Skar du snart ha mensen, nå a’ ?

 

Det var (nesten) ikke noe spørsmål som fikk meg til å bli sintere enn akkurat dette spørsmålet da jeg var tenåring…..

I hvert fall ikke hvis det var tilfelle….

……at det var like før!

Da følte jeg at jeg ble sett på som ei som omtrent var utilregnelig ……….ei som det ikke nyttet å ta alvorlig…….

…………..fordi jeg var fullstendig prislagt hormoner som nærmest løp løpsk….

Og sånn var det jo ikke!

Eller jo….det var vel det………sjøl om det var hardt å innrømme!

 

Så da lovte jeg meg sjøl –  at om jeg noen gang fikk ei datter, så skulle jeg aldri nedverdige henne med å si noe slikt!

Tror dere jeg klarte å holde det løftet overfor meg sjøl??

Niks!

Og reaksjonen ble jo selvfølgelig den samme fra hennes side!

Det er jo en kjensgjerning at mange av oss damer kan bli litt ekstra humørsjuke de siste dagene før “Det Månedlige” kommer….

Er man ikke  godtesjuk ellers, så blir man det i hvertfall da!

Tårene sitter ekstra løst og verden fortoner seg ofte som ekstra kronglete i “frøsinvikua” (som vi kalte det hjemme).

Ja, for frossen og utilpass blir man gjerne også ….i dagene før.

 

Og hvis det er noe som har irritert og gnagd en stund, så har det så lett for å komme ut akkurat i denne Berømmelige Premenstruelle Perioden….

Og da kommer det gjerne på en nokså eksplosjonsartet måte!

 

Vi har ingen rett til å oppføre oss som furier på grunn av disse hormonelle greiene.

Det er fort gjort å bruke det som en unnskyldning for at man er sår, sint og vrang……

….men det er søren ikke så lett å oppføre seg……

…..når man har det slik!

 

Nå er jeg i den alderen at jeg regner med at dette snart må være et avsluttet kapittel….

 

Så hører jeg noen si at overgangsalderen kan være ganske så heftig!

Og det tror jeg på!

Men damene i min familie har, så vidt jeg vet, hatt ganske greie overgangsaldre!

Minimalt med hetetokter og ellers få plager.

 

Så da satser jeg på at jeg slekter på mine formødre! 

 

(Illustrasjon fra Google)

 

14 kommentarer
    1. Så søt den illustrasjonen var.
      Jeg hadde en ille pubertet, og mange ille mensen-år, med hormoner og smerter og jeg veit ikke hva. Besvimt har jeg i all begredelsen.
      På slutten forsvant den bare, ….midt under skilsmissen.
      I min familie har damene mensen lenge, min forsvant for ti år siden….uten noe mer hurlumhei. Gjett om det var greit at jeg slapp tidlig fri, uten hetetokter og annet besvær….???!!!!
      I dag sier jentene mine når de blir skikkelig sure….”beklage at æ e så sur, æ vente mensen sjø”. Så da slipper jeg å si noe. Men jeg forstår godt at damer fikk litt ekstra stell og kunne trekke seg tilbake i eldre tid, den gangen det var sett på som positivt at damer bar fram liv.

    2. Nå er jo jeg mann.. og kan ikke si annet enn at jeg aldri har stilt det innledende spørsmålet som du starta med 🙂 og overgangsalder. ja det har jeg sikkert også,, men neppe i den tempererte kategorien,, men jeg kjenner jo til det.. og har erfart noen ganger.. Men da gjelder det ikke meg sånn direkte bare indirekte. Men en ting vil jeg si,, at det er sjarmerende trekk ved det man velger å sette pris på 🙂

    3. Har aldri fått de kommentarene, for jeg har endret meg lite under den “perioden”. Lite svingninger på meg. Og nå er det ikke noe problem lenger…for å si det sånn 😀

    4. Huff….den der tida er heldigvis forbi for leeeenge siden for mitt vedkommende. Og jeg har den dypeste medfølelse for min datter når hennes periode trår inn. Jeg er så innmari takknemlig for at jeg måtte fjerne livmoren for 13 år siden. Vi hadde planlagt en baby til. Og jeg fikk vite at jeg kunne få en til, men den ville bli prematur. Da valgte jeg å heller gjøre kort prosess, og stoppe med noe mer familieplanlegging.
      Og etter det, har jeg faktisk fortsatt kunnet ha premenstruelle plager, men har i alle fall sluppet alle smertene og alt blodet 🙂

    5. BforB: Ja, jeg likte den illustrasjonene. Ved store påkjenninger, så kan det skje mye rart i kroppen. Kanskje til og med mens. stopp? Greit å ha en åpen tone om eventuell “surhet”! 😉

    6. dedicat: Ja, menn har vel også en slags overgangsalder, men det blir ikke nevnt så ofte. Ja, man kan velge å se sjarmen ved det meste. Også det som i utgangspunktet ikke fortoner seg som særlig sjarmerende! 😉

    7. frodith: Nei, det varierer jo fra person til person. Jeg tror jeg har vært “Middels Rammet” av mens-plager. Vet at noen sliter veldig , både med humørsvingninger og blødninger.:D

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg