Møbler og møblering……før og nå….

 

Kjersti Sandnes skriver om møbler i dette innlegget….. Er vi den komfortable generasjonen?

Ja, vi er vel kanskje “Den Komfortable Generasjonen”?

Til tross for at vi har møbler som er adskillig bedre å slappe av i enn de møblene våre forfedre var vant til…..

….. og mer fritid enn noen gang….

……har vel befolkningen jevnt over aldri vært mer stresset?

Da jeg var lita, hadde vi ingen møbler som var virkelig  gode å sitte eller ligge i….. 

……..bortsett fra senga vi sov i.

Vi “slanget” oss ikke så mye i sofaen…..

Mor og far “drev på” med noe nesten støtt. Det var liksom alltid noe som skulle gjøres….. Derfor var det vel ikke noe stort savn at vi ikke hadde “stressless”……..

Vi visste jo ikke hva det var en gang……..Det var knapt nok “oppfunnet”!

Her har Karidansen fått tak i to nybakte wienerbrød. Bror har knipset meg i farta…… 

……men det er ikke DET som er poenget her…

 Sjekk den stua….

Nesten ikke møbler…. De stuemøblene vi hadde på den tida var stort sett samlet i den andre enden av stua…….

I dag har mora mi ei stue som er ganske full av møbler, så da jevner det seg litt ut……. for hennes del….

Jeg tror hun fryder seg over å ha mulighet til å handle. Hun har spandert en del møbler på unga sine og.

Da jeg var nyskilt, satt jeg her med ei over 50 kvadratmeter stor stue som var mer eller mindre umøblert.

Det skyldtes at jeg, i min grønne ungdom, flyttet sammen med en som var noe eldre enn meg. Han var derfor mer “etablert” enn meg.

Jeg hadde kjøkkenmøblement og verandamøbler…. noen grønne planter og litt dekketøy……

……..og det var i grunnen det hele….

Resten av møblene jeg hadde (før jeg ble samboer med min kommende mann)….

…..hadde jeg lånt av mor.

Da jeg snakket med henne i telefonen, rett etter at jeg hadde blitt alene, var det skikkelig “romklang” her.

Litt sånn: “Som man roper i stua får man svar….”

Det gikk ikke upåaktet hen hos “Modern”……..

“Det har vørti bra akustikk åt deg, hører, je!”

Galgenhumoren har hjørt no’ så mang’ ein!

Da jeg satt her i min (nesten) tomme stue, kom det altså vel med at jeg hadde “Møbelsponsor” i familien…..

I løpet av fire – fem år hadde jeg en fullt møblert stue igjen. Noe nytt og noe brukt……..

Jeg liker å ha god gulvplass. Derfor synes jeg ikke det trenger å være så fullt av møbler.

For meg er det viktigste at møblene er gode å sitte/ligge i…..

Ser de ok ut i tillegg, er jeg STORFORNØYD!


Først fikk jeg denne fireseteren…….

Et par år senere fikk jeg treseter i samme serie….

 Jeg gjorde et lite “varp” på Finn.no for noen år siden :

Denne skjenken ga jeg litt over 2000 kr. for. Det er plass til mye i den og jeg synes den er fin…. Jeg har en del mørke møbler. Derfor har jeg lyse vegger og lyst “tilbehør” ellers i stua.

Ellers kan det bli tungt og dystert…

……og det er ikke bra!

 

 

16 kommentarer
    1. du har iallefall nydelige møbler nå 🙂 særlig den sjenken det var en drøm av et møbel 🙂
      i min barndom hadde vi faktisk masse av møbler,men stuene var kun brukt når det var hellidager,resten av året brukte vi kjøkkenet og soverommene våre 🙂 mine foreldre bruker nå min mors sine møbler og dei er fine å sitte i :)).det jeg ikke liker er dagens unge sine sofa som er så dype att en nesten er tvunget til å ligge for å nå bak i seteryggen,slike møbler er ikke for min rygg

    2. 2000,- for skjenken??? Hmm…. Nå må jeg tenke her, vi hadde nemlig en prikk lik skjenk, men i litt lysere farge. Lurer på hvor den ble av da min mor flyttet fra huset til en mindre leilighet? Men når jeg tenker meg litt om, så var det mulig at en av dørene var litt treg/i uorden. Men er usikker om det var den eller et annet gammelt møbel. Men det er jo det som er så fint med finn.no, muligheten for å gjøre en virkelig god handel.
      Min datter handlet en stol på finn.no i dag hun. Ganske ny, og halv pris. Hun er storfornøyd, for hun hadde planlagt å kjøpe den samme stolen til full pris, når hun hadde spart nok penger 😉
      Ja, tiden har virkelig forandret seg. Jeg husker vi alltid hadde godt møblert hjemme, og salongen var faktisk ganske god å sitte i. Hadde det ikke vært for at den var fryktelig slitt, så hadde den nok stått på hytta den dag i dag. Og det er broren min som eier hytta i dag 😉
      Men helt klart, stilen har virkelig forandret seg, og mulighetene har blitt mange flere. Og vi har skaffet oss behov man ikke hadde før i tiden. Det er rart med det, men om 30 år, er det sikkert oppfunnet noe nytt, som vi ikke i dag aner at vi savner 😉

    3. fruensvilje: Takk! Ja, den skjenken er jeg veldig fornøyd med. Det var noen som skulle selge ut fra et dødsbo, og de ville bare bli kvitt det så fort som mulig. Har sett tilsvarende møbel til 3-4 ganger så høy pris. 🙂

    4. Eva: Ja, og da “skaper vi oss enda flere behov”. Skjenken er nok beiset i en mørkere farge enn den opprinnelige, men jeg synes den er fin. Verdien hadde sikkert vært høyere hvis det hadde vært original farge….men jeg er ikke så opptatt av det, så lenge jeg liker den slik den er! Sønn og svigerdatter har nesten lik mine sofaer , men de kjøpte pent brukt til halv pris på finn. Man kan gjøre kupp i blant, for mange kvitter seg med kjempefine møbler fordi de ikke er “In” lenger! :P:D

    5. VI har endelig begynt å kjøpte møbler her i huset, til oss selv. Selv om vi ikke har egen leilighet, så kan vi jo ha eget inventar har jeg funnet ut 🙂 Fint hos deg da 🙂 Og det vokser liksom litt møbler på en etter hvert 😀

    6. Ja, det stemmer det…Mange kvitter seg med gammelt, som slett ikke alltid er så gammelt heller, bare fordi de vil ha noe nytt. Men det er jo flott da, at de legger det ut på finn, istedet for å kjøre det til søppelfyllingen 🙂
      Jeg har også handlet brukt, og solgt ting. Så synes det er en flott ordning. Jeg forsøker å bli kvitt et orgel, men det er det ingen som gidder å kjøpe. Det var ei som ville kjøpe krakken som hørte til. Så da sa jeg ja 😉 Hun skulle pusse den opp og trekke den om. Men orgelet får jeg nok legge ut på “Gis bort” nå tenker jeg 😉 Det er ikke feil på det, men akk så umoderne antakelig 😉 Og tar stor plass. Og nettopp derfor skal jeg kvitte meg med det 🙂

    7. frodith: Ja, det er greit å ha eget inventar – så blir det mer personlig. Dere har jo planer om å få tak i noe eget etter hvert – litt utenfor byen – husker jeg du nevnte.:) (Men akkurat nå frister det sikkert ikke mye med noen ny flyttesjau! 😉

    8. Eva: Det er noen gamle skap her som følger garden. De kan jeg sjølsagt ikke ta med meg når jeg flytter. Derfor skal jeg kjøpe et vitrineskap til å ha dekketøy i. Ellers må jeg nok kvitte meg med en del. Det blir nok ikke noe “gardshus” med over 200 kvadratmeter boflate på denne kjerringa den dagen hun flytter. Garantert ikke! 😉

    9. Artig, din mor da:) En av “godene” med å bli alene, er jo å starte med blanke ark, og ha bare de møblene og tingene som man synes om. Jeg synes i allefall det var befriende. Hos meg er det noe gammelt og noe nytt, alt i alt som jeg vil ha det… Og Finn.no er super, tror folk har blitt flinkere til å selge/gi bort. Senest for noen dager siden, under fiskekakemiddagen hos min dattter var det noen som kom og hentet et stereoannlegg som de solgte. Blir glad, jeg, når ting slipper å bli kastet…

    10. Kommoden var nydelig. Jeg tenker at et hjem skal bære preg av den som bor der. Mange hjem ser veldig like ut. Det har de faktisk gjort i mange år….egentlig.
      Artig å se der løsningen er annerledes. Men det viktigste er at den som bor der trives. Når en må “streve” litt for og få hjemmet på fote, er en veldig glad når det begynner å bli slik en vil…….er mine erfaringer.

    11. maiken: Ja, det er fint å starte med blanke ark og innrede som man vil. Så får en heller tåle at det er litt magert med møbler en periode. De to første årene etter at jeg ble skilt brukte jeg en gammel sovesova fra 70- tallet i stua! Jeg foreslo for unga at vi kunne bruke en madrass med fine puter på . Dattera mi syntes det hørtes greit ut, men eldstemann syntes det var “Jalla”. Ja, fint med gjenbruk! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg