Den Fødte Fikser?

 

Jeg har nevnt det før : Mora mi er litt sånn Reodor Felgen….

I sommer har hun hatt det litt stritt, for hun oppdaget en skikkelig vannlekkasje i huset sitt. Den hadde forårsaket en god del råteskader i sokkeletasjen.

Det har medført et ganske omfattende restaureringsarbeid –  der både snekker, rørlegger og elektriker har vært (og er) involvert.

Heldigvis er nedrivingsfasen og perioder uten vann nå et tilbakelagt stadium.

Det er ikke bare å måtte løpe til skogs hver gang “Naturen kaller” når man er blitt vant til innedo.  Mor (84) har vokst opp med utedo og hus uten strøm, så hun tok det med fatning og humor. Det er ikke alle såpass godt voksne damer som hadde vært spreke nok til å orke å ha det slik over flere dager. Det er i alle fall bra at hun har skogen som nærmeste nabo. Hvis man bor i en bygård, kan man ikke akkurat ringe på hos naboen hver gang man må på toalettet!


Her har mor (84) gravd ei grøft og festet et rør på takrenna slik at vannet ikke skal samle seg rett ved huset.

Jeg tok bilder av en del andre “oppfinnelser” også….


Da det yngste oldebarnet (1 år) var på besøk i sommer, lagde mor “barnestoler”.

En liten trestol med rumpetaske til å “feste” oldebarnet med, passer fint når vi er samlet rundt salongbordet.

En høy barkrakk med ryggstøtte, pute og en ryggsekk bak til “feste” har riktig høyde ved spisebordet!

Denne bruker mor også når hun sitter sitter ved kjøkkenbenken og baker.

 

Er verandabordet litt “Dårlig til bens”? Da tager man understellet til ei avdanket solseng og “stiver” det opp litt!

Når stoffputa løsner fra ermlenet, skrur man i en bolt fra undersiden og “polstrer” den med en vinkork under……. for å unngå skarpe kanter. 

– Det ser itte så fint ut, men det fungerer, sier mor!

 

Søstra mi og jeg hadde kjøpt med noen små gaver da vi kom dit.

Vi visste ikke om hverandres gaver, men jeg hadde kjøpt vin og hun hadde kjøpt ost og ostehøvel….så det passet jo flott!

Den ostehøvelen (Som søstra mi hadde kjøpt sammen med osten) var så “søt”.

Jeg la et jordbær ved siden av for å vise størrelsen!

 

Nå regner jeg med at dere har blitt inspirert av alle de flotte “Fikse-tipsene” !! 

 

 

 

 

 

 

 

12 kommentarer
    1. Du har ei skikkelig kreativ mor. Ikke verst for ei dame for ei dame på 84. Det høres ut som hun er praktisk tilgangs. Mor mi er 83, men hun jakter nok mer på det “perfeke”….og har vært heldig med at hun ikke har trengt å finne på praktiske løsninger.

    2. BforB: Jeg er ikke så praktisk anlagt. Det har kanskje også med det å gjøre at jeg aldri har vært nødt til å klare meg med SÅ lite som hun måtte da hun var barn. 🙂

    3. Inspirert har jeg ikke blitt, men veldig imponert over din mor. Min mor har et uttrykk hun ofte bruker, ” det er bedre å være rævelaus enn rådlaus” 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg