“Sætt nasan i været og lat som om det er moderne!”

 

Ja, det sa mor når søstra mi og jeg antydet at vi kunne ha tenkt oss noe som var LITT moderne…

Moteklær var et ikke-tema hjemme hos oss. 

Jeg husker at søstra mi hadde ei knall gul terylene – bukse, mens jeg hadde ei mørkebrun ei…..

Jeg skrev litt om det i en “Ræpp” en gang :

…….for mens de andre hadde dongeri me’ trånge ben,

så gikk a’ Kari rundt i slengbokser tå terylene……

En gang prøvde jeg meg overfor mor : Alle de andre har Levis – Bukser!

Det funket ikke……..

– Slikt vil je itte høre mer, skjønner du det?!

Det ER tøft å skille seg ut – særlig i tenårene…..

….men skal vi som foreldre gi etter for motepresset?


Levis……er Lykka i Livet….?

 

Jeg har fulgt en slags middelvei : Av og til har unga fått et moderne plagg, men stort sett har eksen og jeg holdt oss på et nøkternt nivå.

 De har ikke fått varig men på grunn av mangel på fancy moteklær i oppveksten ……tror jeg…..

Det er ikke det å følge strømmen som nødvendigvis er lykka i livet. Det er heller ikke de materielle godene….sjøl om det er stas å kunne unne seg litt luksus i blant!

Jeg skal ikke påstå at den klespolitikken som ble fulgt i mitt barndomshjem nødvendigvis var Den eneste Sanne og Riktige….

….men vi måtte lære å tåle å skille oss ut – vi fikk ikke anledning til å følge motestrømmen.

Jeg ble mye ertet for det….men ikke slik at det akkurat har satt så dype spor.

Jeg har aldri vært noen moteløve…..men i dag er klesinteressen større enn den noen gang har vært. Jeg fryder meg når jeg finner noe jeg liker. Stort sett går jeg på salg, men det hender også at jeg kjøper noe til full pris hvis jeg VIRKELIG liker det.

Mer om det i morgen!

 

 

 

12 kommentarer
    1. “sett nasen i været og lat som om det er moderne” Likte den overskriften 🙂 Man skal ikke gå med bøyd hode selv om man ikke går i siste mote :))

    2. Vanskelig balansegang! Stort sett har ungane ikke fått dyre merkeklær, men vet det har vært tøft for dem noen ganger…. Nå er de store og har egne penger, og kjøper stort sett billig eller på salg….. 🙂

    3. Sånn er det for meg også… Jeg kjøper ting jeg Har uytrolig lyst på… Eller som jeg vet jeg kommer til å trenge… men alt unyttig prøver jeg å holde meg unna… Jeg er super glad i gjenbruk… og elsker å gjøre nye kreative ting med gamle ting…. det fasinerer meg….. Sjarmerer meg…. Fanger meg som en sommerfugel i et nett….. gammeldagske skin jakker… skin bukser….. langhårede men…. gamle klær me stropper…. møbler som jeg kan om dekorere …. lage om til noe jeg liker… 😀

    4. Måtte bare tåle å ikke ha siste skrik vi også. Ikke råd i vår familie, og jeg maste lite også. Jeg skjønte at det kostet penger vi ikke hadde…Så det var bare å like det man hadde, og det gikk stort sett greit det også 🙂 Gleder meg til å se hva du har i morgen 🙂

    5. Fordelen med Levis er jo at man alltid vet hva man skal ha når man først har kjøpt en man er fornøyd med. Men jeg vokste heller ikke opp i noe motehjem. Jeg kjøpte min første motejeans som 15 åring, med penger jeg hadde jobbet og spart opp. Men bortsett fra det, så var jeg svært lite interessert i klær i barne og ungdomstiden. Jeg er mer bevisst på det nå.
      Men jeg synes også det er trist hvor “viktig” sånt er nå for tiden, på barn f.eks. Jeg synes det er hårreisende og totalt unødvendig. Jeg synes selv det er like godt med billigklær fra H&M og lignende, både til meg selv og barna. Men innimellom, kan man påkoste seg et spesielt motemerkeplagg 🙂
      Finne sin egen stil, uten å ha motepresset, er det aller beste tror jeg 🙂

    6. spisogspar: Nei, og hvis man retter ryggen og er fornøyd med det man har – så¨skal det mye til om man blir ertet også. Da utstråler man noe som gjør at man blir mer eller mindre uangripelig! 🙂

    7. Margrethe: Ja, det er jo etter som hva man vil prioritere. Jeg kjøper også stort sett på salg. Nå har jeg nettopp vært på salg, men det var klær som var dyre i utgangspunktet, Derfor har det gått noen tusenlapper nå, men jeg er godt fornøyd!:D

    8. denandreverden: Ja, det er smart. Jeg er ikke så flink til å sy. Derfor blir det ikke så mye gjenbruk for meg. Prøver imidlertid å bli litt mer bevisst på at jeg VIRKELIG skal like det jeg kjøper heretter. Ellers har det lett for å bli hengende i skapet! 🙂

    9. frodith: Ingen har vondt av å få nei når det gjelder unødvendig luksus. Motehysteriet har jo gått over alle grenser i enkelte miljøer. Unga er sjef over foreldrene og kan tilsynelatende bare forlange. Ja, nå har jeg slått ut håret og handlet mye fint! 😀

    10. Eva: Ja, det er ille at det har blitt akseptert at ungdommer og voksne skal ha plagg til tusenvis av kroner……. Har man råd så kan man jo prioritere det, men det blir temmelig overfladisk hvis det bare er klær og mote man er opptatt av. Jeg hadde ikke Levisbukse før jeg var voksen og hadde begynt i lærerjobb. Da var det ikke så stas med det som jeg hadde trodd! 😉

    11. Kan huske jeg gikk i mye rart, både som barn og ungdom, men at det aldri var noe problem. Vi var vel ikke noe opptatt av det der jeg vokste opp….Med mine barn er jeg veldig glad for at de ikke var storforlangende, siden jeg ikke hadde hatt mulighet til å gi de moteklær. De begynte tidlig å tjene penger og kjøpte selv det de ville ha da. Ser at de har utviklet svært ulike klesstiler og synes det er morsomt…Men hører rundt om at de begynner allerede i barnehagen å erte for klær og det synes jeg man må gjøre noe med…

    12. maiken: Ja, det er vi voksne som må ta tak i det. Det handler om holdninger. Og så må vi gå foran med et godt eksempel – vise at det går an å ha det bra og være fornøyd med seg sjøl uten at man trenger å gå i dyre merkeklær. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg