Du burde ta en master………!

 

– Jeg er slett ikke sikker på at jeg kommer til å ta en mastergrad noen gang……..

Det var ei ung jente som sa dette……..

Hun var luta lei av å få de samme spørsmålene – eller “anbefalingene” vedrørende utdannelse hver gang hun møtte opp i familieselskap.

 

Jeg tilhører nok dem som mener det er klokt å ta en utdannelse……men det er mange muligheter  – og ulike måter å gjøre det på.

Mange har tatt utdannelse i godt voksen alder – og kanskje også med glimrende resultater!

Jeg begynte på lærerskolen da jeg var 19. I dag tenker jeg at jeg med fordel kunne ha ventet…og gjort noe annet enn å studere for ett år eller to. Flere av mine eldre medstudenter hadde mye mer å “fare med” enn meg. Noen hadde hatt lærerjobber etter videregående, og det hadde modnet dem. I tillegg hadde de flere “knagger” å henge undervisningen på, fordi de hadde praksis fra yrkeslivet. 

Da jeg begynte på lærerutdanninga, var min eneste arbeidserfaring jobbing i kafe og i et hønseslakteri…….

………i noen korte sommeruker.

 

I

Itte godt å væta – når’n er 19 år…………. og rimelig grønn og uerfaren!

 

Vi lever i et samfunn der det har blitt veldig viktig å prestere og ha konkrete resultater å vise til!

Vi har lett for å måle oss sjøl og andre ut fra hva vi har fått til .

Det er ikke noe galt i å være “flink”…….så lenge anerkjennelsesbehovet ikke tar helt overhånd.

 

Og det går garantert an å ha et fullverdig liv…..

….uten å ta en…….

……master!

 

35 kommentarer
    1. Ja, man trenger ikke master i alt mulig…Og slett ingen master overhode…Jeg tenker som så at jeg ikke er ferdig utdannet ennå jeg, for kanskje bytter jeg, og finner på noe annet…Og lærer meg noe i forhold til det…Men master må det IKKE være 😀

    2. Jeg har vel antagelig vært gjennom et liv som er stablet sammen etter innfallsmetoden og totalt uten mål og mening og stikk i strid med normalen. Men det har ikke vært noen bevisst tanke rundt at det ble sånn. Jeg syns det er greit å følge noen regler når man bygger hus.. men det er ikke sikkert man skal følge de samme når man bygger” mennesker 🙂

    3. Jeg har igjen en praktisk eksamen så har jeg min andre yrkesutdanning 🙂 Aldri for sent men master – nei. Folkehøyskole anbefaler jeg på det varmeste. Krava er store i dag. Ikke alle vet hva de vil bli som 16 åring 🙂

    4. dedicat: Du har vel ervervet en del livsvisdom underveis – og det å gå litt utenom normalen, kan være vel så bra som å kjøre “safe”. Enig at det er greit å følge byggeforskriftene, så lenge det er snakk om hus….mennesker “bygges” på en litt annen måte! 😉

    5. etdiktomdagen: For mitt vedkommende er det nok for sent med folkhøyskole;) , men det var det som var alternativet den gangen. Skulle jeg ha valgt om igjen, hadde jeg valgt folkehøyskolen, De valgene som er tatt, nytter det lite å gråte over! 🙂

    6. Har ikke master jeg heller. Kanskje man kan ta det i blogging og livserfaring en gang i livet??? Kunne vært spennende det da! Nei, jeg klarer meg nok med det jeg har! 🙂

    7. Utdannelse er smart, men man kan risikere å utdanne seg til arbeidsledig….
      Har selv yrkesfag,og hadde helsa holdt ville jeg nok vært i full jobb som snekker. Nå er jeg Aktivitør,men det er et utdøende yrke dessverre.
      Når det gjelder høyere utdanning, så tenker jeg at for de uten yrkeserfaring, så vil det nok være smart å søke jobb og gjerne jobbe noen år før de sikter på master. Det kan bli dyre skoleår om de ikke får jobb der denne kompetansen trengs.
      Sikker jobb og mulighet for å stige i gradene er smart før man bruker for lang tid på utdanninga. Og ikke minst vil man gjøre utdanninga mer interessant med erfaring man kan sette i sammenheng med stoffet man studerer.
      Mange kan nok få en arbeidsgiver til å bidra i studiepotten og om kompetansehevinga er ønska eller påkrevd…

    8. tonehenriette: Det er ikke så mange kvinnelige snekkere! Håndverkere er det vel generelt mangel på. Ja, praksis er gull verdt hvis man er så heldig å få yrkeserfaring innenfor noe man interesserer seg for før man begynne å studere. Generelt er det bra å ha prøvd seg litt i yrkeslivet i ung alder. Om ikke annet så i en lørdagsjobb eller en sommerjobb.Det blir man gjerne mer voksen av!

    9. Presset på devunge er stort fra alle kanter, og er det noe de er usikre på ofte så er det utdanning videre! Du MÅ lissom ha en master, med en bachelor har man jo knapt noe …. virker det som….. jeg med min treårige handelsskole er jo som et forhistorisk dyr å regne… kan man klare seg på “bare det” da? Joda – med hard jobbing og smarte trekk samt en dose flaks…… godt man ikke er 18 idag….. 🙂

    10. Margrethe: Jeg er utdannet adjunkt…..og nå lurer jeg på hva jeg skal begynne med når jeg ikke har særlig lyst til å gå tilbake til skoleverket…..Noen master blir det nok ikke på meg, men kanskje noen kurs…….Må uansett finne ut hvilken retning jeg ønsker å gå i! ;D Jeg tror man kan klare seg med relativt lite utdannelse, hvis man , som du sier er villig til å arbeide hardt og målbevisst – og viser seg å være en person som er til å stole på! 🙂

    11. Ja det er nok ikke mange kvinnelige snekkere.
      Det begynner å bli dårlige tider blant yrkesfagene mener mange. Alle skal ha bachelor og master, å utdanne seg praktisk blir nærmest sett på som noe for taperne….
      Jeg bare lurer på om hvem som skal stå for å utføre de praktiske jobbene om dette fortsetter….?

    12. Jeg er en av de som angrer på at jeg ikke tok mer utdannelse da jeg var yngre. Men jeg er glad at jeg i dag likevel er fornøyd med den jobben jeg har, og med vissheten om at jeg er på riktig hylle.
      Du har så mange bein å stå på og bygge videre på…., og med all livserfaring også , så kan du nesten bli hva som helst.

    13. Jeg er fryktelig langt i fra en master i alle fall 🙂 Og har alltid vært veldig langt fra det. Jeg var blant dem som aldri fullførte. Jeg ga opp, for mine mål var så vanskelig tilgjengelige. Og jeg tror faktisk allerede den gang at jeg begynte min “helsekarriere”. Altså, helsa var på hell allerede da. Jeg har slitt hele livet med de tingene der, men har jo jobbet meg opp og frem likevel, til det ikke gikk mer.
      Jeg har faktisk ikke enda gitt opp målet mitt. Men har vel kanskje vært litt der at jeg har følt meg mindreverdig, så da er det ingen vits, for alle andre er nok flinkere enn meg. Typisk tankegang hos meg det. jeg tror alltid mye bedre om alle andre enn om meg selv.
      Men, jeg gir ikke opp drømmen likevel, og når helsa får et oppsving, så skal jeg jobbe videre mot drømmen min 🙂 Jeg har allerede noen planer klar 🙂
      Og jeg tror som du sier også, at noen master ikke nødvendigvis er tingen, men at kurs kan gjøre samme nytten. I alle fall for oss som ikke er helt unge lenger. Hadde jeg hatt litt mer å bygge på, kunne det vært kjekt å forsøke seg på en master. Men, det er slett ikke noe reelt mål. Derfor holder jeg en knapp på barna mine, og at de får til sine mål. Jeg skal i alle fall støtte opp om dem av hele mitt hjerte <3

    14. Selv har jeg erfart det motsatte av “alle skal ha bachelor og master”. Kun 60 % av de som starter på en universitetsutdanning fullfører noen grad. Dette tror jeg er fordi det er for lett tilgjengelig, for jeg har hørt mange si at de skal “ta seg en bachelor, master…”, uten at de vet hvor krevende det er. Hverken bachelor eller master gir deg isolert noen jobb. Det er kunnskapen i utdanningen som gjør deg kvalifisert til å kunne søke på en del stillinger du ikke kunne søke på, uten. Noen stillinger krever at du har minimum bachelor eller master innenfor relatert retning for jobben. Ellers er jeg enig med “tonehenriette” at mange med fordel kunne ha ventet noen år (til man fikk litt mer livserfaring) før man ga seg i kast med en krevende master. Generelt vil jeg også si at man ikke trenger master for å “flytte papirbunker”. Det holder at du er sterk i armene. Ha en fin dag!

    15. Jeg tok bedriftsøkonomi for få år siden, nettbasert gjennom Høgskolen i Hedmark. Det var supert, kunne se foreleningene om igjen på internett. Som 18 åring hadde jeg ikke interesse for slike ting i det hele tatt. Nå vet jeg jo hva jeg egentlig er og skal holde på med, men det tok jo noen år å komme dit 🙂

    16. Nei det har du rett i 🙂
      Men så sitter jeg her å kikker over til naboen som bygger ut… Det er ikke norske snekkere der. Firmaet er lokalt,men grovt regna er 90% av arbeidsstaben østeuropeere.

    17. maiken: Takk for oppmuntring! Ja, jeg får se….Akkurat nå er et så mye som skjer rundt meg at jeg må ta en ting av gangen…og jobb/utdannelse er noe jeg må se mer på om noen måneder! 🙂

    18. Eva: Skal man ta en master i noe , må det være et felt man interesserer seg for – ikke fordi det gir status å kunne si at man har en master. Det viktigste er imidlertid at man føler at man har havnet på riktig hylle og har et yrke/en jobb man trives med.:D Og det meste starter med ….en drøm! 😀

    19. rteworld: Ja, en “master” tilsvarer vel omtrent det vi før kalte “hovedfag”. Jenta jeg nevnte innledningsvis var lut lei av maset om “master”……. fordi hun følte at bakgrunnen for å gi disse rådene var en form for snobberi.Jeg er helt enig med Tone Henriette i at det kan være lurt å vente med å ta en evt master til man får litt yrkes – og livserfaring. Jeg skriver i blogginnlegget at jeg med fordel kunne ha ventet med lærerutdanninga – nettopp av den grunn. Generelt har det vært en tendens til at teoretisk eller såkalt “Høyere” utdannelse har blitt sett på som “finere” enn yrkesfaglig retning. Jeg tror det henger sammen med at det fra gammelt av var de som var best stilt som hadde råd til å la ungene ta utdannelse. De som kom fra dårligere kår, eller som ikke var så “skoleflinke” – måtte gjerne velge praktiske retninger. I dag er mulighetene der for de fleste – uansett hva slags økonomi foreldrene har. Å flytte papirbunker er et uttrykk ….kanskje litt flåsete…men fortsatt bare et uttrykk! Ha en fortsatt fin dag du også! 😉

    20. Mariann Sæther Tokle: Nettbasert undervisning kan sikkert være ok. Jeg har aldri prøvd det, og har vel litt fobi mot web kameraer og “den slags”…….Det bør jeg kanskje gjøre noe med…;)

    21. Hadde jeg strengt tatt håpet på, og også trodd, at den “gamle” debatten og holdningen fra ca. år 1900, om at tittelen “master”(eller magister som det het før) representerer noe “finere”? Ja, jeg hadde vel det, selv om jeg ser at enkelte reflekterer de samme “gamle” tankene også her. Jeg tror ikke du blir særlig “finere” av å ta master, du blir nok “finere” ved å lese blogg. Neida…jeg skjønner hva du/dere mener. En snekker kan faget sitt, en med master har også visse forutsetninger til å kunne et fag, men som mennesker utenfor arbeidstid, så er vi i bunn og grunn i samme båt. For de med ekstra behov for å tilkjennegi at de har en master, vil jeg anbefale et ekstra skilt på husveggen; “Her bor en master!”. Heter det ikke “mester” i snekkeryrket også da. SnekkerMESTER?

    22. rteworld: Jeg føler at “jaget” etter å vise til at man ER noe og at man PRESTERER nesten er verre enn noen gang. Jeg har sjøl hatt snobbetendenser i så måte. For en del år siden presterte jeg å spørre den ene sønnen min om han hadde tenkt å bli DASSTØMMER da han kom hjem med et dårlig prøveresultat!:P

    23. Ja, det er ganske så fint. Jeg så alle matteforelesningene tre ganger. I tillegg kan man maile lærerne når man står fast. Det er og forelesninger live via storskjerm på kulturhuset men jeg valgte å se dem hjemme istedetfor. Fantastisk måte å studere på når man er på jobb eller ikke kan følge vanlige studier.

    24. Mariann Sæther Tokle: Det finnes sikkert noe tilsvarende herover. Til neste år kanskje? Akkurat nå står jeg oppi det med begge beina i forhold til endringer ellers. Spennende er det ….og littegranne skummelt! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg