Frosk(?) i grisebingen!

 

– Kan en tå døkk ta bilde tå meg i gris’bingen? Je skar væra med på en fotokonkurranse!! 

(Jeg kaller det konkurranse, sjøl om det er mest for lek!)

Eldste sønn og svigerdatter ser spørrende opp på meg der de sitter på huk i kjøkkenhagen……..

– Je skar liksom væra frosk!

DET forklarer jo det meste………!

Sønnen min reiser seg og blir med bort til fjøset.

Der henter han ei bøtte med Grisegodis (Les : nysilt mjølk rett fra tanken) slik at mine Fotomodellvenner skal være samarbeidsvillige og oppføre seg grisefint!

Jeg skrider inn i grisebingen mens han tømmer mjølka opp i grisetrauet!


Karidansen gjør seg klar til å innta froskestilling, mens det slurpes og slafses rett ved siden av……….


På plass! Ribbe er ferdig med å drikke, mens Bacon slurper i seg siste rest av mjølka………


Kvekk kvekk , sier Karidansfrosken…..


Ooops……..! Ribbe begynner å bli innpåsliten…….


Ikke lett å holde froskemaska når en blir skubbet i rumpa av et grisetryne……

Ribbe er til og med freidig nok til å stikke trynet sitt OPPUNDER genseren min! 

Det er jammen rett før jeg går på trynet sjøl!

 

Nå er det kanskje noen ekte bymennesker som rynker på nesa og synes synd på de stakkars grisene som har det så sølete og fælt rundt seg……..?

Til dem kan jeg si følgende :

Da grisene kom hit i vår, var det relativt fast grunn på plassen de går på. Det gikk imidlertid ikke mange ukene før de hadde “pløyd” opp hele området med trynene sine!

Disse to har hatt et særdeles lykkelig griseliv. De har et stort område å bevege seg på, og de har sitt eget, lille hus  –  der gulvet er dekket av halm. Griser er egentlig renslige dyr, så de driter ikke inne i huset sitt!

Det er også lagt ut halm enkelte steder på uteplassen, slik at de har “Madrasser” å ligge på…………

Ribbe og Bacon har dessuten hatt tilgang på frukt, bær, kraftfor (og en liten mjølkeskvett i ny og ne) hele sommeren……….

…..så sjøl om de får et relativt kort liv…..

……..så har de levd godt……

 

En gang i sommer hadde Ribbe og Bacon forresten klart å komme seg ut ………og så hadde de gått på besøk til naboen…..

Det var litt av et styr for å få dem til å gå opp den lange bakken hit igjen……

Da de kom hjem, var de så slitne at de måtte legge seg……….

………og sove en liten griseblund…….

 

 

18 kommentarer
    1. Ha-ha, så utrolig herlig 😀 var det SÅNN det foregikk for å få tatt bildet 😀 Jeg synes det re SÅÅÅÅ tøft at folk stiller opp og gjør litt ekstra ut av det 😀 Dette var jo en fin serie 😀 Og i dag har jeg gjort klart til froske -utsending , dvs premier 😀

    2. Var jo så gøyalt det froggebildet ditt..og her ser man jo hvordan du har boltra deg i grisebingen..hehe..
      Fint at grisene har det bra mens de lever ..er vel da det blir best kjøtt også…eller ?
      Kos deg masse i kveld :))

    3. herlige bilder :)) du fortener nesten premie for denne opptredenen hi hi,ja det er sølete hos griser,igrunnen nokså sølete hos dei fleste gårsdyr,sånn er det bare :)) har da hatt fjøsen full så det hvet jeg hi hi

    4. Hehe…det var en søt grisehistorie 😉 Men ja, det er vel ikke for ingenting at det heter at grisene er renslige 🙂 Det er bare at de roter så fælt sikkert, med pløyinga som du kaller det 🙂
      Kule bilder i alle fall 🙂 Tror nok jeg hadde holdt meg utenfor grisebingen 😉

    5. Jeg måtte le her.. du er steike kreativ det må jeg si. Det er ikke alle som har tatt sjansen på å sette seg på huk med de skapningene snøftende framfor og bak 😀 Tøfft ,,,

    6. Navnene ga ikke tvil hva oppgaven deres er….men det høres ut som livene deres er levelig på et greit grisevis. (Uten at jeg har noe rede på akkurat det). Og de får til og med besøk….av en “frosk”… Men det slo meg at det måtte finnes enklere steder å sitte….:)

    7. Så god idé å ta frogge-bildet i grisebingen, – Frodith ville jo at vi skulle ta bildet på et rart sted. Jeg bor også på gård, og tidligere pleide vi å ha en gris som skulle slaktes til jul. Den var også ute og der koste den seg noe veldig og fikk gode bein av det. Flott med utegriser og ypperlig om man vil dyrke opp et jordstykke.

    8. Hanne Beate: Takk! Ja, nå er det visst noen som har begynt å la gris gå “På beite” i skogen om sommeren – for de er så flinke til å rydde og grave opp røtter. Sønnen og svigerdattera er ikke fremmede for tanken. Tror det er en del turgåere som vil stusse når de ser at det er gris som går innenfor gjerdet – i stedet for sau og ungdyr! 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg