Mat må man ha!

 

Også når man er ute i den store verden……….

I dag er det den store MATDAGEN på bloggen.

Både Annebe og Maikens nattblogg har skrevet innlegg om utenlandsk mat i dag :

Kinamat !   

KYPROS (DEL 2) “ALTFOR MYE” GOD MAT….

For at feriebudsjettet mitt ikke skulle sprenges fullstendig under ferieuka i Hellas, valgte jeg å lage en del av måltidene i leiligheta.


Her er mitt greske kjøkken!  Det gjorde nytta si – i alle fall til min enkle meny…..

………..som stort sett besto av:


Gresk salat……….

(Fikk ikke tak i oliven i den vesle nærbutikken, men hadde i mye fetaost –  og var raus med olivenoljen!)

 


………og fruktsalat – bestående av :

 

* 1 pære

* 1 kiwi

* 1 nektarin

* et halvt beger Yoghurt Total

* nøttemiks av valnøtter, mandler, cashewnøtter og tørkede tranebær

* litt (Les : MYE) flytende honning

 

Det var mumsegodt  for Karidansen, det!

 

Sjølsagt spiste jeg “ute” også. Og da var jeg sammen med :


Bloggvenninne Eva…………


….og hennes venninne Siv!

 

Jeg kan ikke være ei hel uke i Hellas uten å spise DETTE :


Lam Kleftiko!

 

Det smakte jeg for første gang i 2008. Da var jeg på min første ferie i Hellas. Siden har det blitt to turer til……..og masse Lam Kleftiko!

Jeg har ei kokebok med oppskrifter på greske retter, så jeg har lagd denne lammeretten hjemme også.

Problemet er bare at jeg er den eneste i heimen som synes at lammekjøtt er fantastisk godt!!

 

20 kommentarer
    1. God mat blir man aldri lei av..hehe..takk for linken 🙂 Her var det mye godt..og fargerike fine bilder også..salater er jo det som frister mest i varmen 🙂
      Men en god middag på kvelden hører også med på en slik tur 🙂 Så gøy at du møtte Eva og venninna..og så fine dere var på bildene :)) Kos deg videre i kveld :))

    2. etdiktomdagen: Takk! Ja,, jeg har hatt det riktig flott! Bra å få litt brunfarge før vinteren kommer. Ble lite sol her i sommer. Dessuten jobbet jeg mye i juni og juli. 🙂

    3. Måltidene er jo det store høydepunktet på sånne turer 🙂 Deilig med friske frukter og grønnsaker også 🙂 Fine bilder av dere 🙂 <3

    4. Lam Kleftiko var virkelig godt. Og jeg har googlet oppskrifter, og skal lage det her hjemme også 🙂 Det blir nok en suksess her i huset. Vi er alle glade i lammekjøtt <3
      Fine bilder av oss ja. Og fruktsalaten så også nam nam ut. Så her er jo masse inspirasjon jo 😀
      Jeg har blitt syk, så jeg er bare såvidt innom her nå. Er på vei til sengs 🙂 Men ser frem til neste innlegg fra din kant <3

    5. Gresk salat, Youghurt og Lam Kleftiko må vel være de tre viktigste årsakene til å reise til Hellas. Spiste du Lam Kleftiko sammen med Eva? Skulle gjerne vært der med dere under det måltidet.

    6. Tubapappa: Ja, Eva og jeg spiste Lam Kleftiko begge to, og det falt veldig i smak hos henne også! Ja, du hadde vært hjertelig velkommen til å spise sammen med oss tre damene! 🙂

    7. Takk for linking! Ja, mat må man ha, det finnes så altfor mye godt. Selv for meg som spiser vegetar. Men må innrømme at jeg iblant får veldig lyst på lammekjøtt, for det har jeg likt best av all kjøttmat. Og har spist mye lam kleftiko før. men som sagt, ikke vanskelig å finne mye god vegetarmat også….Har forresten nettopp spist middag. Natteranglingen er i full gang igjen…selv om jeg ikke jobber i natt

    8. Nam,, nam det så godt ut 🙂 Og så herlig at du og Eva var i samme området. Rekker bare å skumme blogger og lite kommentere denne uka. Men prøver å få lagt ut et par innlegg om korstevnet ,, Er jo knall hektisk men artig 😀

    9. maiken: Ja, jeg har også begynt å begrense inntaket av kjøtt, sånn generelt. Kjenner at det er bra for kroppen min. HELT vegetarisk kommer jeg nok ikke til å leve, men kanskje begrense inntaket av kjøtt til en eller to ganger i uka! Du må vel rangle de nettene du ikke jobber også, for ellers kommer du “På Utur” som vi sier herover! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg