Låg “Hælse – faktor”?

 

Nei, det har ingenting med helse å gjøre……i denne sammenhengen…….

Derimot handler det om å hilse, altså nikke og si “Morn” eller “Hei” når man møter på kjente….

De fleste av oss har vel opplevd det jeg velger å kalle “Låg Hælse – faktor”.

Je skar neiggu itte hælse på henner , slik som ho har oppført seg!”

Det behøver ikke nødvendigvis dreie seg om at “ho” har gjort noe galt overfor den som kommer med uttalelsen.

Det kan rett og slett dreie seg om en slags form for lojalitet……… fordi noen har klaget sin nød, eller fordi man har “hørt noe” om vedkommende…..

 

I tida rett etter at jeg ble separert og skilt opplevde jeg en god del av “Låg Hælse-faktor” – tendenser.

Når kassa – dama i kolonialforretningen (som vanligvis har smilt blidt og sagt “hei” når du har kommet i kassa) –  plutselig ser ned og mumler et knapt hørbart “morn”….

……og du vet at hun har omgang med noen i eksens familie……

Når folk du tidligere slo av en prat med på gata, haster forbi og later som de ikke ser deg, eller viker med blikket……

…………så kjennes det ekstra sårt og vondt….. fordi du står i noe som er såpass tøft og vondt fra før av….

………..at det er lite som skal til for å vippe deg av pinnen…….

 

 

Nå ligger min skilsmisse mange år tilbake i tid…..og tida leger de fleste sår, slik at ting normaliserer seg etter hvert.

Blant annet hilser kassadama i matbutikken slik hun  gjorde “I Gamle Dager”! 

 

Her om dagen opplevde jeg det imidlertid igjen…….

Jeg møtte på en eldre dame som har tilknytning til noen i eksens familie – uten å være i direkte slekt…..

Jeg pleide alltid å synes at denne damen var hyggelig å veksle noen ord med……

Blikkene våre møttes, og jeg skulle automatisk til å nikke og si “Morn!”……..

Da dukket plutselig fenomenet “Låg Hælsefaktor” opp igjen.  Hun så raskt en annen vei….. og mitt lille “Morn”  døde før det fant veien ut av munnen min…..

 

Nei, jeg gråt meg absolutt ikke i søvn av den grunn. 

Jeg er ikke så glad i “Small Talk” og høflighetsfraser – og jeg har ikke snakket med henne etter at jeg ble skilt

Likevel…..kanskje er  jeg  mer sårbar enn jeg vil innrømme (til og med overfor meg sjøl)……….

………slik at jeg tolket det vikende blikket hennes helt feil??

 

 

I dag er det imidlertid for det meste slik at jeg observerer fenomenet – uten å tillate det å få KVERNE i sjela……….

….men når man først møter et kjent blikk….så koster det så lite å nikke og si et raskt  “Hei” eller “Morn”.…….

Kanskje går det an å  legge vekk noe av den misforståtte lojaliteten……?

Det er rart dette…..noen ganger ser det ut til at omgivelsenes frustrasjon og fordømmelse(?) henger lenger i enn hos dem som faktisk har stått midt oppe i det med begge bena….

Når de to, som en gang  valgte å skille lag, klarer å omgåes og samarbeide…….. i den utstrekning det er nødvendig…..

 

…………så burde vel omgivelsene også  være i stand til å legge historien bak seg…..?

…….i alle fall nok til å kunne si et lite  : 

 

“Morn”……..?

 

19 kommentarer
    1. Enig …man kan jo også hilse på folk selv om man ikke er “enig” eller holder med dem i en sak….
      Jeg er flink til å hilse på folk jeg møter…men er rask til å gå videre ..for jeg er heller ikke særlig glad i sånn småprat… 🙂 Ønsker deg en fin morgendag <3

    2. fruensvilje: Ja, jeg tenker at jeg i alle fall skal hilse til alle….uansett! Jeg behøver verken å like personens handlinger eller vesen. Det blir litt sånn “Tuppen og Lillemor” hvis man ikke kan klare å være såpass voksen…..Jeg tror nok at jeg i mine ALLER såreste og mest barnslige øyeblikk i livet kan ha prestert å la være å si “ha det” – som en slags idiotisk “straffemetode”…..men da har det handlet om personer jeg har vært veldig følelsesmessig engasjert i og knyttet til…

    3. Huff! Ja det er sårt å bli oversett. Og når en begynner på noe som skal Være en setning….. Men mottaker ignorerer og bare går…. Ikke ser deg i øynene. … hvorfor? Er de redde for noe? Jeg prøver så godt jeg kan å hilse. Om det er noe med noen så må de få fortelle det uten at det skal gå gjennom rykter. Aldri enkelt …….

    4. karidansen: Jeg mener….det er kanskje det man tenker….når man opptrer slik…..Personlig tror jeg ikke at jeg ville opptre slik, men jeg er vel automatisk mer “Knapp” overfor mennesker jeg ikke er så begeistret for. 🙂

    5. Mariann Sæther Tokle: Ha-ha! Det er ikke noe stort problem for meg om dagen, men jeg synes fenomenet er interessant! Godt tips du kom med der! 😀

    6. Ja, så sant, så sant. Og så er det særlig i perioder at man trenger en god hjertelig HÆLS at låg hælse-faktor ofte er størst. Men man blir jo tøffere med åra, og lar sånt prelle av. …selv om det kan såre ….litt…. ganske mye…ennå… 🙂

    7. Tone: Ja , det kan såre litt……men ikke så mye – i hvert fall ikke når det er personer du aldri har stått veldig nær…..Egentlig er det vel mest trøblete for den som må “huske på” å se vekk når det kommer noen som ikke er helt stuerene og “Hælsbare” 😉

    8. maiken: Ja, jeg tror det er mest en bygdefenomen…..Det kan vel hende det var litt sånn i bygårdene i Oslo i “Gamle Dager ” også. Da var det forresten ikke så mange som skilte seg, for hvordan skulle damene klare seg økonomisk da?

    9. Jeg pleide å si til ungene mine da de var tenåringer og hadde “stive nakker”, at hilse kan dere, men dere må ikke stoppe å snakke med dem. Det koster så lite med et hei eller et morn, nemlig. Ikke lett det der.

    10. natheless: Ja, nettopp – man behøver ikke å stoppe og snakke. Et forsiktig “Morn!” er mye rensligere enn å overse på grunn av at man er fornærmet eller at man skal være “lojal” mot noen. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg