Kanskje møter jeg ham aldri….?

 

Det er så lett å havne i en forestillingsverden….

I den verdenen har man den fulle og hele regien….

…….på hvordan tilværelsen “skal være”.

 

Det er fort gjort å lage seg ønskelister……..

…….for eksempel om hvordan en partner “skal være”.

Jeg har skrevet en del om dette før…..jeg vet det!

Men det er en form for “egenterapi” i det……..

Det er klargjørende for meg……

….og jeg vet at jeg ikke er alene om disse tankene……

 

Jeg har et stort behov for å kommunisere……

I dag innser jeg at mitt behov for mental nærhet antagelig er mye større enn det jeg kan forvente å oppleve sammen med en mann……

Menn og kvinner er såpass ulikt skrudd sammen…..at slik er det bare…tror jeg i alle fall!

Det betyr ikke at det ene kjønnet er noe bedre enn det andre, men det skaper utfordringer for begge parter.

Derfor er det så viktig at vi kvinner har venninner, SJØL om vi har en partner….. slik jeg ser det….(Og for gutta er det viktig å ha kompiser!)

 

Jeg snakket med en ung kvinne for litt siden. Hun sa at hun trodde at “Alfa – hannen”, (som hun kalte det) var en utdøende rase.

Den (tilsynelatende) dominerende, høyrøstede fyren som er adskillig bedre til å snakke, belære og skissere “løsninger” enn til å lytte.

Han som har stort behov for å synes, imponere og få bekreftelser på at han er ” Litt av en kar”……

Han som har lett for å virke “Grovkornet” og bråkjekk.

Kanskje er et en maske han setter opp utad…….for det er slik han har lært at menn “skal være”?

Kanskje er han fryktelig sårbar og engstelig……bak den tøffe fasaden……?

Og når man pirker bort i den, så faller han litt sammen….eller blir mutt og taus..?

 

Men jeg finner det lite tiltrekkende likevel……..Det er ikke min oppgave å “Bygge opp en annens sjøltillit” – eller  “please” og “dyrke”.

Like lite som det er en annens oppgave å “bygge opp” min…

Vi må “bygge sjøl”, ……

……….men vi kan jo heie litt på hverandre i blant!

Det er godt med et klapp på skuldra og noen vennlige ord! 

Det gjelder for øvrig i alle typer relasjoner!

 

 Jeg nevnte innledningsvis det med “Ønskeliste”……

Det kan være skummelt…..men man kan ØNSKE uten å stille ABSOLUTTE KRAV.

Hva er viktigst for meg? Hva er mine grunnverdier?

Ja……. det er jo noen grunnleggende ting :

Utroskap, økonomisk virvar, eller evig fyll og fanteri.… er……

……ja nettopp :

Noe fanteri!!

(Uansett om det gjelder menn eller kvinner!)

Ellers forestiller jeg meg at den mannen jeg kunne ha trivdes sammen med er veldig sjølstendig. Han er såpass fortrolig med alenetilværelsen at han verken er villig til å krype eller svelge enorme kameler for å få være i et forhold.

Han er tydelig i ord og handling, og han er i stand til å sette grenser når det er helt nødvendig. (Også overfor meg!)

Han er nysgjerrig på mennesker, og opptatt av kommunikasjon og samspill. Han evner å vise respekt for mennesker som har meninger som ikke helt samsvarer med hans egne.

Han har allsidige interesser, og er engasjert på ulike områder –  uten å være fanatisk opptatt av noe.

Han er relativt fleksibel, åpen for forandringer  –  og villig til å prøve noe nytt i blant! Han er humoristisk og kan (i alle fall til en viss grad) le av egne flauser…….

Han kan gi og ta i mot en unnskyldning……..

For meg er det et sunnhetstegn om en mann har kamerater som han jevnlig gjør noe sammen med.

Slik tenkte jeg ikke da jeg var ung, men nå ville jeg ha blitt skeptisk til en mann som knapt nok hadde kompiser.

Det GJØR forresten heller ikke noe om han er musikalsk og glad i å danse……Det er faktisk et stort pluss! 😉

Utseende…..?

Det er jeg mindre opptatt av….så lenge han tar alminnelig godt vare på seg sjøl, og har glimt i øyet!

Denne lista ble tilsynelatende lang…..men mye av det handler om det samme…….

 

Kanskje møter jeg aldri en mann som har såpass mange av de kvalitetene jeg etter hvert har funnet ut at jeg synes er viktige….

Det er ingen krise…….

 

Akkurat nå kjennes det fjernere enn noen gang!

Derfor er det svært lite sannsynlig at han dukker opp……i alle fall med det første….

Jeg tror ikke jeg er i stand til å “se” ham nå….

Jeg er så skeptisk og forutinntatt……at jeg kan komme til å dømme og “avskrive” ham ved det aller minste “feiltrinn”…..

 

Så jeg har noe å jobbe med…..

…..hvis jeg vil!

 

Dette var den aller første oppgaven vi fikk da jeg begynte på blomsterdekoratørutdanning for tre år siden .(En utdannelse som jeg ikke fullførte). Vi skulle lage en drømmefanger. Det var en helt fri oppgave – bare for moro skyld. Vi hadde jo ikke lært noen teknikker ennå. Så valgte jeg å lage en sommerfugl i en kombinasjon av metall, ull og naturmaterialer……

Hva den har med dette temaet å gjøre??

Jeg vet ikke…..

….men vi drømmer jo hele livet, både når vi sover og når vi er våkne……

….og så hadde jeg lyst til å bruke en egen illustrasjon – i stedet for en klassisk “hjerte”- illustrasjon fra Google……

 

 

18 kommentarer
    1. Jeg tror at i vår alder må vi foreta oss noe om vi vil ha et forhold, i alle fall er det mindre sjanse for at han plutselig bare står der… Det bør jo ikke være umulig å finne en mann med de fleste av de kvalitetene du ønsker, for jeg tror man blir mer klar over hva /hvem man vil ha jo eldre man blir. Kanskje fordi man velger utifra andre behov enn da man var yngre? I alle fall slik med meg.
      Tror du må melde deg på et dansekurs:) Og drømmefangeren var fin den, heldigvis er det også gratis å drømme…

    2. Jeg har opparbeidet en liste med ønsker jeg også. Den blir lengre og lengre. Men ikke alt er like viktig. Det er overhodet ikke realistisk at en mann har alt som står på den listen min. Men veldig fint om han har noe av det 🙂 Det er jo enkelte ting som er viktigere selvsagt 🙂
      Jeg synes jo du har en fin liste jeg. Noe som de fleste kan kjenne seg igjen i. Men det er jo som du sier noe om, at kvinner og menn tenker ikke likt.
      Det sies jo at det finnes en for alle. Men jeg har lurt veldig på om min finnes i Australia eller noe sånt. Og da er vel sjansen veldig liten for at jeg kommer til å møte han 😉

    3. Anonym: Takk for hyggelig kommentar.:) Jeg er ikke på leting etter noen kjæreste. Jeg hadde syntes det var koselig å ha mannlige venner, men jeg har ikke lyst til å være i et tett forhold slik det er nå. Det er en prosess…..skjer det så skjer det. Jeg er ikke der at jeg vil gjøre noe aktivt for å treffe noen, men danse DET er moro – åkkesom! 😀

    4. Eva: Det er noen menneskelige egenskaper som er viktige…at han stort sett er voksen nok til å la være å forstille seg og “Skifte ham” ettersom hvem han er sammen med. Ingen kan vel si seg helt fri fra å bære masker eller forstille seg. Er man noenlunde trygg på seg sjøl, så trenger man ikke å sette på seg så mange “masker”.:D

    5. Jeg diskuterte dette med en venninne i går. Dette med hvordan vi oppfører oss overfor en vi liker godt, kontra en vi kun ser som en venn? Om vi oppfører oss annerledes mot den vi liker godt, at vi forestiller oss litt, for å få vedkommende til å legge merke til oss? Og nettopp derfor er det litt rart når noen er forelsket i oss, og vi ikke føler det gjensidig. Fordi vi er oss selv, og helt naturlig overfor denne mannen. Vi forestiller oss ikke. Og det er jo nettopp det han faller for. Det naturlige, den man er.

    6. Det er vel ofte sånn at når man minst venter at noe skal skje så gjør det det 🙂 Du har et åpent sinn og vet hva du vil.. og da er jeg sikker på at du også får det til. 🙂 Du fant jo den perfekte pusen som erstatning for den som du aldri ville få maken til 🙂 Så en mann?? ka farsken.. plutselig en dag så detter han ned på trammen og sier.. ”Her er jeg,,,,” 😀

    7. Eva: Ja, og slik er det jo med oss kvinner også…….VI ser om en mann skrur på sjarmen og spiller – hvis vi lytter til sjelen vår. Jeg har hatt lett for å skulle “behage”. Når det har gått en stund har jeg følt at jeg har blitt tatt for gitt. …….men så er det jo den søte , ettergivende Kari som finner seg i litt for mye i starten han har blitt kjent med.Det har nok ikke vært et bevisst “Spill” fra min side – mer en frykt for ikke å bli likt.Nå gidder jeg ikke dette mer. Det betyr ikke at jeg skal oppføre meg som en vrang furie. Mer at jeg våger å si nei når noe skurrer veldig for meg. Det er avslappende å være sammen med folk som er tydelige. Da slipper en å lure på hva de egentlig vil!:) Når vi er trygge på grensene våre, klarer vi å si det på en ok måte også! 😀

    8. Ja, det er bedre om vi er oss selv med det samme. Og at vi tolker motparten også til å være seg selv. Det er kanskje derfor en del forhold begynner med vennskap, og utvikler seg videre derfra 🙂

    9. dedicat: Ja, du har et poeng der! Jeg syntes det var så “Kjett” da VIoletta døde, for hun hadde alle de egenskapene jeg ønsket meg i en katt : Leken, morsom, rampete og bestemt. Dessuten hengiven og kosete når det passet henne. Nå har jeg fått igjen ei som minner om henne, men som også har sine særegenheter. Jeg håper ikke han karen ramler ned på trammen her! Eksen min er ute på tunet her hver dag, så det kan vente til jeg har flyttet herfra! Forhåpentligvis flytter jeg i løpet av 2016……. eller senest 2017.Og det behøver ikke dukke opp noen kar i det hele tatt, for Karidansen ser mange fordeler(eks frihet) i det å være alene! Jeg ser også mange par som har det bare sånn “halvpasselig” sammen. Time will show! 😉

    10. Eva: Ja, forelskelse er herlig, men å bli kjent med hverandre på en litt rolig måte, og ta tida til hjelp, det tror jeg kan være like så holdbart i lengden.:)

    11. Du er som drømmefangeren din. Full av farger og liv, med myke og harde sider. Den som skal fange deg, må nok være var som en sommerfugl, men også til tider vill som vinden. Bare vent, han kommer nok en dag. Jeg vet det finnes sånne menn som du søker, men de har vel en tendens til å gå litt for seg selv kanskje? Men om en av dem blir forelsket i deg, vil han få det godt også! 🙂 Drøm på, og la drømmefangeren få bære tankene med vinden! 🙂

    12. Ok,, da skjønte jeg plutselig ganske så mye her 🙂 Men er faktisk ganske interessant å lese,, både dine innlegg og kommentarer.. og er faktisk mye viten og erfaringer som mange burde fått sett 🙂

    13. Syns drømmefangeren var fin på en ærlig og enkel måte. Drømmer må vi ha….
      Og han der mannen dukker vel kanskje helst opp når han minst er ventet, liksom for å overraske hjertet…for det må vel være med..?
      Og om han ikke har et vakkert utseendet må likevel øynene like det de ser, like utstrålingen. Tror vi reagerer må så mange småting som vi ikke en gang veit vi gjør. Har det vært enklere å være blind i slike valg, har jeg tenkt. Stemmen er nok, bare den bærer med seg så mange budskap. Og lukt…..
      Tror bare vi skal leve jeg, de erfaringene vi har har vi. Men likevel lev….og nyt at vi kan det.
      Mann eller ikke, tror vi leker for lite.
      Ha en riktig vakker dag :).

    14. BforB: Tusen takk! Drømmefangeren var et fantasiprosjekt. Det var ikke nødvendigvis om å gjøre at den ble så flott. Den varte ikke så lenge heller, for blomstene visnet jo.. Det hender seg at drømmer “Visner” også, men da kan vi drømme nye! Ja, helt klart – vi må leke mer. Det er ikke det samme som å være ansvarsløs! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg