Når ingen kan måle seg med mor………

 

Flere av mine eldre, avdøde slektninger var ugifte…. En av dem vokste opp i en søskenflokk der flere av søsknene aldri giftet seg og stiftet familie. Han uttalte en gang følgende vedrørende sitt valg om å leve alene :

– Ingen av kvinnene jeg møtte kunne måle seg med mor.

Jeg husker disse ugifte søsknene som veldig lune, trivelige og omtenksomme mennesker. Mannen jeg nevnte hadde en unik barnetekke. Han virket nesten som en magnet på små unger.

 Det var ingenting som skulle tilsi at han og søsknene ikke hadde hatt mulighet til å finne seg en partner om det var det de hadde ønsket.

Det er ganske uvanlig at nesten halvparten av en stor søskenflokk forblir ugifte.

Jeg tror de var VELDIG knyttet til barndomshjemmet – og foreldrene. Moren var kjent som et uvanlig “fromt” og godt menneske og faren var nok ganske dominerende.

Så ble det vel ingen da, som kunne måle seg med mor eller far…..?

Vi leter vel, trolig ubevisst, etter noen som ligner på den av foreldrene som var av motsatt kjønn.

Kanskje leter vi etter en mor – eller farsfigur….. noen som kan “overta omsorgen” for oss?

Det er kjempeviktig å klippe navlestrengen!!

Klarer man ikke det, kan det enten resultere i at ungene forblir veldig knyttet til foreldrene – eller det stikk motsatte.

Før eller senere er det riktig med et aldri så lite ungdomsopprør…….tror jeg.

Det skal komme en naturlig løsrivelsesprosess. Er vi for “Påhengende” og “Styrende” som foreldre, forstyrrer vi denne prosessen.

 

En gang sa en dame til meg :

– DU, så kjekke unger du har! Du må jammen ha vært flink til å oppdra dem!

Gjett om det var ei som rettet ryggen og kjente at det vokste ut både mammaglorie og englevinger…..

Men…….. en vakker dag, da dama var på besøk her, skjedde dette :

Vi satt og spiste, da yngstemann (den gang kanskje sju-åtte år) kom med følgende spørsmål :

– Vettu å a’ mor gjorde en gong, hell??

Nei, det kunne jo ikke damen vite…….

Så da fortsatte Junior :

Ho vart så sint  ho – at a’ sa at a’ sku’ sætta seg i bilen og rese i frå alt samman…. og så kunne vi få sitta att her i alt rotet!!

Det ble temmelig tyst…..

……..damens øyne ble store og kulerunde…….. og Karidansen fikk det sabla travelt med å gå ut på kjøkkenet og hente “mer attåt kaffen”.

Både englevingene og mammaglorien hadde krympet…….. nærmest til det usynlige……

 


“Ooooops….nå forsvinn’ visst både englevenga og gloria…..!

 

Nei, jeg har nok ikke vært noen “from” englemamma……..

Men unga har blitt sjølstendige……… De henger ikke i skjørta hennes mor.

Jeg tror ingen av dem noen gang kommer til å “sette meg opp på en pidestall” og fortelle sine partnere om hvor UTROLIG FANTASTISK mor de har hatt! 😉

For det har de nemlig ikke hatt………

…..men vi har da kommet oss i gjennom det på et vis…….så langt….

 

Jeg kan absolutt bekymre meg i blant, og ta meg sjøl i å ville passe på, men jeg prøver å holde meg i skinnet og unngå utidig innblanding.

Hvis du elsker noen, slipp dem fri…

Det gjelder både i forhold til unger, partnere og andre mennesker som kommer på besøk i livene våre!

 

 Det er viktig å ha foreldre som støtter,……..så godt de får det til…..og som er i stand til gradvis å slippe taket……..

 

( Denne gangen har jeg både flikket på en egen tegning ……….og “lånt”  en illustrasjon i fra Google).

14 kommentarer
    1. Godt skrevet. Jeg er enig i det du skriver om å slippe taket. Ikke tviholde men gi de spillerom og vinger til å fly med. Jeg har også gjort og sagt ting som har falmet glorien og krympet vingene 🙂 he he he men vi lærere så lenge vi lever 🙂 ingen er perfekte. Ikke engang det godeste mammahjerte 🙂

    2. Jeg er sikker på at du er den beste mammaen i verden, for DEM 🙂 Dere er en fin familie sammen, og en annen mamma ville ikke passet inn 🙂

    3. Margrethe: Ja, akkurat som unga våre….og noen ganger har jeg kjeftet mer enn det som godt er……men likevel har det da blitt “Folk” av dem! Og heldigvis har de sine meningers mot. Om det er på GRUNN av eller på TROSS av oppdragelsen, er ikke godt å vite…. 😉

    4. Kanskje de som forble ugifte synes det var godt å få være litt alene, i fred….
      Men jeg også vet om familier der det har vært for sterke bindinger, og for streng oppdragelse …
      Frihet under ansvar har fungert hos oss. Det aller viktigste vil jeg si er å bry seg om…Barn og ungdom som ikke blir sett, og der man ikke bryr seg, tenker jeg er det aller verste…Gjelder å finne balansen. Og jeg er helt sikker på at dine barn har et litt annet syn på saken når det gjelder å ha deg til mor. Jeg har ofte sagt ting som jeg ikke skulle, men føler meg ikke noe dårligere som mor av den grunn…:)

    5. maiken: Ja, stort sett har det gått ganske bra….Jeg tror ingen av dem ha fått varige men av mine sinneutbrudd, men det beste er jo om man klarer å si i fra på en behersket måte! 😉 Ja, her har det også vært mye frihet under ansvar. 🙂

    6. Det helt sant,det er viktig å løsrive seg og la dei unge få bli selvstendige :)) nå har nok ikke jeg vært ukritisk bare god jeg heller,men alle våre 4 barn sier no att jeg er verdens beste mamma lell hi hi og det har vi lov å ta inn over oss og vite att vi tross alt har gjort en god jobb 🙂

    7. fruensvilje: Ja, etter at dattera mi begynte å studere , sa hun at hun innså at sammenlignet med mange andre hadde faren hennes og jeg hadde vært ekstremt støttende….Hun hadde møtt en del andre ungdommer som ikke hadde hatt så mye støtte hjemmefra. Det varmet veldig å høre henne si det! Så sjøl om vi har gjort mye dumt, så vet de at vi stiller opp når det VIRKELIG gjelder. 🙂

    8. Ja, det å slippe taket gradvis er viktig. Det der med morsbinding og barneoppdragelse er ikke bare, bare. Så mye lettere å se og fortelle hvordan andre skal gjøre det:) Jeg får nok ingen pris for mamma i særklasse, nei, men man får gjøre så godt man kan og være til stede og prøve å være klok….:)

    9. Tone: Hva er en mamma i særklasse? Vi er vel i særklasse alle sammen, på godt og vondt. Jeg har absolutt ikke vært noen “Dulle-mamma” og jeg kunne nok ha vært mer kjærlig…….og varm. Men litt reservert er jeg nok – både når det kommer til rosende ord og kjærtegn…..:)

    10. Ja, det er kjempeviktig å slippe dem vi er glad i fri. For ellers blir det et usynlig fengsel, og vi vil jo ikke sette dem vi er glade i, i fengsel.
      Fint skrevet. Og jeg er sikker på at selv om glorien og englevingene forsvant, så ville ingen være en bedre mor for dine barn enn du selv <3

    11. Eva: Takk! nei, vi får itte tru det….. På ett vis har foreldre og barn valgt hverandre…tror jeg. For jeg er sikker på at det er mer mellom himmel og jord enn vi aner. Og noen velger litt tøffe liv, på ulike vis. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg