Stillhet…..og “Stillhetsretreat”.

 

Både ørene og sjelen blir sliten av mye lyd. I alle fall mine ører og min sjel!

Det er, for eksempel, deilig å slå av vifta over ovnen når maten er ferdigstekt…… Det er ikke så høye lyden, men den er ganske intens.

 

Når jeg kjører tog, setter jeg meg helst i stillevogn….

………men som regel er det ikke stille der så lenge av gangen.

….for det er ALLTID noen som skravler eller sitter i telefonen sjøl om det står “Stille” på alle stolsetene……..

Det vitner om mangel på respekt……eller at menneskene er så stresset at de ikke oppfatter at de sitter i en stillevogn.

 

For noen år siden var jeg på en “Stillhetsretreat” i et kloster i Italia. 

Det første døgnet fikk vi lov til å snakke…..

………så skulle vi være stille i fire døgn…

Flere var tydelig nervøse for dette.

Kvelden før stillheten skulle begynne, fikk lederne spørsmål som :

– Kan jeg ringe hjem når jeg er på rommet mitt?

– Kan jeg nynne for meg sjøl?

Vi ble nesten som engstelige, små barn……

Jeg syntes egentlig ikke det var så skremmende….

Jeg var 99% tro mot stillheten i de fire døgnene den varte.

Det var faktisk godt å sitte ved matbordet …og bare spise. Det var avslappende……..

Dagen før vi kunne snakke sammen igjen, kjente jeg at tausheten godt kunne ha vart lenger!

 

Jeg kan være ganske så snakkesalig i blant…….

………..derfor var det godt å kjenne på at jeg ikke hadde noen problemer med å forholde meg til stillheten……..

……..og opphøret av vanlig kommunikasjon!


Bilde fra klosteret.

 

(Bildet er hentet fra siden til Merle Levin, som, sammen med Kristin Flood, ledet retreaten.)

 

24 kommentarer
    1. Jeg synes det er deilig med litt stille innimellom 🙂 og har også prøvd sånn et døgns stillhet, lenge før jeg kunne tegnspråk.. Det var krevende..for alle andre skulle prate 😀

    2. fruensvilje: Ja, takk begge deler, både sosialt og mulighet for stillhet.Det går an å være sammen uten å si så mye også. Jeg synes det er spesielt slitsomt hvis det står på tv eller radio – og så snakkes det samtidig. Er jeg alene på jobb en stund, slår jeg av radioen på fellesarealet for å få noen minutter uten så mye lyd. 🙂

    3. For en spennende tur. Og lærerik, kanskje mest om seg selv.. En ting er at det er stille når man er alene, (selv om jeg ofte prater med meg selv..:)) , men å være stille sammen med mange andre, det må være både utfordring og læring.

    4. Helt klart deilig med helt stille stunder..selv om jeg ikke er så mye på “bråkete” for tiden…er det sjelden det er helt stille rundt meg :))
      Fire døgn hørtes lenge ut…spennende å teste det ut…også i et kloster i Italia da..:)) Artig med Paint illustrasjonene dine..også se jeg du har begynt å designe tapetmønster også..hehe…:))

    5. maiken: Ja, det kan fort føles “flaut” fordi det er uvant…men det er ingen man slapper bedre av med enn dem man også kan være stille sammen med.:) Jeg prater også en del med meg sjøl….får jo de svarene jeg vil ha da!! 🙂

    6. Alle mennesker trenger stillheten.. I alle fall om de lytter på kroppen sin. Jeg er morgenfuggel.. og den tiden på døgnet når stillheten råder er helt herlig
      🙂

    7. dedicat: Ja, da har du din stille stund om morgenen. Vi trenger både ensomhet og stillhet i blant. Jeg synes synd på dem som sier at de ikke orker å være alene. Det kan komme perioder i livet der man MÅ være en del alene. Jeg har god trening i kun å ha katta som selskap, og jeg trives godt med det. Kanskje FOR godt?? Jeg må nok gå inn for å bli mer sosial før Junior flytter ut om noen år, for HVER uke mutters alene hele kvelden + i helgene – DET kan bli stusselig, (Sjøl for en eremitt som meg!) 😛

    8. Oj. Fire døgn. Det hørtes skummelt ut, men var sikkert som du sier deilig. Jeg liker og stillheten, og har som oftest ikke radioen på når jeg sitter her om morgenen. Men stillheten kan og være skummel, for jeg hørte akkurat noen grafselyder, og lurer på om det er kommet mus i veggen, grøss 🙂 Ha en fin fredag:)

    9. Den der retreaten hørtes fantastisk ut. Kunne absolutt gjennomført noe sånt jeg også.
      De tidlige morgenturene jeg går i skogen, de er stille. Da er det bare meg og naturen. Og det er en deilig følelse av ro. Jeg synes også at det er forstyrrende med TV og radio om man skal snakke med noen samtidig. Hos oss står som regel begge deler av mesteparten av tiden. Heldigvis. Men har radio på i bilen. Mest for å ha selskap nok til å kunne fokusere på kjøringen 🙂
      Jeg kunne hatt lyst på flere el biler, og færre bensin og disel biler. Tenk så mye stillere trafikkbildet ville blitt? Jeg bor i en by, så merker jo trafikksuset mye 🙂

    10. Min matgale verden: Ja, “Hjemmealenemedgrafselyderiveggen” – det er i alle fall ingen spøk!! Det er EN lyd jeg alltid liker, og det er lyden av henne som ligger rett ved meg her nå…..Prrrrrrrrprrrrr! 😉

    11. Eva: Ja, det var deilig! Radioen min skurrer så fælt, så jeg har ikke på noe i bilen. Jeg bor ganske skjemet fra biltrafikk. Om sommeren er det en del rauting og breking her….men det blir noe helt annet! 😉

    12. Vi trenger stillheten i mellom, for å rydde litt i tankene føler jeg. Utrolig godt med en stille dag etter “bråkete” dager. 🙂 Naturens lyder er noe helt annet for meg, de gir ro i sjelen. Ønsker deg en stille, vakker dag!

    13. Stillhet kan være fint om man har ro i sjelen. Stillheten kan være skremmende om man ikke orker å møte seg selv. Fire døgn i stillhet er lenge, men det var jo godt at du syntes det var fint. Jeg vet ikke om jeg hadde taklet det. Men det vet man jo ikke sikkert før man prøver. 🙂 Jeg har en pipelyd i ørene, så det er aldri helt stille for meg. Jeg har hatt behandling med “motlyd” og det har over tid funket veldig fint. Nå har jeg akseptert min lyd og plages ikke mere med at den er der. 🙂

    14. Tone: Jeg har av og til piping i ørene, og da tenker jeg :”Tenk om den lyden var der støtt!” Bra du har lært deg å takle det. Sjøl om vi var i stillhet, så var vi jo omgitt av lyder. VI var en del ute, og det er jo aldri helt stille. Nonnene snakket også litt når de serverte maten, og det var en lys og glad tone i klosteret! 😀

    15. Miss Imperfektum: Ja, noen er redde for stillheten…..men den kan være veldig god. Godt å være sammen med folk uten at stillheten føles pinlig. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg