Tvangsritualer…….NULL, NULL, NULL, NULL!

 

En gang, for noen år siden, opplevde jeg dette : 

Jeg satt inne i bilen min, som sto parkert på en parkeringsplass i en større by……

Plutselig ble jeg oppmerksom på noe litt merkelig…..

En ung mann gikk ut av bilen sin…….så satte han seg inn igjen…….

At han gjorde det EN gang, var jo ikke så rart…..

….men så gjorde han det en gang til….. ut og inn …ut…..og inn….

Jeg ble først litt lattermild………men ettersom det bare fortsatte……. og fortsatte…… stivnet smilet mitt….

Jeg skjønte at dette måtte være en ung mann som slet veldig med noe……..

Kanskje var det slik at han måtte gå ut av bilen på en bestemt måte for at det skulle bli riktig oppe i hodet hans?

Sjøl om jeg slet med angst og depresjon i flere år, hadde jeg aldri noen sånne utpregede tvangsritualer…..

.…….men jeg har måttet tvinge meg til å slutte med noe som jeg har skjønt at har vært i ferd med å utarte…….

 

En gang hadde jeg reist fra et strykejern som sto i. Jeg var borte i et par dager….men det gikk heldigvis bra! 

I tida etterpå sjekket jeg det med strykejernet støtt og stadig….sjøl om jeg egentlig visste at jeg ikke hadde brukt det……

En annen gang hadde jeg reist fra komfyren uten å skru av kokeplata. Denne gangen var jeg bare på en handletur, men plata var rødglødende da jeg kom hjem.

Da begynte jeg på samme måte som jeg hadde gjort med strykejernet. Jeg hadde et rituale der jeg sto foran komfyren og sa : “Null, null,null null”. (Ett null for hver avslått plate).

  Det var ikke støtt det var nok med EN gang……

………….for kanskje jeg ikke hadde gjort null-ritualet mitt …likevel…..? 

 

Til slutt fant jeg ut at nok var nok!!! Jeg måtte tvinge meg til å slutte med disse sjekke-greiene!

 

Når jeg skal være borte i flere dager, går jeg gjennom huset og ser over at ikke noe av det mest brannfarlige er påskrudd.

 

Men da tar jeg EN runde…….og ferdig med det!

 


NULL, NULL, NULL, NULL………..


NULL, NULL, NULL, NULL…………..


NULL, NU……..

NEI!!!!!! NÅ ER DET NOK!!!!

 

 

26 kommentarer
    1. Du er nå litt morsom. Men jeg kjenner meg nok litt igjen. Om man er borte og begynner å lure på om man slo av platen, så er man til slutt overbevist om at det gjorde jeg ikke. Nå jør jeg som deg, går gjennom å ser etter slikt og så om hunden har vann.

    2. God morgen!
      Jeg kjenner med veldig godt igjen 🙂
      Jeg sjekker alltid at kontakten er ute på kaffitrakteren. Men jeg har måttet snu, på veg til jobb, noen ganger, for å sjekke at jeg virkelig gjorde det……. for plutselig så jeg for meg den røde lampa stod og lyste – at trakteren stod på – brann!
      Jeg hadde noe som var helt forferdelig når det gjaldt tvangstanker. Jeg vasket huset hver fredag eller lørdag. Og da hadde jeg ikke lyst på besøk – for tenk om de skitnet til…. om jeg så det kom besøk når jeg akkurat var ferdig med siste teppet på plass, ble jeg nesten litt irritert….. søren… og når barna var små sprang jeg etter de med en fille hele tiden for at smuler, våtefingre og så videre, ikke skulle sette fingre her og der…. jeg begynte bli som en tante av meg…. tenkte jeg… MEN, det var min eks som fikk meg til å BLI sånn… og jeg BLEI sånn… til jeg tok tak og skjerpet meg. Men det gjekk mange år før jeg fikk ristet av meg det med vasking…. nå tar jeg heller på meg fjellskoa og går ut, og vasker en annen dag 🙂 Og besøk, ja, de får tåle hverdagen i mitt hus 🙂

    3. Det er greit å være på den sikre siden ja, men en gang pleier å være nok.
      Jeg har aldri opplevd å glemme sånne “farlige” ting. Men jeg ER veldig glemsk. Jo mer sliten jeg er, jo mer glemsk er jeg. Og jeg har prestert å begynne å lage middag, har kjøtt til tining i mikrobølgeovnen, for så å glemme det, og begynne å lage noe annet.
      Da er det noen som kikker litt bekymret på meg, når det kommer for en dag 😉
      Det er trist, men en del av livet likevel, det å være litt glemsk, og sånt. For mange år siden, hadde en nabo glemt at de hadde en pizza i stekeovnen (ungdommene altså). Det endte med at vi ringte etter brannvesenet. Og det var i grevens tid. Veggen rundt komfyren hadde begynt å anta en svart farge, og det var i ferd med å ta fyr. Men jeg tror, at i de fleste tilfellene går det bra. Det er en mening med at det ikke skal ende ille 🙂

    4. En litt humoristisk vinkling på noe som kan være veldig alvorlig. Jeg har aldri vært i nærheten av det som enkelte sliter med – for eksempel overdreven vasking av hendene. Men…greit å gå over huset år man skal være borte ei stund. 🙂

    5. etdiktomdagen: Jeg var også mer nøye da unga var små….og ble stresset hvis det kom noen da jeg akkurat hadde vasket….men nå gir jeg mer blaffen. Vaskinga er et symptom på at man kanskje ikke har det så enkelt i livet og i følelsene. Det er ikke vaskinga i seg sjøl det er noe galt i 🙂

    6. Eva: Jeg kan også være glemsk ….og ha tankene helt andre steder enn på det jeg driver med. Når jeg går på autopilot….så skjer det mye rart! 😛

    7. Hmmmm…. har noen ritualer ja. Sjekke om døra er låst om kvelden, og si høyt LÅST – selvom jeg er aleine hjemme….. det var bare ETT eksempel….. 😉

    8. Kjenner meg igjen i å sjekke komfyren ja og om ytterdøren er låst, har opplevd noen ganger at den har vært ulåst, en gang sto den faktisk åpen (!) (har nok ikke lukket den skikkelig igjen) eller at jeg midt på natten har stått opp og sett en rødglødende plate på komfyren ….. og da blir det lett til at man etter det må sjekke både en og to ganger ja…… Men det skal holde med en sjekk :))

    9. Kjenner til det der ja..godt man kan le litt av det også..men om man virkelig blir hemmet av det er det jo veldig trist da …
      Jeg sier også til meg selv…nå holder det ..om jeg begynner å sjekke flere ganger ..så har ikke bare sjekkebehov…snakker med meg selv også..hehe…:))

    10. Tror dette faktisk er ganske vanlig, spesielt om man skal reise bort en stund.. Det er jo viktig å “gå over huset” i normal forstand. Men det er jo grenser på hvor mange ganger man skal sjekke om komfyren er av 🙂
      Men ja,.. for veldig mange i Norge er “sjekking” og andre ritualer langt fra humoristisk som du nevner, og kan innebære utrolig mye angst og ubehag. Og jeg kan tenke meg at det må ha vært utrolig pinlig og fælt for han mannen som følte han måtte gjøre et ritual som var så åpenlyst! :/ Ha en fin helg! 🙂

    11. Jeg er ikke flink til å dobbeltsjekke alt 🙂 men har vel ikke vært borti uhell heller,vi har induksjonskomfyr,og den slår seg av selv etter noen sekunder om plata ikke er i bruk ,koker det over ,ja da slår den seg av automatisk også 🙂 kan fort bli litt bortskjemt

    12. annebe: Jeg snakker også med meg sjøl, både med og uten lyd. Eldste sønnen min sier at han har sett at jeg har snakket med meg sjøl når han har møtt meg i bil….. 😉

    13. vestfroken: Jeg tror det følger mye skam med det når det blir slik som med mannen jeg nevnte. Ikke klare å la være….og samtidig ane at folk stirrer og synes han er “Sprø”. Fryktelig vondt for den det gjelder når det blir så galt!

    14. fruensvilje: Jeg har ikke så god teknisk innsikt at jeg vet om induksjonsovn kan bli i ustand slik at “Induksjonen” ikke virker mer. Jeg har ryggesensor på bilen. En gang var sensoren i ustand. Da rygget jeg rett i en mur, men det ble ingen synlige skader på bilen min! 😉

    15. Tvangsritualer er ganske vanlig og slitsomt for den som har det. Sykelig blir det når det tar over det meste av dagen og man ikke klarer å tenke på annet. Vaskemani er noe vi alle har hørt om – enten seg selv eller huset. Støv på hjernen er et annet uttrykk. Dette kan også skyldes noe vi gjør for å “beskytte” oss selv mot “personlig overlast” og det er ofte ubevisst. Se forøvig webpsykolen som har en fin side for ulike nevroser og syndromer. Selv har jeg ingen slike – tror jeg – men må tenke etter. Jo kanskje at jeg alltid må sjekke før jeg legger meg om inngangsdøra er låst. Men det holder med én gang. Ha en fin uke!

    16. rteworld: Et lite snev av mani eller tvang har vel de aller fleste uten at det kan kalles sjukelig! Litt sjekkemani skader ikke – så lenge det ikke stjeler masse tid og gjør hverdagen slitsom! 🙂 Jeg har nettopp vært ei uke i utlandet alene….merket litt ekstra sjekketendenser hos meg sjøl da gitt! 😉

    17. rteworld: Misforsto deg ikke, jeg! Jeg trodde ikke du tok meg for å være sjukelig! 😉 Ellers har jeg aldri lagt skjul på at jeg hadde en lang periode der jeg virkelig slet! Det er det som er utfordrende med det skrevne ord. Det er vanskelig å se nyansene . Særlig når man ikke kjenner personen bak ordene! 🙂

    18. Nei – jeg har ikke glemt den. Hvis jeg på noen måte har antydet at du er “sjukelig” da må du ha misforstått. Det har jeg aldri ment. Jeg har selv flere “ritualer” men anser meg ikke for sjukelig.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg