Om å få lov til å ha en hemmelighet……..

 

Noe som er bare mitt……

Det behøver ikke å bety at jeg har noe å skjule – noe som ikke tåler dagens lys….

Jeg kan være ganske åpen av meg…..og jeg har jo delt ganske personlige ting her på bloggen.

….men det er enkelte ting jeg gjerne vil holde for meg sjøl…

…….i alle fall for en stund.

 

Ett eksempel :

Da jeg traff ham jeg giftet meg med, ønsket jeg at forholdet skulle være mest mulig “hemmelig” i begynnelsen – til vi fant ut om det var mer enn bare “et blaff”. Vi ble sammen på etterjulsvinteren, mens det fortsatt var mørke kvelder……..for mer enn 25 år siden…..

Da var det mulig å møtes etter mørkets frembrudd. Jeg gikk ofte til fots – og gjerne en omvei, over jordet, for at ingen skulle se meg…

I et lite bygdesamfunn er det imidlertid ikke lett å holde slike ting skjult særlig lenge.

Som nyinnflyttet lærer i bygda, var jeg også ganske synlig i bygdemiljøet.

Jeg syntes nysgjerrigheten som  enkelte viste –  var direkte plagsom………..

……..jeg følte meg til tider “invadert” av nysgjerrige spørsmål……… og dessuten ufine kommentarer…….

……..fra både skoleelever og voksne uten vett!

 

Jeg vet at jeg langt fra er den eneste som har følt på dette.

Selvfølgelig har jeg sjøl også vært nysgjerrig og stilt utidige spørsmål i blant…….

………men jeg har nok blitt langt mer forsiktig med det.

JEG skal nemlig også la ANDRE være i fred!!!!

Når jeg skriver blogg, er det fort gjort å “tråkke over”…..Jeg vet at jeg har gjort det et par ganger….uten å tenke over det!

 

Jeg er blitt mer bevisst på det enn jeg var i starten. Blir noen av mine nærmeste omtalt, skal de kunne lese innleggene uten å føle seg utlevert eller bli satt i forlegenhet. 

Her har vi ulike grenser, og det må respekteres!

 

Da sønnen min ble sammen med henne som nå er hans samboer, nevnte jeg det ikke til noen før jeg var sikker på at det var “offisielt”:

Det er slik det skal være. Verken slekt, venner eller  “andre” har rett til å få innblikk i alt vi foretar oss –  så lenge det vi gjør ikke går ut over dem.

Det bør ikke være om å gjøre å få fortalt “siste nytt” …….

…… for eksempel om nye forhold, “ferske” graviditeter eller skilsmisser i familien eller vennekretsen….

 

 Noe av det som er viktig for meg, når jeg flytter herfra, er muligheten til å drukne litt i mengden…….

Her jeg bor nå, er det mye ferdsel over tunet. Slik er det på en gard…..og det må en (i alle fall til dels) finne seg i.

 

Jeg er nok blitt veldig var på dette…..

………..og behovet for å være i fred og ha et skjermet privatliv…….

………er stort!

 


La blomsten få åpne seg…..når den er klar…….

Kanskje blir den det aldri……og da skal den få lov til å forbli lukket…….

 

 

 

 

 

 

24 kommentarer
    1. Åh som jeg kjenner meg igjen i det du skriver der. Jeg bor på bygda, der potteplantene lever i beste velgående i vinduer rundt om kring 🙂 Følte meg så herlig anonym da jeg bodde i Oslo, og savner av og til den anonymiteten. Men vi må respektere hverandre, og prøve ikke tråkke over så mye 🙂 Men det er ikke enkelt, for en grense er ikke den samme hos andre.

    2. Margrethe: Jeg tror det er noe tillært….som går i arv – dette at vi skar “Tala på æindre” i mangel av noe bedre….. Ingen skam å snu. Jeg var mye mer “løsmunnet” I Gamle Dager” , sjøl om jeg ikke ser på meg sjøl som ei som har fartet rundt og slarvet verre enn Hønse – Lovisa! Med årene har interessen for siste nytt fra bygda dabbet betydelig av hos meg. 🙂

    3. Det er stor forskjell på å bry seg oppriktig og å få stilt nysgjerrigheten sin. Og så er det denne blandingen av og ha hemmeligheter og å bry seg om hva andre måtte mene. Uansett er det snakk om balanse og ikke minst respekt både for andre og seg sjøl. Små samfunn kan være krevende og da er det godt å beskytte seg.
      Skjønner godt du kan tenke det å bo i større forhold, det kan hende jeg også velger en gang i framtida.

    4. Ja, du sier noe veldig viktig og jeg kjenner meg veldig igjen i det å komme til bygda og være VELDIG synlig. Det var mye jeg måtte lære meg, om uskrevne regler og roller… og jeg savner virkelig en by og være litt anonym.
      Alle må få lov å ha sitt privatliv, og der er vi jo alle forskjellige…

    5. BforB: Ja, nå har jeg ikke behov for å ha så mye folk rundt meg i hverdagen, Bare jeg har mulighet til å farte litt og være med på diverse sosiale aktiviteter innimellom…..så nyter jeg sikkert aleneheten når jeg kommer hjem. Kanskje vi blir bydamer begge to? …Eller…… jeg tror jeg vil bo litt landlig , med relativt kort avstand til et senter.:)

    6. Blir spennende å se hvor veien din går. Forandring produserer alltid noe nytt.
      Jeg har bestemt meg for å bo her så lenge som foreldra mine lever. Det er en grei plan. Etter det….., ALT er liksom mulig tenker jeg. OK, en blir eldre – men så lenge jeg henger nogenlunde sammen og har bevegelighet – ja, da er mulighetene mange. Men tid i selskap med seg sjøl syns jeg også er viktig :))).

    7. BforB: Ja, det er greit å tenke slik…..Du ville kanskje ha dårlig samvittighet om du flyttet langt fra dem på deres gamle dager……… og da ville du ikke få det godt dit du kom. For meg begynner frihetens klokker for alvor å kime nå! Det blir jo gardoverdragelse fra nyttår, så nå må jeg snart ut på boligmarkedet. Heldigvis har jeg ikke kniven på strupen i og med at de unge bor greit i kårboligen. Så fort jeg finner en plass jeg tror jeg kan trives på, blir det imidlertid flytting på meg 😉

    8. Klart man har lov å være litt hemmelig 🙂 Og man må selv få bestemme hvor mye man vil dele av ting 🙂 Jeg er nok ikke VELDIG hemmelig av meg…men NOE har jeg da som jeg ikke vil legge ut om 😀

    9. Jeg kan også være åpen om mye..men deler langtifra alt med andre..og er varsom og spør om lov om jeg har med bilder av f.eks gutta mine på blogginnlegg…
      Jeg deler ikke alt med mine beste venninner en gang jeg…så langt …men ikke lenger er liksom min greie :)) Koselig med folk som bryr seg om..men man merker godt når noen lurer på ting av ren nysgjerrighet…og da sier jeg i allefall minst mulig 🙂 Så fin den tulipanen var….tegnan sjæl ?…bare lurte ..ikke nysgjerrig altså..hehe….

    10. annebe: Ja, har tegna’n sjæl….og jeg synes absolutt ikke du var nysgjerrig nå! 😉 Jeg er blitt mye mer forsiktig med både hva jeg deler både på blogg og ellers. Dette gjelder særlig når andre er involvert. Jeg spør først! Det har hendt at jeg har bommet, og at noen har sagt fra, men man lærer av sine feil. Det som JEG anser som lite privat, kan en annen føle som utleverende….og motsatt! Heldigvis har det aldri dreid seg om veldig alvorlige overtramp! 🙂

    11. frodith: Nei, jeg er heller ikke veldig hemmelig av meg når det gjelder meg sjøl…..men om jeg for eksempel skulle bli gravid(!) så kommer jeg ikke til å dele det med EN gang her på bloggen altså!!! Da ville SE og Hør og hele pakka komme…… for da hadde jeg jo nesten vært en sensasjon! 😉

    12. Ha-ha, ja hadde JEG blitt gravid så ville det hvertfall vært en sensasjon, og da hadde nok ikke bare Se og Hør kommet på døra, men muligens VG også 😀

    13. helt enige,og jeg har mange hemmeligheter jeg :)) heldigvis ligger vår gard slik til att min uteplass er skjermet for all innsyn og ingen går gjennom her 🙂 det er viktig å kunne leve sitt liv litt uforstyrret ja,ikke liker jeg alle dei levande potteplantene heller,nei gud bedre om eg skulle reise meg opp for hver bil som kjører forbi ,kun for å stille nyskjerrigheten,det hadde blitt gymnastikk det hi hi

    14. Takk , var så mine ord at du aner ikke.. Men nå har jeg ikke vært her siden før helga.. og rekker neppe se innom alt. 🙂 Og så langt fra kommentere. OG mest av alt.. burde jo fått laget et blogginnlegg.. ,,og nå skimta jeg frodith over kanten her mens jeg skrev

    15. fruensvilje: Ja det finnes andre måter å få gymnastikk på, og du er nå en flittig turgåer. Ja, jeg ønsker meg et sted med lite innsyn og ingen gjennomgangstrafikk! 🙂

    16. Jeg kjenner at jeg er veldig glad for at jeg bor i bystrøk. Jeg var gift med en som var fra et lite tettsted, hvor alle visste alt om alle. Og de gangene jeg var der på besøk, følte jeg at jeg var på besøk fra en annen planet noen ganger. For folk ble jo nysgjerrige, de kikket, de tisket og hvisket.
      Så jeg kjenner på sett og vis igjen det du sier, om å holde ting for seg selv, selv om det ikke er noe skadelig. Det er tross alt ikke alt alle trenger å vite 🙂
      Ønsker deg en god natt. Din blogg ble den eneste jeg besøkte i dag. Jeg er utslitt nå. Og skal heller kose meg med blogg når jeg finner roen om noen dager 😉
      <3

    17. Eva: Alt til sin tid! Noen ganger må blogging vike plassen for andre ting som er viktigere der og da. Koselig at du stakk innom! Ønsker deg ei god natts søvn! <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg