Det er slik vi støtt har gjort det…..! (“Hellige valg”)

 

Jeg ble anbefalt ei bok her om dagen. Jeg fikk lånt den på biblioteket, og har kommet godt i gang med å lese.

Boka heter : “Hellige valg”.

 Den handler om hvordan vi kan la begrensende trossystemer styre våre liv fullstendig – som regel uten at vi er klar over det.

Hvor mange av oss har “sittet fast” i parforhold, jobber vi ikke trives med……. eller tilsynelatende inngrodde adferdsmønstre?

Jeg må vente til…..

Nei det går ikke an……

Hva vil folk si?

Frykten for å bli utstøtt, avvist og stå alene kan ta fullstendig overhånd. Det kan ta så overhånd at vi til slutt føler oss helt fastlåst. Vi kan bli sjuke av det også!!

 

  Av og til er det riktig å gå på tvers av sine stammers (ja, for jeg mener at vi kan ha flere “stammer” på ulike områder) trossystemer og kjenne på hva man faktisk har lyst til…sjøl om det blir sett på som litt “ufornuftig”….

Jeg har bodd i et lite bygdemiljø nesten hele livet. Det kan ha sine fordeler, men det finnes en bakside med alt.

Når jeg, etter hvert, flytter herfra, har jeg lyst til å bosette meg nærmere en litt større by. Sannsynligheten for at det blir i Mjøsområdet er vel ganske stor, men boligene er jo gjerne dyrere jo nærmere de litt større byene man kommer.

Fordelen med å bo på større steder er at man kan drukne litt i mengden. Bygdedyret (som finnes et sted inne i oss alle) kan være ganske nådeløst.

Bygdedyret har mye frykt i seg. Frykt kan lett komme ut som aggressivitet. Alt som er annerledes kan oppleves som skummelt.

– Hold deg til flokken og gjør som oss andre!

Trygt, men samtidig begrensende og kjedelig. Det kan føre til stagnasjon!

 

 Jeg vet om mennesker som går og teller dagene til de skal bli pensjonister.

DA skal de få det fint da! De må bare samle de berømmelige pensjonspoengene i fem år til først! SÅ skal de begynne å LEVE!!!

Vi har ingen garantier for morgendagen….

Hvorfor skulle jeg fortsette å jobbe som lærer i grunnskolen når jeg ønsket meg litt mer fleksibel arbeidstid……?

Når jeg heller vil jobbe i helgene og hele julimåned…….

……enn å ha to måneders sommerferie…….

Fordi jeg var dritt lei av å ta med meg jobben hjem om ettermiddagene…. Jeg var dritt lei av rettebunker.

Jeg vil heller tjene mindre…og få færre pensjonspoeng…sjøl om det er aldri så ufornuftig…..

Aller helst vil jeg jo tjene godt –  og samtidig ha en viss fleksibilitet og frihet!  Akkurat nå aksepterer jeg imidlertid å ha ujevn inntekt fordi jeg ikke har funnet ut hva slags jobb jeg virkelig har lyst til å ha. Jeg har noen tanker om det….men det må modnes litt.

Jeg er i ferd med å utvikle en større grad av frihetsfølelse…

Jeg har fortsatt en tendens til å ville tilpasse meg…

Jeg kan fortsatt ta meg i å ville ha andres “godkjenning” for mine handlinger…

Men jeg er blitt mye mer bevisst i forhold til det!

 

 

 

6 kommentarer
    1. Synes du er tøff som har gitt deg å jobbe som lærer , men det er vel et yrke som man må brenne for…. Det med å sitte fast, enten det er i parforhold, jobber, er en uting, og jo eldre man blir så blir tiden viktig… Jeg kunne aldri tillatt meg å være i et usunt parforhold, ikke med hensyn til noe/noen.
      Når det gjelder jobb og inntekt føler jeg meg mer sårbar. Jeg må ha tryggheten i en fast jobb, med fast inntekt.Samt et fast bosted som jeg eier selv. Der er du nok tøffere enn meg….

    2. maiken: Jeg vil nok også ha et fast bosted som jeg eier sjøl, men jeg er innstilt på at det ikke blir HER. Jeg ønsker meg på sikt en fast stilling, men det trenger ikke være full jobb. Har jeg f. eks 60% “i bunnen”, kan jeg tåle litt usikkerhet rundt resten av inntekta. Da har jeg noe sikkerhet – og ganske mye frihet. Jeg får ikke MYE sikkerhet og MYE frihet samtidig, tror jeg- Livet kommer uansett uten sikkrrhetsnett. “Sikkerhet og trygghet” er en illusjon – livet kommer uten garanti. Vi vet bare at vi ikke lever evig….eller kanskje vi gjør DET også – i en eller annen form…??? 😉

    3. Flotte og fine refleksjoner på en søndag 🙂 Og vi er vel skapt litt sånn og oppdratt litt sånn at man skal passe inn i et mønster. Og kanskje sjokkeres vi litt av og til over de som bryter litt ut, gjør merkelig rare ting som ikke er helt etter “boka”. Men om man kjenner godt etter.. så ligger det et ganske markant snev av beundring der 🙂 Så lykke til med dine visjoner.. du er på god vei tror nå jeg 🙂

    4. Vi klarer vel ikke HELT å løsrive oss fra andres meninger, men jammen er det viktig å prøve å være mest mulig seg selv og gi en GOD-dag i hva andre synes. Leve livet som man vil selv 🙂

    5. dedicat: Takk for det. Det er ikke om å gjøre å være “Rebell” – men samtidig er et viktig ikke å la seg kneble av oppleste og vedtatte sannheter. Hva slags utvikling hadde det blitt i verden om vi alltid skulle fortsette å gjøre akkurat dert samme hele tida….. 😉

    6. frodith: Så lenge vi ikke opptrer ufint eller slemt, så må vi ha lov til å ta valg som ikke alltid behager andre! Men det kan være tøft å gå på tvers….da må en tåle å ha en følelse av å stå helt alene i blant….kanskje også fordømmelse….og fordømmelsen er ofte basert på frykt.. Jeg har aldri vært så opptatt av å være med i en gruppe eller gjeng. Jeg har ofte valgt å stå litt på siden……. Det har styrket meg i forhold til de gangene jeg har vært nødt til å stå alene. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg