Lillesøsterkomplekser…..?

 

Kanskje jeg har et snev av det?

Jeg er yngst av tre søsken….og attpåklatt. 

Da jeg ble tenåring, var søsknene mine for “voksne” å regne……

Jeg nøt nok godt av statusen som yngstejente og attpåklatt,…………men alt har, som kjent, flere sider!

Blant annet en følelse av ikke å bli tatt på alvor….for jeg var jo så lita!

Broren min kunne være en skikkelig ertekrok…………og noen ganger syntes jeg han var ordentlig dum og slem!

Jeg kom så sørgelig til kort de aller fleste gangene vi “sloss” eller “kranglet”. På en måte ble det “på liksom” fordi aldersforskjellen var såpass stor.

Søstra mi var “Den Snilleste” av oss tre, og blandet seg sjelden inn i krangler. Ikke tok hun igjen med broren min heller.

Jeg derimot, kunne innimellom bli litt stridslysten, sjøl om jeg innerst inne visste at dette var “rått parti”.

En gang,da jeg var helt i starten av tenårene , ropte jeg følgende til broren min :

– Bære vent du, tel je får no’n år tel på baken – DA skar je ta deg!!!!!

I overgangen til tenårene er det mange som blir litt runde……det har lett for å komme litt ekstra både her….og der!

Så…..nå hadde jeg lagt et godt grunnlag for neste replikk fra storebror :

– Åssen skar denna ræva di bli sjånes ut da’, når du får no’n ÅR tel på a’??

Slaget var tapt……. nok en gang…

…….for hva skulle jeg stille opp mot DEN, liksom?!

Skjærende harmelig var det!!!! 

No’n ÅR tel på a’….?????

(Dætta blir det nærmeste JE kjæm å te fram rompa mi på bloggen! )

 

 …….men noen ganger klarte jeg å få inn en fulltreffer…………. så sjøl broren min måtte rødme litt!

DA frydet jeg meg da !!!!

 

Her et lite dikt om temaet:

 

LILLESØSTERS HEVN – DIKT!

Bror min er en bærsj, å je skar ta att me’n!

Når’n sleng’ me’ leppa åt meg, er je neiggu itte sen

om å kvæsse ti’  – og sparke’n midt i ryggen!

DER fekk’n att der, Store , Slæmme Styggen!!!!!!

 

Jeg lurer på om jeg har dratt med meg noe av dette inn i voksen alder…….

Jeg kan nemlig ha en tendens til å ville kverulere med enkelte mannfolk….være litt i opposisjon. Særlig gjelder dette hvis jeg føler at de belærer meg på ett eller annet vis. 

Samtidig vet jeg at jeg sjøl kan opptre belærende i noen sammenhenger….særlig overfor menn!

Det er akkurat som om den vesle jenta, som prøvde å måle (verbale) krefter med storebror, dukker opp igjen…….

 

Rare greier!

 

19 kommentarer
    1. Noe har vi bare innebygd, enten vi vil det eller ikke. Men skjønner godt at det ikke alltid er så kjekt å være minst 😉

    2. Eva: Det er fordeler og ulemper med det meste, og plassen i søskenflokken påvirker oss (i større eller mindre utstrekning) hele livet….tror jeg! 😉

    3. ..hehe..slagferdige ( en god replikk ) søsken skjønner jeg ..vi er tre jenter med ganske jevn alder og jeg er mellomst..var nok noe krangling mellom meg og yngste..men ikke erting tror jeg..kanskje bare glemt det..hehe..
      Den rompa på bildet var jo rund og god..myk å sitte på sikkert 🙂 Og det diktet var jo stilig da..han fortjente såpass :)) God natt <3

    4. Jeg vet det har noe å si hvor du er plassert i en søskenflokk og hvordan man oppfatter seg selv og opptrer senere i livet. For ja, det påvirker oss. Og det er interessant .
      Jeg er eldst av 6 søstre og kjenner godt på det fra tid til annen, i både positiv og negativ forstand. Og jeg synes det er litt av et sammentreff at de tre mennene jeg har hatt et langt forhold med , er alle lillebrødre….:)

    5. Jeg er yngst av 4. Jeg har 3 eldre brødre……… ikke alltid like enkelt men jeg var jenta de ønskte seg og jeg ble bortskjemt.
      Jeg husker storebroren min ertet meg en del. Harmløst,,,,,, men han sa flere ganger igjennom mine ten-år: Du må flytte på deg – jeg ser ikke noe for Klara Birting! Klara Birting var hekken på en BÅT!!!! Jaja…….
      Det var herlig innlegg du hadde og bilda og dikt – ja kjempeflott 🙂
      God mandag til deg!

    6. Det er nok litt vanskelig å komme seg helt fri den innlærte. Men tror at så lenge en har et lite øye til det, går det bra.
      Jeg er storesøster, og lillesøstera mi har fortsatt behov for å understreke at jeg er for mye storesøster…….men tror det er helt feil ;).

    7. Jeg var eldst av fem søsken, men vi første fire kom i løpet av seks år. Har alltid følt at min oppgave er å ta vare på de andre så det har vel litt med hvor du hører til i søskenflokken.

    8. maiken:Jeg var gift med en storebror. Min siste kjæreste var minstemann, men veldig tatt på den foran. Men alle tre mennene jeg har hatt lengre forhold til har vært Steinbukker, født i midten av januar. To av dem til og med på samme dato! 😛

    9. BforB: Det er fordeler og ulemper med alt. Tror nok storesøsken har lett for å føle på mye ansvar. De har lett for å bli sett på som “Store” av foreldrene også…..i større utstrekning enn yngre søsken.

    10. Siv Svanem: Ja, det tror jeg. Den eldste får jo fort mer ansvar når det kommer yngre søsken til. Samtidig får kanskje den eldste litt friere tøyler i tenårene enn den som kommer til slutt. For vi blir mer engstelige med åra…i alle fall har jeg blitt det, på noen områder. Jeg tenker mer konsekvens enn det jeg gjorde før. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg