stille seg slik at man ikke har peiling på helt elementære ting, som for eksempel å betale ei regning via nettbank.:)

    9. Jeg måtte lære meg økonomi. Og det fikk jeg i tillegg lære på den skikkelig tunge måten, ettersom jeg etter kort tid havnet i NAV sitt system. Da var det ikke mange sprell man kunne gjøre. Ei heller kunne jeg leie folk til ditt og datt. For det tillater ikke den økonomiske situasjonen. Hadde ikke problem med hvordan jeg skulle betale i nettbanken, men å disponere pengene riktig ble jo et problem.
      Jeg har lært meg at det ikke er noen skam å spørre om hjelp til det jeg ikke kan selv. Men det meste har jeg lært selv. Unntatt tunge tak, for det MÅ det en fysisk sterk person til. Og jeg er ikke særlig fysisk sterk lenger.
      Jeg synes både du og andre er kjempeflinke til å takle en alenehverdag. Jeg er imponert <3

    10. En ting har jeg lært gjennom livet,, at ingen er uunnværlig. Det kan virke sånn.. man ser det i jobbsammenheng og hører det.. ” det går adundas om han/hun forsvinner. Men sånn er det bare ikke.. jeg sa når jeg selv skulle slutte etter mange år i en sentral rolle: “Det er som å hive stein i vann,, det blir et lite hull et lite øyeblikk” 🙂

    11. Eva: Jeg trenger også hjelp til tunge, fysiske tak, men jeg har jo begge sønnene mine i nærheten, og det er ikke så ofte. Mora mi på 85 flyttet stuemøbler da hun hadde kjøpt nytt gulvteppe. At hun klarte det er et under, men hun er praktisk anlagt……. og så sta at det ikke ligner GRISEN: Det er ingen skam å be om hjelp, men det er viktig å være villig til å lære seg nye ting, slik at man ikke må spørre om hjelp hele tida. 🙂

    12. Ja ja, jeg har en handymann jeg da. Men vi betaler regninger sammen, og hver for oss, jeg kan noe og han kan annet. Sammen fikser vi mye og mangt. Jeg skulle skifte dekk på bilen min en høst. Mannen hjalp til og forklarte. Jeg fikk “kjeft” av nabodamene, for de ville ikke gjøre sånt???? Men jeg liker å kunne, om jeg står der i vinterkulda alene på en bygdevei jeg. Stå på, du klarer deg flott, blond eller ikke! 🙂

    13. natheless: Dekkskift er nok en av de tinga jeg er usikker på. Skrev jo et blogginnlegg om det i sommer. Det er en av de tingene man BØR kunne! Ellers er det bra at man kan utfylle hverandre, samtidig som man ikke er helt hjelpeløs alene! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg