Grandtante!

Jeg hadde mange Grandtanter og Grandonkler. De var altså søsken av mine besteforeldre. Farfar kom fra en kjempestor søskenflokk. Han var eldst av femten søsken!! Mormor var nest eldst av ni. Farmor og morfar hadde ikke så mange søsken. Farmor hadde ei søster –  og jeg tror morfar hadde fire. Jeg hilste ikke på noen av morfars søsken, for de var døde før jeg ble født…

……tror jeg i alle fall.

Jeg forbinder Grandtanter med grå –  eller hvithårede damer i kjoler.

Jeg har vært Grandtante i fire og et halvt år nå!

Jeg har tre grandtantebarn, og det fjerde er på vei……

I dag hilste jeg på det yngste grandtantebarnet for første gang. Han har rukket å bli elleve måneder, så det var på tide!

 

Her er’n! Tøff sveis! Skikkelig rockabilly!!!

Grandtante Karidansen er forsiktig med å “kaste seg over” de små……sjøl om hun har litt lyst…..

Hun husker nemlig at hun hatet innpåslitne slektninger som ville ha klem av henne da hun var lita!

Det gikk imidlertid ikke lenge før den vesle karen strakte ut armene og ville hilse på!


Det var stas for Grandtante, det!

 

Men du store verden så travelt han hadde det!!

Han er så grom og søt at han er til å spise opp….men dere får ikke noe “frontbilde”. Jeg er litt nøye sånn……..

Han er nemlig for liten til å si om han synes det er greit at jeg legger ut bilde av ham!

Dere ser vel at jeg er ganske hvit i håret………..

……og at jeg har på meg kjole??

Akkurat som en EKTE GRANDTANTE!!

 

(Bildene er for øvrig gjengitt med foreldrenes tillatelse.)

18 kommentarer
    1. Koselige bilder..og du passa perfekt som grandtante med kjole og “skaut”…men syns du ser MYE yngre ut enn de grandtantene jeg hadde….
      Den eldste søstra mi har fire barnebarn og jeg syns alltid det er så hyggelig med dem…er jo ikke bestemor selv enda…:)) Her har det vært sommer og sol i dag…deilig det :))

    2. maiken: Ja, jeg håper det, men det ligger nok noen år fram i tid. De må gjøre ferdig utdannelsene sine og jobbe litt først. Eldstemann (25) skal jo overta garden her om ikke så veldig lenge, så han og samboeren (23) blir ikke akkurat arbeidsledige……….for å si det pent! ::P Dessuten er de jo unge da, og de to andre ungene mine er enda yngre.:D

    3. annebe: Takk, takk!. Nei, verken du eller jeg er bestemødre! Sønnene dine begynner vel å komme i rette alderen, men det skal jo helst passe og være ønsket! 😀 Sommer og knallvarmt her også!

    4. Dette så ut som en herlig grandtante unge…..og sprell levende. Nå syns jeg du minte meg om en sprek blondine mer enn en gråhåra dame…..og kjolen understreka det første inntrykket. Og selv om jeg må bruker briller SER jeg ganske bra….vil jeg si :)))).

    5. BforB: Tusen takk for at du ser på meg med rosa briller! 😉 Ja, han var helt herlig. Han er halvt afrikansk. Moren er født i Afrika , men hun og familien flyttet hit da hun var ganske lita. 🙂

    6. Nei, rosa briller så jeg gjennom i dag….en venninne kjøpte de seg ….så det var ikke de jeg brukte..he, he.
      Ser gutten var mørkere, nydelig ser han ut…om den enn bare er en smakebit vi får :).

    7. BforB: Ja, han er helt skjønn på alle måter! Jeg er litt forsiktig med å legge ut bilder av sånne småtasser på sosiale medier. 🙂 Jeg spør først hvis jeg legger ut bilder av voksne også….. i alle fall hvis det er nærbilder. Det er ikke alle som vil “synes” på sosiale medier. 🙂

    8. Nå går nå jeg litt i ball i sånne begreper.. og vi bruker vel gammel onkel og gammel tante..tror jeg 😛 Men jeg har en stygg uvane…jeg durer rett på unger uten store betenkningen.. og som regel så går det jo bra. Jeg tror bestemt jeg har rimelig bra barnetekke.. men det hender jo det ender med hyl og vræl.. leer. men jeg gir meg ikke så lett

    9. dedicat: Tror absolutt du har barnetekke!. Jeg synes småtasser er veldig søte og morsomme. Samtidig passer jeg best sammen med større barn i lengden. Jeg liker å kunne føre en samtale med dem!
      Den vesle tassen sa stort sett bare DADA og JAJA! 😉 Det er vanlig å bruke “gammeltante” og “gammelonkel” herover også, men det skjønner vel ikke alle “Bymenneskene” her inne”! 😉

    10. Du er jammen meg en feiende flott og ungdommelig Grandtante, det må jeg i alle fall få lov til å si <3 Og Grandtantebarnet, ser aldeles bedårende ut 🙂
      Som deg trives også jeg litt bedre med større barn, som man kan føre en samtale med. Men de små er nå nydelige de også 😀
      Grandtanter og Grandonkler nå til dags er slett ikke som før i tiden. Vi må bare innse det, verden går videre 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg