Berre tel slutt er vi jamsis og like……

 

Kanskje ikke da en gang…….

Jeg ser ikke fram til å bli gammel……

Hvis jeg skulle bli så sjuk og hjelpeløs at jeg må på hjem (Og da må jeg VIRKELIG bli sjuk og hjelpeløs – ellers får jeg ikke plass)…..

Får jeg mitt eget rom da……?

Blir jeg lagt klokka 19. fordi det er for få personer til å ta seg av meg senere på kvelden?

Får jeg lov til å bestemme når jeg vil stå opp og spise frokosten min……?

Får jeg hjelp til å dusje mer enn en gang i uka?

Vil jeg oppleve å bli omtalt som en “ting” sjøl om jeg er klar i toppen?

Hvis jeg må bruke bleier……. og er helt avhengig av hjelp til de mest intime ting….

Vil jeg bli møtt av personale som viser meg respekt…….

…….eller av personer som høylytt forteller sine kolleger om : 

“Gamla som hadde dreti på seg” ……

………nesten før de har kommet seg ut av døra til rommet mitt?

(Eller det rommet jeg må dele med et annet gammelt, sjukt menneske.)

 

Jeg har jobbet en del innenfor helsevesenet de siste årene –  og har noen ganger hørt eksempler på respektløs språkbruk blant de ansatte.

 

Jeg håper inderlig at jeg slipper å oppleve en så uverdig avslutning på livet som det mange eldre opplever i dag……

Jeg håper jeg holder meg på bena til det siste…

 

Min Farmor døde da hun var 87 år. Hun hadde bakt brød, og sto og vasket opp, da hun falt om ved oppvaskkummen……

Det må være en fin måte å gå bort på…………

Hadde det gått an å legge inn en bestilling på et sånt sorti……

…….så hadde jeg gjort det!

 

 

 

23 kommentarer
    1. Jeg er også inne på de tankene du her nevner. Av og til. Men selv om jeg jobber med utagerende demente, så gruer jeg meg egentlig ikke….., uansett hva som skjer…
      Jeg håper selvsagt jeg får en slik “avgang” , som du forteller om her, jeg også, og vi har i grunnen hatt noen lignende avganger i min familie. Tenker spesielt på min farmor, hun døde i 60-årene. Av diabetes. Hun kledde på seg den fineste kjolen når hun la seg og sa klart i fra at hun kom til å dø i natt. Og det gjorde hun…

    2. Åja, det var en fin sorti. Min mormor ønsket og veldig at hun ikke kom på hjem. Hun slapp det, ble innlagt noen dager og døde på sykehuset, men da var hun blitt ganske skrøpelig. Jeg tror på at menneskene som jobber i helsevesenet blir bedre kurset og har en annen holdning enn hva som kanskje var vanlig før. Det gjelder faktisk i barnehagen og. Noen snakker fremdeles høyt og negativt om barnets klær eller foreldre mens barnet hører. Men det er i hvert fall gode kurs om holdninger og forbedring der, sa tror jeg og det gjelder i helsevesenet, håper i hvert fall det …. <3

    3. Ja det hadde jammen jeg også:) Det er ganske tragisk at man skal være redd for å bli gammel, men det er mange som er det. Jeg husker jeg ble ganske lei meg faktisk da jeg jobbet på eldresentret her, hvor mange det var som overhode ikke passet til den jobben de hadde. Den siste tiden man har igjen burde hvertfall inkludert å få respekt:) Og at noen brydde seg om deg og at du kunne føle deg trygg og glad:)

    4. Hærlig Skrevet, Å gir meg en tankevekker, for jeg vil ikke på sykehjem, skyt meg heller. Har jobbet mange år i sykhjemstjenesten, Mange dyktige kollegaer , men mye stress, å allt for lite bemanning, innsparing, innsparing, Det går selfølgelig utover pasientene. Nei Takk. Jeg skal Ikke På Sykehjem. Ha en fin dag 🙂

    5. Ja, der sier du noe. Jeg har lagt inn bestilling på hvordan jeg vil ha det i alle fall, når jeg blir gammel. Jeg har noen unge kollegaer, som har fått det hele på nett, og som vil få mer etter hvert. De SKAL følge det, ellers blir jeg å spøkelsesspøke mye med dem etter min bortgang. Blant annet skal jeg ha hund og den skal sove sammen med meg i senga. Jeg skal også i badekaret flere ganger i uka, uansett hvor mange pleiere og hvor mange hjelpemidler som må til for å få meg dit. 🙂
      Mang sånne tanker om det å bli eldre har nok de fleste som begynner å nærme seg midtlivet, tror du ikke? Det viktigste uansett er jo at man blir behandlet med respekt. Og det vet man jo, ikke alltid er like til stede i eldreomsorgen, dessverre. Ha en flott søndag. Klem.

    6. jeg er helt enig med deg,før vi flyttet inn hit jobbet jeg også på omsorgsenteret og gjorde ofte dei samme tankane som det du forteller her.Jeg vil også bare sovne rolig inn uten å hamne på heim først

    7. Ja, jeg hadde slengt inn en bestilling med en gang. Jeg ønsker å dø “med skoene på” som det heter! Man kan bli vettskremt av å bli syk og gammel. Vi får holde oss i form så godt det går, og håpe vi har arvet gode gener!!!! 🙂

    8. Det er utrolig viktig tema du tar opp. Ja er det ikke forferdelig at vi betaler skatt og så skal vi ikke en gang få se “barnetv” når vi er på sykehjem sammen med våre oldebarn fordi vi må legge oss. Så må være så taknemlige for den maten vi ikke liker men som vi må spise dersom vi skal ha mat og så …. å nei å huff. Jeg håper at dersom jeg kommer på sykehjem så skal jeg være så frisk at jeg kan gjøre opprør. Vi kan vel lage et “digitalt” opprør? 100 åringen som klartret ut et vindu og forsvant, har du lest den?

    9. Ja vi har jo blitt ganske så vant med institusjoner… både gjennom min far og hennes mor og nå min mor.. som er 91 nå. Men for det aller meste så synes vi de har det veldig bra. Med enerom og mye fin omsorg. Men det er nok forskjellig rundt om i landet 🙂

    10. maiken: Litt av en dame, farmora di! Du har noe å slekte på! Nei, GRUE seg er vel dumt, og en må satse på at en holder seg sprek i kropp og sinn. NOE kan vi gjøre sjøl også, ved å bevisst holde oss i form, spise noenlunde sunt og unngå å bli altfor overvektige. 🙂

    11. Min matgale verden: Enkelte ting må man bare “Ha i seg” tror jeg, sjøl om man nok kan kurses i mye. Ingen er ufeilbarlige. Vi gjør alle feilsteg, men jeg har hørt eksempler på ganske grove overtramp. 🙂

    12. birdbay: Ja, jeg har hørt eksempler på både grov språkbruk og veldig uheldig oppførsel. Nå har ikke jeg jobbet på sjukehjem, men jeg har da vært innom og sett……. 🙂

    13. frufrydefull: Ja, mangelfull bemanning er det ene….og så finnes det enkelte personer med manglende vett – rett og slett! Det burde bli lagt mer vekt på estetikk og yrkesmoral. Når ansatte er mer opptatt av å sitte å fikle med mobilen sin enn å gjøre jobben de er satt til….da er det noe feil et sted! 😛

    14. Tone: Du har jo ganske klare ønsker, du da…..og kanskje ikke de verst å oppfylle heller? VI får satse på at vi klarere å holde oss spreke! 😀

    15. fruensvilje: Kankskje det skjer en ending i samfunnet innen vi kommer i den alderen – at vi får nok av grådighetskulturen og materialismen….. og ser hva som virkelig teller i livet! 🙂

    16. tepausen.blogg.no: Nei, men jeg har sett klipp fra filmen. Herlig den! Vår generasjon er bedre vant enn de som er veldig gamle nå…..så vi vil nok bli ganske kranglete tror jeg, hvis vi blir dårlig behandlet! 🙂

    17. dedicat: Det er klart at det er ulikt fra sted til sted, men ALLE burde jo ha det bra på sjukehjem. Dessverre er det veldig kommune – og personavhengig…tror jeg! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg