Hvorfor “må” damer barbere vekk hår på leggene….og hvorfor skal vi vise “kløft”?

 

Her om dagen fikk jeg en diskret påminnelse av Junior….

Vi hadde vært på butikken, og jeg hadde på meg singlet.

– Mor, håra under arma dine stikk’ fram!

Jeg synes ikke det er noe fint med Piasavakost under armene, så jeg tok en runde med barberhøvelen da jeg kom hjem.

Jeg glemmer det imidlertid hver vår, og får gjerne en “påminnelse” fra den yngre generasjon .

Så var det leggene…… I følge dattera mi er det helt PYTON at mor flyr rundt med hårete legger. En gang vi skulle i selskap, oppdaget hun at legghårene mine stakk ut gjennom nylonstrømpebuksa. (Jeg ser det ikke sjøl hvis jeg ikke har på meg briller!)

Da ble hun dypt beskjemmet……

Hun er langt fra noen jålepotte……

…….men hun har sine prinsipper!

Nå ser leggene mine slik ut : 

Vinterbleke og hårete……. det ser “verre” ut i virkeligheten enn på bildet.

Men : Er det egentlig så nøye?

Hvorfor “kan ikke” damer ha hår på legga? Hvem har “bestemt” det??

Dessuten : For hvem skal vi kle oss i åletrange kjoler?

For hvem skal vi pushe opp puppene, slik at vi skal kunne vise “kløft” i kjoleutringinga??

Er det for vår egen del…..slik at vi skal føle oss mer “vel” ?

Jeg liker å pynte meg i blant, og jeg vil gjerne være kvinnelig/feminin, men det betyr ikke at jeg trenger å vise så mye “kløft” – eller detaljerte konturer av rumpa mi.

Etter tre svangerskap og tre år med amming, er det ikke så mye “kløft” å skryte av heller. Det har det i grunnen aldri vært, for jeg er ikke særlig barmfager. Men puppene har dugd til hovedformålet : Nemlig å produsere mjølk!

Det er det viktig å huske på de gangene vi sitter fast i  :“Sjølopptatt og full av kroppskomplekser” – bobla vår.

 

Tilbake til legg – behåring :

Da jeg var lita, hadde jeg en lei tendens til å observere og kommentere alt jeg så….

En gang hadde mor besøk av ei venninne. Hun hadde solid hårvekst på leggene.

DET gikk ikke upåaktet hen hos vesle Karidansen……. Jeg kunne vel være fire – fem år.

– Åh, DU har mye hår på legga, du!, sa jeg til dama.

I ren desperasjon prøvde mor “Å pynte” på det :

  – Det har da je å, det!

 –  Næhei, det har du itte, men han FAR har mye hår på legga, han!

Det er sjelden vellykket å “pynte” på noe…….

Apropos “Pynte” :

Je trur je ler legghåra væra, je!

 

14 kommentarer
    1. Ikke lett det der! Hva er rett liksom? Jeg har ikke særlig hår under armene, så jeg er vel heldig der om jeg skulle glemme det, og det gjør jeg!!!! Men et og annet hår stikker fram på legga ja! Jeg tar det når jeg skal på feire eller skal ha sommerkjolen på i varmen. Men ellers bryr det meg ikke! 🙂 Høres vel ut som den sluska nå! 🙂

    2. Margrethe: Ja, så lenge vi ikke plager andre. Det som er med hår under armene er at det lett setter seg svettelukt i dem når det er varmt om sommeren. Derfor er det greit å ta en “stuss” der i blant! leggene er det annerledes med! 😉

    3. natheless: Enhver må finne ut av det sjøl, men jeg nekter å la meg diktere i forhold til det med legghår. De som synes det er “stygt” må jo sjølsagt rake leggene sine…..og så¨kan jeg la mine legghår blafre i vinden! 😉

    4. De håra synes jo nesten ikke..så de kan godt være der…jeg fjerner mine..de er stive og svarte..ikke særlig lekkert altså :))..men det er ikke så nøye..mer hva en føler for selv :))…måtte le av den historien….ikke lett å ro seg i land for moren din da…
      Ikke mye kløft her heller..og savner det i grunnen ikke… Kos deg videre i dag <3

    5. annebe: Hadde jeg hatt skikkelig stive og svarte legghår, så hadde jeg kanskje følt mer for å rake dem vekk….Nei, jeg savner heller ikke kløft, for det innebærer jo at man må bære på en viss tyngde! 😉

    6. Jeg er skikkelig hippie 😀 Har ikke barbert leggene mine EN gang en gang… 😀 Og bare to ganger tatt håret under armene. Men jeg har LITE da… 🙂 og lyst… Jeg gidder HVERTFALL ikke nå , når jeg har kommet meg gjennom oppvekst, og diverse ti-årsperioder UTEN å gjøre det…Men jeg tror nok noen synes jeg er DEN hippien…men det må de gjerne synes 😀

    7. frodith: Så godt at vi er flere. Jeg blir litt trassig… Jeg orker ikke å være så yndig og deilig!Jeg synes det er greit å ta hårene under armene, fordi det lett blir svettelukt på en varm sommerdag. Men leggene…..nei det synes jeg er tull for min del, for jeg har ikke så mørke,stive legghår! Helt greit å være litt hippie. 😀

    8. Jeg barberer ikke leggene, jeg epilerer dem, hele året rundt, helt opp til livet faktisk, og også under armene 😉 Jeg har noe som kalles PCO, og det gir ekstra vekt, ekstra hårvekst, og problemer med å kunne bli gravid. Og alt det har jeg slitt med. Så epileringsmaskinen min, er min beste venn, samme hvor vondt det gjør 😛
      Jeg er nok ganske forfengelig. Og ultrafeminin. Jeg trenger ikke å vise kløft, men trives ikke med klær som går for langt opp mot halsen, med mindre ikke akkurat det er den ekstra lille og flotte, feminine detaljen 😉
      Etter vekttapet, så har jo også brystene blitt betydelig forminsket. Og det får jeg jo merke i utringningen 😉

    9. Eva: Enhver må jo gjøre som man føler for. I ditt tilfelle så skjønner jeg veldig godt at du bruker maskina. Det handler jo om å føle seg feminin. Jeg liker heller ikke overdeler som går tett opp i halsen, for det er ubehagelig. Jeg liker heller ikke å ha veldig dyp utringning. Når utringinga er så dyp at det ser ut som om hele “puppestellet” skal velte ut, synes jeg bare det ser litt simpelt ut, og forstår ikke poenget med det! 🙂

    10. Helt enig, å se simpel ut gir jo ikke noe fordelaktig inntrykk. Jeg får ofte høre at jeg er Dame. Så tror ikke utringningene er så alt for dype her i gården nei 😉 Og den følelsen av at det er ubehagelig med noe tett oppe mot halsen, den fornemmelsen er nesten litt klaustrofobisk 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg