Skomaker?

 

Da jeg var lita, hendte det at vi leverte skoene våre hos skomakeren. Det var en eldre mann i bygda som het Polmar. Han hadde skomakerverksted hjemme hos seg.

Jeg vet ikke om det finnes folk som reparerer sko lenger?

Her om dagen kjøpte jeg nye sandaler. De var litt kraftige og med gode såler.

De gamle sandalene mine (Som egentlig ikke er gamle i det hele tatt) hadde begynt å skrante.

Det var slik at sålen liksom hadde delt seg, slik at jeg stadig sparket bort i med dem!

Derfor kjøpte jeg sko – lim på Clas Ohlsson i dag.

Jeg hadde store planer, og fant fram klesklyper i tillegg til limet….

Så ble jeg opptatt med noe annet (Det skjer ofte!)…og så glemte jeg alt sammen!

Da var det noen andre som hadde tatt affære!


Dattera mi hadde prøvd seg som “Skomaker”! 

Nå skal de få stå over natta……..og så håper jeg at de blir friske og raske til jeg skal ut og farte litt!

21 kommentarer
    1. Ja se der ja 🙂 Det blir jo spennende.. Ja jeg husker jo godt skomakere.. mener bestemt at jeg har sett en sånn her i Oslo et sted.. men er jaggu meg ikke sikker på hvor det var.

    2. greit å reparere sko om en liker skoene og dei ikke er gamle,tror faktisk skomakeryrket lever fortsatt,det skal være en ikke så langt herfra hvor vi bor 🙂

    3. Kjekt å fikse skoene. For det er dyrt og kjøpe nye, og ikke minst, vanskelig å finne noen man synes er like gode 🙂 Nevenyttig datter har du i alle fall, og det er en veldig bra ting 🙂
      Det finnes skomakere enda. Jeg vet om 2 stykk i min by. Men de gjemmer seg godt. Jeg har planer om å levere inn støvlettene mine, og se om de kan bli tette igjen. Jeg har ikke akkurat lyst å bytte dem ut, selv om de drar kraftig på årene etterhvert. For det å finne noe som sitter så godt på bena, er omtrent umulig.

    4. Da håper jeg skoa er brukandes igjen :)) Bestefaren til venninna mi var skomaker og det var alltid så trivelig å være innom der, han var så hyggelig og det lukta så godt der…kan nesten kjenne det nå når jeg tenker på det :)) Fin dag videre :))

    5. Det er noen skomakere igjen tror jeg, men ikke mange. Man leverer skoene der man kjøpte dem, og så skal de sende videre. ELLER man leter opp den ene skomakeren som er igjen i Norge 😀

    6. Jeg er ikke av de som har skodilla, sko må være gode å ha på, og jeg kjøper ikke så altfor ofte. Det hender at det er sko som jeg liker så godt at jeg vil beholde lenge, og da går jeg til skomaker. Vi har i alle fall to på de nærmeste handlesentrene, så det må være liv laga…
      De driver jo også med litt tilleggssalg, som skilt , reparasjon av klær, utleie av rensemaskiner og sikkert noe mer

    7. Håper de ikke limte seg fast i klypene eller gulvet da? Flott å leke litt skomaker. Vi har faktisk en skomaker her i byen, men jeg er ikke der ofte. Mye kan man jo fikse selv med litt lim og fantasi!

    8. Margrethe: Nei, vi bør være flinkere til å fikse på det vi har. Nå har jeg jo sandalene jeg nettopp kjøpte på salg, men de er grovere og mer “Brukssandaler”. Derfor var det kjekt å få disse i orden igjen! 🙂

    9. fruensvilje: Kanskje noen har det som “attåtnæring”? Hvis man har et par dyre sko, er man gjerne villig til å betale litt for å få fikset på dem. Skomakeren reparerer kanskje mer enn bare sko også. 🙂

    10. Siv Svanem: Moro at yngre mennesker utdanner seg den veien! Gode håndverkere er gull verdt. Vi kan ikke bare ha “Papirbunkefolk” her i landet! 🙂

    11. Eva: Håper det går an å fikse støvlettene. Mine begynne også å bli slitne, men de får holde litt til! 😉 Jeg har heller ikke så lett for å finne sko – på grunn av brede føtter. 🙂

    12. annebe: Ja, lukta av lær er god! Skoene fungerte bra de. Så da er det bare å vente og se hvor lenge limet holder….Jeg har igjen masse, så det går an å lime flere ganger! 😉

    13. frodith: En må jo se an hvor dyre sko man har. Hvis reparasjonen koster mer enn skoene opprinnelig kostet, så må man vurdere “affeksjonsverdien” på dem. Nå er det flere som har skrevet at det finnes skomakere, så det må minst være FEM av dem her i Norge! 😉

    14. maiken: Ja, det var det jeg tenkte meg – at de må drive med noe annet i tillegg, Ellers er det jo ikke til å leve av. Vi er jo så godt vant at vi gjerne går og kjøper nytt i stedet for å reparere. 🙂

    15. Mariann Sæther Tokle: Ja, skoa er jo laget av skinn…..så kanskje en pencillinkur hadde vært tingen? Men hvis jeg kommer til dyrlegen med skoa mine, så er jeg redd for at Karidansen blir videresendt….hvis du skjønner! 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg