“Jeg vil ikke ha noen røtter……jeg vil være fri!”

 

Det var Ingrid Bergman som sa dette …i et intervju.

Jeg har sett de nyeste dokumentarfilmen om henne i kveld.

Og jeg fikk vite mye om henne som jeg ikke visste fra før.

Hun var sterk og gikk sine egne veier…………….. på tvers av “Det Oppleste og Vedtatte”.

Noen vil kanskje si at hun var egoistisk i og med at hun i lange perioder valgte å dyrke karrieren som filmskuepiller i stedet for å være sammen med barna sine!

Den diskusjonen vil jeg ikke begi meg inn på.

At hun var svær begavet og modig…DET er det i alle fall ingen tvil om. 

I tillegg til å ha et stort skuespillertalent, snakket hun flere språk – nærmest flytende. I dokumentaren snakker hun morsmålet, svensk, og i tillegg både engelsk, fransk og italiensk.

Private filmsnutter viser også at hun var god til å svømme og ri.

En utrolig allsidig dame!

 

Nei, jeg skal ikke påta meg å tegne portretter av noen som helst….jeg lover……

…..for det er absolutt en del som ikke “stemmer” her! 😉

…men jammen kunne jeg tenkt meg å lære litt mer om tegning…..! Har ikke tegnet så mye i hele mitt liv, jeg, som etter at jeg oppdaget “paint” ! 😀

 

18 kommentarer
    1. Den dokumentaren så ikke jeg..var det på tv eller leide du film ?..har sett skal vi danse jeg..ikke veldig gøy , men blir til at jeg ser det..lett underholdning 🙂 Synes portrettet ble nydelig :)) Sov godt <3

    2. Ingrid Bergmann var både vakker og begavet. Og i mange år var jeg en STOR beundrer av datteren Isabella Rosselini. Det er jeg jo enda, men hun er ikke så mye i rampelyset lengre 🙂 Jeg så forresten en dokumentar om henne, Isabella altså, for et års tid siden 🙂
      Jeg har også sett “Skal vi danse” i kveld. Det synes jeg er grei underholdning. Har ikke gått glipp av en eneste sesong, og er det eneste jeg ser fast på TV. Utenom det, er det svært sjelden TV’en står på her i huset. Men jeg fikk med meg i reklamen at “Tid for hjem” skal begynne på tirsdag. Det synes jeg også er kjekt. Men det spørs om jeg husker det når tirsdagen kommer 🙂
      Så du en god film på kino? Noe du kan anbefale?

    3. Eva: Ja, jeg så dokumentaren om Ingrid Bergman på kinoen! 😉 Jeg ser av og til på “jakten på Kjærligheten” eller “Bonderomantikk” som det også kalles. Ser også noen gange på “Skal vi danse?”

    4. Aha….det oppfattet jeg ikke, at det var dokumentaren du så på kino 😀
      Jeg tenkte at du så den etterpå, eller før 😉

    5. Og jeg ELSKER at du tegner i Paint, jeg vet at du koser deg, for jeg koser meg jo GLUGG i hjel selv. Jeg har jo et helt Galleri og en hel verden , pga dette morsomme Pain-utstyret 🙂 Og bloggen din blir så Karisk, med tegningene dine til 🙂 Helt særeget <3 klemmer masse <3

    6. frodith: Takk – og som jeg har sagt før – det var jo du som gjorde meg oppmerksom på painten! Viste ikke at det fantes før jeg så tegningene dine! God natt! 😀

    7. Siv Svanem: Ja, nettopp. VI har ingen rett til å kritisere det! Hun sa sjøl at det var greit å få dårlige kritikker for skuespillerprestasjonene, men privatlivet hennes hadde ikke publikum noe med!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg