Totalt Uvitende og Uengasjert?

 

Jeg kan sikkert oppfattes slik i blant…….Noen ganger har jeg opplevd at mennesker jeg har møtt på min vei har stirret på meg med vidåpne øyne og måpende munn :

– Har du VIRKELIG ikke fått med deg det? Følger du ikke med på NYHETENE???

Nei, jeg er nok langt fra en av dem som er mest oppdatert på hva som rører seg rundt omkring i verden….Det er lenge siden jeg så en hel Dagsrevy….

Jeg skummer av og til overskriftene på nettet, men det er sjelden jeg leser så mye om hva som “Har skjedd”.

– Maken til uengasjert og uvitende menneske! ….. vil noen kanskje si…..

….for når man “Følger med” så har man jo alltid et samtaleemne lett tilgjengelig i sosiale settinger.

Da kan man diskutere og veie for og i mot……….

…….om hvordan saker & ting kunne ha vært unngått ……..eller løst……….på en mye bedre måte enn det som har vært tilfelle!

Man kan synse og mene og diskutere …….i det vide og brede….

 

Jeg synser og mener mye i blant, jeg…….

……men jeg er ikke så opptatt av NYHETSBILDET……

Det er sjelden jeg ser på Dagsrevyen…..

 

Jeg er mer opptatt av de nære ting…….både når det gjelder menneskelige relasjoner og naturen rundt oss!

 Det er helst i nærmiljøet  vi har mest innflytelse……..på godt og vondt!

Hvis vi klarer å bidra med noe positivt der vi er….så kan det føre til gode ringvirkninger…..videre utover…

……..og enda lenger utover……

 

Det er ikke noe galt i å “Følge med”…. 

……men jeg går fort lei av samtaler om krig og katastrofer….

……eller personlige tragedier som blir brettet ut i all offentlighet……..

Vi løser jo ingenting ved å diskutere det opp og ned, og i mente!

Jeg føler ikke at jeg har gått glipp av noe vesentlig ved at jeg ikke er av dem som følger så godt med på nyhetskanalene.

Noen vil nok mene at jeg er “Helt Håpløs” på grunn av dette….

……men det kan jeg helt fint leve med!

 

(Illustrasjonen er hentet fra Google)

20 kommentarer
    1. Ja, man følger med på ting man gidder. Jeg følger ned litt, liker det. Men ikke mye. Mest på tv, lite avis.. Jeg gidder ikke bry meg om hva andre gjør der 🙂 Kos deg du 😀

    2. Nei, du er ikke håpløs. Jeg får vondt i magen av de nyhetene mange ganger, og så hopper jeg over for en stund. Det er da nyheter hele dagen på radioen, så nok info får man, uten alle de skrekkelige bildene. Godt å snakke om annet en vondt i trivelige sammenkomster. Klemsiklem fra meg. Ha en fin dag med glede og fine inntrykk!

    3. Nei håpløs er du ikke!! For da er i så fall jeg det og. Har det og med å ikke få med meg saker og ting, og blir frustrert over samtaler og diskusjoner over ting som ikke vi kan gjøre noe med. Hehe, det jeg mener er at jeg har det litt på samme måte! 🙂

    4. Om du lover å ikke si noe til en levende sjel.. så er det veldig sjelden jeg ser på nyhetene eller studerer de så veldig intenst på nettet. Og jeg har kutta Nordlandsavisa og har kun en veldig lokal som kommer tre ganger i uka.. Og..VG eller Dagbladet?? joda jeg har hørt om de 😛 Ha en nydelig søndag 🙂 Var nydelig oppover Østerdalen i går.. i dag gjenstår de siste 70 mila hjemover.. i et vakkert vær 🙂

    5. Jeg har også tatt ett helt bevisst valg om at jeg ikke vil lese nyheter. Krig og terror bør ikke få oppmerksomhet overhodet – personlige tragedier bør få lov til å være akkurat det, personlige. Men det er klart at det er ting som skjer i verden som det er viktig at folk engasjerer seg i – men jeg tar sjansen på at det finnes mennesker der ute som er mer ildsjeler enn meg, så tar de seg av det – mens jeg feier for min egen dør 🙂 Ha en flott dag 🙂

    6. Jeg også engasjerer meg mer i “de små ting”..men får jo med meg en del av det som skjer i verden også …men er ikke noen tema jeg snakker noe særlig om i det daglige 🙂 Som deg tror jeg at det å bry seg om det /de rundt en er med å gi større ringvirkninger … Ønsker deg en fin dag videre :))

    7. frodith: Takk – og i like måte! Greit å være oppdatert på enkelte ting, men ikke detaljer fra katastrofer. (Har en vandrende KATTAstrofe her hjemme! 😉 Heller ikke siste nytt på sladder-fronten!:)

    8. natheless: Ja, de bildene setter seg på netthinna. Har ikke behov for å høre alt heller, for det er veldig begrenset hva jeg kan gjøre med det. Klem tilbake! 🙂

    9. dedicat: Skal ikke si noe jeg – for du er jo mann,….og menn skal vel være litt orientert om verdenskriser og politikk….og …sånt! 😉 Kanskje du kjørte forbi mitt barndoms rike – nøyaktig 10 km nord for Elverum – langs riksvei 3! 🙂

    10. Margrethe: Ja, det blir mye gjentagelser….men det som er positivt engasjerer kanskje ikke like mye. Skandaler og katastrofer “selger” tilsynelatende bedre! 😛

    11. traust: Det er bra det finnes ildsjeler, men vi må gjøre det som kjennes riktigst for oss. Jeg komme trolig aldri til å dra ut i verden for å være i beredskap der det er urolig. Fortsatt fin dag i sola! 😀

    12. Jeg er også “helt håpløs” på dette området. Jeg pleier av og til å forsøke å huske å scrolle gjennom et par av avisene på nett, bare for å få med meg overskriftene i alle fall. Sånn at jeg ikke ser helt dum ut når noe snakkes om ute blant folk. Men krig og elendighet gjør meg deprimert. Så jeg velger det mer enn gjerne bort. Det er grusomt at det er så mye krig og elendighet. Men jeg føler ikke at noen har noe igjen for at jeg engasjerer meg i det. Det holder å vite om det i grove trekk.
      Så jeg har i grunnen gjort de samme erfaringene som du har. Blir sett på med skepsis av og til, fordi jeg ikke helt hadde fått med meg alt av nyheter. Jeg bryr meg også mest om de nære relasjoner, ting i nærmiljøet.

    13. Eva: Vi gjør jo ingen fortred med vår “Uvitenhet”. Om noen synes vi virker litt “Blonde” så får det ikke hjelpe! Vi redder jo ingen ved å sture over verdens elendighet! 🙂 Og “De Nære Ting er også veldig viktige!

    14. Så enig. Det viktigste er de nære ting. 🙂 Jeg blir bare verre og verre på det området, nærmest håpløs jeg også. Var mye viktigere for meg å se nyheter for noen år siden. Nå hoppe jeg glatt over. 🙂 Men viktig å høre hva som rører seg i de man er glad i. 🙂

    15. blir ikke så ofte jeg følger med jeg heller,mannen i huset bruker å si att det bare er krig og elendighet der alikavel,og som du sier får vi ikke bukt med krigen av å se på nyhetene.
      Men jeg leser funderiet sine månedlige oppsumeringer,der får vi månedens toppnyheter i kortversjon hi hi så da følger jeg litt med da

    16. fruensvilje: Tror jeg så vidt har lest funderier sine betraktninger. Skal jammen gjøre det igjen. Nei, vi løser ingen ting ved å fordype oss i krig og elendighet! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg