Vinterbrud til besvær……

Jeg har gått en halv blomsterdekoratørutdannelse. Eller, jeg har vel ikke det en gang, for jeg gikk bare halve skoletida. Jeg begynte med friskt mot i en alder av 49 år, men jeg fant ut at det ikke var denne veien jeg skulle gå. 

Jeg slet med den praktisk/ tekniske biten. Jeg er vel ikke utstyrt med Ti – tusen tommeltotta, men jeg er heller ikke av de mest fingerferdige……

En gang skulle vi lage brudebukett til en vinterbrud:


Jeg fant en brudekjole som så omtrent slik ut. (Bilde fra Google)

Så ville jeg lage en sart og smekker brudebukett……..

Jeg begynte friskt, og laget en ramme i metall. Hjerteformet skulle den være! Så festet jeg perler rundt hele ytterkanten. Deretter vevde jeg et nett av “sølvtråd” som jeg monterte inne i ramma. Det skulle fungere som feste for blomstene.

SÅ begynte trøbbelet. Jeg slet noe vanvittig med å få festet blomstene i ramma…

Det ble rett og slett ikke pent…… Jeg klarte ikke å feste blomstene slik at de fulgte formen på ramma og dannet en harmonisk helhet……..

Sånn ble det…… det var nesten så tårene trillet hos Karidansen. Forhåndsbildet av brudestasen (som jeg hadde laget inne i hodet mitt)….

….var nemlig så utrolig fint!!!!! Egentlig er det nesten ikke en bukett heller….men litt originalt er det da i alle fall!

MEN : Jeg måtte jo lage knapphullsblomst til elendigheten også…….


Den ble ikke så¨verst…

 

Jeg har tatt vare på ramma til brudebuketten. Den henger i stua….

Slik ser den ut i dag….  Rosene plukket jeg vekk ganske fort, så det er bare det som var grønt og hvitt som er igjen.

Ramma er da litt fin i alle fall……

På baksida er det et håndtak som bruden skulle ha til å stikke hånda inn i…..

 

Det blir nok aldri så jeg kommer til å tilby meg å lage brudebukett til noen……

…men jeg synes det er moro å kreere litt …på ulike vis!

 

23 kommentarer
    1. Jeg synes dette så veldig fint ut jeg..ser du har det i fingrene 🙂 …og det du lagde nå var jo sart og vakkert :))..litt merkelig jeg lagde også et hjerte av blomster i går…ute på hellene og utifriluft hadde laget ..noe jeg ser du også har fått med deg..også hjerte fra deg…får legge ut mitt senere i dag jeg da…Blir slik ei hjertelig fin helg dette her..hehe…Gøy med blomster og kreativ inspirasjon<3

    2. annebe: Takk for hyggelig kommentar! 😀 Denne lagde jeg da jeg gikk på blomsterdekoratør – linja, så det er ikke ferskt, men den henger nå på veggen. 😀 Hjerter forbinder vi jo med kjærlighet! 😀

    3. Jeg synes den var fin jeg da 🙂 Og tenk hva du lærte av den utdannelsen, selv om du ikke gikk ferdig. Man LÆRER alltid noe 🙂 Klem

    4. Man kan ikke være spesialist på alt.. sånn er det bare. Men du kom sikkert akkurat så langt som du bestemte deg for. Og ramma henger jo der.. hvem vet når det blir bruk for den 🙂

    5. Mariann Sæther Tokle: Tviler på om jeg tar resten av utdannelsen, men kunne godt ha tenkt meg å vært “ryddejente” i en blomsterbutikk – mot at jeg fikk lov til å lage noen dekorasjoner med litt veiledning fra de som VIRKELIG kan!

    6. Synes det hjertet ble skikkelig yndig jeg. Men lærerne mente nok sitt??? Om du hadde dynget hjertet ned i roser som gikk hit og dit, så hadde du fått trampklapp tenker jeg. Men som hjerte til pynt var det utrolig nydelig. Du må da ikke gi deg! Det er aldri for sent å lære mer.

    7. natheless: Jeg var i et selskap i Oslo i fjor. Da fikk jeg tilbud fra en som hadde blomsterforretning om å komme noen dager i butikken hans. Jeg fortalte nemlig om drømmen om å få være “ryddepike” mot å få lage litt og få litt veiledning. Han er en anerkjent blomsterdekoratør, så jeg burde vel ha tatt i mot tilbudet! Kunne sikkert ha lært mye og fått noen tips da! Og så turte jeg ikke likevel……. 😀

    8. natheless: Ja, har tenkt tanken. Kanskje i august. I juli jobber jeg såpass mye at jeg ikke har tid og overskudd til det! I dag snakket jeg med ei som jeg gikk i klasse med på blomsterdekoratørskolen. Hun viste meg flere bilder av ting hun har laget, og jeg kjente det “Klødde i fingra” igjen! 😀

    9. Du er ikke ferdig med det med blomster, og du har talent. Det gjelder bare å utvikle det.Kos deg med markblomstene først, de er helt gratis, og så tar du oppdraget i august! Gleder meg til å se hva du finner på! 🙂

    10. Det er alltid så vakkert med roser, og buketter, osv. Men jeg har heller ikke den evnen. Er kreativ på helt andre områder 🙂 Men jeg gikk engang kurs i dekor med tørkede blomster. Var vel ikke slående vakkert det jeg lagde, men det var kjekt likevel 🙂
      Jeg synes hjertet nå var utrolig vakkert, og veldig spesielt. Er jammen bra du har tatt vare på det 🙂
      <3

    11. Eva: Tusen takk! Ja, jeg synes ramma er spesiell og fin. Det var monteringa av blomster som ble for vanskelig. Tørkede blomster kan være vakre. Enkelte, for eksempel “knerisp” er jo nesten likedan i tørket tilstand.:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg