Jeg ble litt flau over meg sjøl i går……

 

Det ble så jeg falt for fristelsen….Jeg bestilte kjolen jeg viste bilde av i går. Det var forsikring om gratis retur…….så jeg tok sjansen. I tillegg bestilte jeg et smykke…….

Nei….jeg er ikke flau over DET……sjøl om jeg strengt tatt kunne ha klart meg uten begge deler…….

….men av og til føler jeg meg overfladisk og bortskjemt……

….med rette!

Jeg leste noen artikler om flyktninger fra Afghanistan og Syria i går…….

Disse menneskene opplever grusomheter vi knapt nok kan forestille oss………

Tenk om det hadde vært MINE unger som hadde måttet gjennomgå noe slikt!!

 

Jeg fikk en melding på telefonen i går…fra UNICEF……

…..med spørsmål om jeg kunne gi et bidrag….

Nei, jeg ga ikke via telefonen….

Jeg gikk inn på nettsiden til UNICEF og ga et bidrag via den i stedet….

Bidraget var mindre enn beløpet jeg skal gi for kjolen og smykket…..

…..men det var et bidrag!

Jeg følte meg LITT bedre etterpå…….

Vi har det godt her i landet…….

Jo, visst er det fint……..

Samtidig er det unødvendig luksus……sjøl om det ikke var noen upris på kjolen og smykket –  hvis de er like fine “I virkeligheten” som på bildet. Jeg stoler på at Frodith er kvalitetsbevisst. Hun har nemlig kjøpt flere plagg derfra!

Jeg fikk 10% i “Velkomstrabatt” også!

Den dårlige samvittigheten skal ikke få styre……..eller ødelegge gleden over noe jeg forhåpentligvis blir fornøyd med!

….men jeg er ufattelig heldig som bor i et land der de fleste av oss under 70 ikke har opplevd krig, sult og elendighet…….

Det skader ikke å minne seg sjøl om det i blant…….

 

12 kommentarer
    1. det er sant det du skriver,men verden blir ikke bedre om vi lar være å unne oss noe fint innimellom heller.Satser på att vi alle tre blir fornøgde med bestillingane våre,ja for frodithen selv har vært inne også hi hi.
      jeg gir ikke noe via telefon jeg heller,men bidrar på andre vis,det er desverre så mange kjeltringer att jeg føler det som tryggast

    2. Se der ja, kjole og smykke! Flott. Ja, vi bidrar med penger til flyktningene alle sammen, men vi kan likevel leve føler jeg. Ikke lett å se på dette på tv, man blir trist. Da kan det godt med litt farger! Vi har det veldig godt og det setter jeg pris på ja!

    3. Vi er heldige som bor i Norge ja…jeg gir litt til “innsamlinger”innimellom men kunne helt klart gitt mye mer uten å sulte 🙂
      Jeg syns det er hyggelig å unne seg noe nytt innimellom selv om man ikke alltid trenger det 🙂 Lekre ting det her..håper du blir fornøyd med kjøpet…jeg har ikke noe fra det merket..men har også blitt obs på det her gjennom bloggen… Ha en fin ettermiddag og kveld :))

    4. Jeg synes virkelig du fortjente denne 🙂 VI er heldige, det er sant. Og kan unne oss sånt innimellom , heldige helt klart 🙂 Det er lov å være snill mot andre OG seg selv , uten dårlig samvittighet mener jeg. Ja, faktisk skjemme oss bort litt 🙂 Jeg kjøpte også en, den første på min side 😀 Og den henter jeg i morgen 🙂

    5. frodith: Er det den som ligner litt på den du har fra før! Ja, vi skal unne oss – og samtidig kan vi gi litt av vår overflod til de som ikke har NOE! 🙂

    6. Margrethe: Ja, vi skal det, men det blir så voldsom kontrast når man ser nøden og den ufattelige smerten til de som må flykte! Vi kan ikke bare sitte i bobla vår støtt……Jeg føler at jeg gjør det …litt for mye av tida!

    7. natheless: Ja, vi skal verdsette at vi jevnt over har det godt her i landet! Det hjelper ikke å gråte over andres ulykke, men vi kan bidra med NOE for å støtte opp.

    8. fruensvilje: Ja, jeg følte at det var tryggere å gå inn på nettsida! Ja, vi skal leke, tøyse og ha det moro….Ingen får det bedre av at vi har dårlig samvittighet og henger med hodet….men vi kan gi en slant av vår overflod!

    9. Det er en mening med alt tror jeg. Og at vi er så heldige å bo i Norge, det skal vi være glade for. Det er omtrent som å vinne i lotto det. I alle fall forsøker jeg å tenke sånn når jeg føler at NAV og alle andre instanser jobber mot meg og trykker meg ned.
      Så da føler jeg at man fort kan unne seg noe pent med fine farger i, for å føle seg vel og bli glad av 🙂
      Og de fleste av oss er flinke til av og til å støtte andre som er dårligere stilt. Man kan ikke hjelpe alle. Jeg har mine ting jeg gjerne støtter. Men hadde ikke hatt mye til overs om jeg skulle støttet alle som ringte eller kom på døra mi.
      Kos deg med det pene du kjøpte, du har ærlig tjent pengene, og du har fortjent det du ønsket deg <3

    10. Eva: Takk for det.:) Nei det er sjelden jeg gir noe når folk kommer på døra. Kun hvis det er innsamlingsaksjon eller om det er noe lokalt i bygda. Det er også andre måter å støtte opp på enn ved å gi penger. Dugnad eller innsamling av klær for eksempel. 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg