Karidansen tester ut…….Kroppsspråkets betydning!

 

Karidansen var nylig på et foredrag om kroppsspråkets betydning.

Noe var kjent stoff, men noe var også nytt… Dessuten var foredragsholderen morsom og engasjerende!

Nå en har lært noe nytt…..så må det sjølsagt testes ut!  Teori er en ting…men det er PRAKSIS som virkelig gjelder!

Dagen etter foredraget sitter Karidansen på toget på vei til Oslo…..

Som vanlig sitter Karidansen i stillevogn…. Hun liker nemlig å sitte i fred og ro og kikke ut av vinduet…hvis hun har vært så heldig å få vindusplass.

Dessuten foretrekker Karidansen å sitte helt for seg sjøl…….

Alle potensielle vedsidenavsittere blir gjerne møtt med et kjølig blikk –  eller ikke noe blikk i det hele tatt!  Armene hennes er foldet i kryss over brystet. Bena er også krysset.

Hele kroppsspråket til Karidansen signaliserer : “Trø meg ikkje for nære”!

Altså : Dette er Karidansens vanlige kroppsspråk når hun sitter på toget…….


Bæst å passe på væska si…i tilfelle…..

 

Men DENNE dagen vil hun prøve ut det hun har lært. 

På Gardermoen kommer det inn en Italiener. Han er vel rundt 40. Normalt ville Karidansen inntatt “Trø meg ikkje for nære” – holdningen sin.

Mannfolk – og attpåtil fra sydlige strøk!

Det er noe litt forsiktig over denne mannen. Han fomler litt med kofferten og flakker litt med blikket.

Det gjør det enklere for Karidansen å ta et skritt ut av komfortsonen………..

På den andre siden av midtgangen sitter en ung, søt dame….

Nå blir eksperimentet til Karidansen enda mer spennende :

Mannen er tydelig i villrede. Det ser ut til at han vil sette seg rett ovenfor Den Unge, Skjønne…

Det er på tide å gå til aksjon!! :

I brøkdelen av et sekund skjer dette :

Karidansen kikker opp på mannen med det vennligste blikket hun er i stand til å oppdrive, trekker munnvikene lett oppover (uten direkte å smile) og skakker ørlitegranne på hodet.

Denna dama ser da LITT triveligere ut i alle fall….! 😉

 

Reaksjonen lar ikke vente på seg :

Mannen møter blikket hennes, sperrer øynene opp – flytter vekten over på det andre benet og dumper ned på setet rett overfor henne. Den Unge Skjønne på den andre siden av midtgangen sitter fortsatt alene……

I løpet av togturen merker Karidansen at mannen kikker på henne med store , spørrende øyne flere ganger. Av og til møter hun blikket…men ikke for ofte…

Det får da være grenser!

Nei, dette er ingen flørt…. det er bare et kortvarig, ordløst møte mellom to mennesker….. men like fullt er det en slags gjensidig sympati…….

Da Karidansen kommer til Oslo, drar hun til Agapeinstituttet. Dagens tema er “Kunsten å velge”. Det er en herlig kveld!

Hun er i perlehumør da hun skal hjem…… Har lyst til å smile til ALLE hun møter!!!!

SÅ skjer det igjen….

Inne på Sentralstasjonen kommer en mann som ser ut som om han er afrikaner : Han stopper opp rett foran Karidansen , ser på henne og smiler bredt :

– Hello Lady, how are you today? , kommer det med umiskjennelig amerikansk aksent!

Det er ingen tvil : Dette er FLØRT!!!

Karidansen blir litt forskrekket. Hun stammer fram et  :  – I’m fine, thank you!…før hun går videre.

Nå er det nesten så hun setter på seg Hurpekaridansen – maska si igjen…. Dette ble nesten FOR sterkt, altså!

Da hun får summet seg litt, kjenner hun på noe annet også :

Det VAR faktisk litt koselig å få denne oppmerksomheten…….. føle seg litt attraktiv……

Sjøl om hun er 52 år, synes hun har fem kilo for mye og ser at det har kommet noen flere rynker i fjeset….

……… så kjenner hun seg plutselig litt fjong, liksom…..

  

Det er bedre med SMILERYNKER enn med SINNARYNKER!!!!!!

Apropos teamet : “Kunsten å velge”  Vi kan velge om vi vil møte verden med et smil……….

Gjør vi det, er sjansen stor for at verden  smiler tilbake!!!

 

34 kommentarer
    1. Unnskyld meg, men nå måtte jeg le litt 🙂 En ting er å gå på kurs og lære.. noe annet er jo å praktisere kunnskapen.,, det er skummelt det 😀 Nå angrer jeg på at jeg ikke brukte øynene bedre alle de ganger jeg reiste fra Gardermoen og inn til byen.. men da brukte jeg jo som regel flytoget 😛

    2. Veldig bra! Så pen du er. Først nå fikk jeg med meg, med deg i rosa og smil, at du bare er 52. Forresten smiler du jo også på “hovedbildet” til høyre. Du fikk meg til å tenke på noe jeg opplevde for ca et kvarter siden. Jeg trodde jeg hadde sett alt som er å se av Bob Dylan, og det for lenge siden. Så fant jeg jammen en “polar” video av ham, fra Sverige, hvor han får en polarpris fra selveste svenskekongen. Først må han lytte til en ærverdig dame som høres ut som de fleste nordmenn og svensker, finner og kanskje også dansker (selv om de er kommet langt i sin “frilynthet”; øl, pølser, narkotika og prostitusjon som får nordmenn til å synes det er deilig å være norsk i Danmark, for man kan gjemme seg litt mer i “jungelen” der, enn her. Alle liker å være i fred når man skal kose seg. Så, hvis du ser på denne videoen fra utdelingen, så er han jo en pen kar. Han minner meg faktisk om en jeg var “sammen med” (nå tok jeg hardt i) fra Sør Amerika for snart 25 år siden. Han minner meg også om hele klassen min, hvor det ikke var noen troende, slik de så ut når den kristne læreren (som var altfor streng) fikk dem til å stå opp ved pultene sine i begynnelsen av kristendomstimene, og dette var i 1986-86, for å be Fader Vår (altfor omstendelig på en vinterkveld; Solan Gundersen/Gurin med Reverompa). Når vi skandinavere skal være i all offentlighet på høytidelige samlinger er det veldig vanskelig å høre forskjell på presten i “Stats”-kirken (eller den katolske kirke) og politikere (prisutdelerer og liknende), og tilhørerskaren ser like “andektige” og alvorlige ut. Amerikanere er helt annerledes. Men så kom jo også Bob Dylans besteforeldre fra Ukraina. https://www.youtube.com/watch?v=Yz-OyjYCBMw

    3. Bonanza: Takk for hyggelig kompliment! Jeg har ikke sett det klippet med Bob Dylan. Jeg har bare hørt og sett ham synge! Kanskje jeg går inn på YouTube og ser om jeg finner det klippet. 😉

    4. Forresten så fikk jeg ikke svar i “innboksen” da du svarte meg. Kanskje trykket du ikke på “svar” da du svarte? – Men så kan man jo gå tilbake og sjekke. Ville bare legge til at han fikk meg til å smile og le litt, der jeg satt som deg med armene i kors i godstolen og så på “den polare” video. Vanligvis er Bob Dylan en slik som gir folk ettertanke og kanskje ikke nødvendigvis til å le (kanskje tar jeg feil), så det er godt å kunne gjøre også det, enten man er en fan eller ikke.

    5. Bonanza: Å,ja, kanskje jeg gjorde en feil. Det kan godt hende.Ja, det er bra når et menneske overrasker og gjør “noe annet” – i alle fall så lenge det ikke er ondsinnet ment! Forbinder ikke Bob Dylan med komedie akkurat! 🙂

    6. Margrethe: Ja, det koster så lite. Hvis det bare blir et “Flekke tenner “-smil , så er det ikke så trivelig, men som regel er det vel godt ment da også! 🙂

    7. he-he, hærlig!! Det skal jeg også teste ut en gang 😉 Tror nok at jeg smiler rett som det er til folk på bussen uten at jeg tenker særlig på det. Men jeg utstråler nok like ofte og vel så det at jeg vil helst være i fred 😀

    8. Herlige bilder, og skjønner hva du mener 🙂 Superviktig hvordan man opptrer, og hurpene i oss kan komme fram NÅR som helst, de med hårruller du vet ;-D Men også de motsatte og da blir vi bare blidere og blidere selv også 🙂

    9. Smart du, som praktiserte det med glans. Fint med litt hyggelig oppmerksomhet både for den som kommer og skal sette seg på toget, og den som allerede sitter der! 🙂

    10. Dette var morsomt, og interessant! Faktisk litt antropologisk forskning 🙂 Jeg tror at verden ville vært litt bedre om flere folk hadde denne respekten for sine medmennesker. Om så bare bekreftelsen for den andres eksistens med å møte blikk, et lite smil eller et nikk.

    11. Maya: Ja, det er lov å ville være i fred…Samtidig synes jeg jo SJØL at det er hyggelig når jeg blir møtt med et vennlig blikk, så jeg kan tenke litt over hva jeg utstråler….!:)

    12. Så herlig skrevet….:) Jeg tror at du,- uten at du vet det- er mer som på bildenr. 2 , når du er ute og reiser med tog e.l , sitter og drømmer og kikker nysgjerrig på folk…Da er det lett å få et åpent , blidt utseende….

    13. maiken: Hvis noen spør på en hyggelig måte om de kan sette seg ved siden meg….da ser jeg ut som på bilde nr to…Hvis noen bare dumper ned uten forvarsel….da ser jeg ut som på bilde nr en. (Kanskje ikke RIKTIG så striks, da! 😉 )

    14. Så sant, så sant….vi kan velge…..men det fullt av ørsmå mekanismer. Det ene fører til det andre. Har en glede inni seg vises det utenpå. Skuespill funker ikke. Men en kan absolutt være bevisst. Og du illustrerte dette veldig bra i ett veldig bra innlegg.
      Skjønner godt du ble sjekka opp jeg, du er ei pen dame….så ikke det minste rart. Men det er dette skumle å åpne opp, mye tryggere og krysse armene over bringa, holde i veska si, holde føttene samla og bare sende avvisende blikk om noen……da får en fred. Og det er trygt det….og litt kjedelig. Ha en super lørdag :D.

    15. BforB: Ja, trygt…og kjedelig.Sjøl om jeg synes det er koselig at en kar viser at han liker meg….så stopper det der. Det kjenner jeg tydelig. Det er andre ting enn menn og forhold som er viktigst i mitt liv nå. Det hadde vært koselig og hatt noen mannlige VENNER, men det er visst ikke så enkelt! 🙂

    16. Ja, det valget føler jeg er veldig lett 🙂 Jeg smiler ofte og mye. Gjerne ikke sånn åpenlyst til fremmede, men i en sånn togsituasjon ville jeg nok smilt 🙂 Og det er noe jeg har lært oppigjennom årene, at når man smiler, får man ofte et smil tilbake. Og det å få smil fra noen, gjør hele dagen mye lettere å bære 🙂
      Men når jeg er for eksempel på utelivet, da kan jeg være veldig avvisende, mot menn. For de tar jo da smilet som en ivitasjon til å få snøret i bånn. Noe som jo er veldig langt fra realiteten 🙂

    17. Eva: Ja, hvis man smiler DA, så får man jo skilt klinten fra hveten… Ellers er vel sånne “hotte” utesteder ikke den beste plassen å treffe en solid, trivelig kar på. Det finnes menn som tenker litt annerledes også….det velger jeg å tro. De som ser etter noe annet enn et “husmoremne” eller ei “elskerinne”. I lengden er det mennesket og sjelen som er det viktigste – uansett kjønn! 🙂

    18. Nemlig. Jeg ser ikke etter noen på utelivet nei. Og hver gang jeg går ut, så kan jeg ikke møtet blikket til noen engang, før de har kledd av meg med øynene omtrent. Så nei, det er ikke plassen å finne mannen i sitt liv som regel. Ikke at jeg leter heller…. Ikke nå i alle fall. Er litt mett for å si det sånn 😉

    19. Eva: Ja, den stemmen skal en lytte til….og jeg tror sjansen for å treffe noen som er riktig for en nesten er større om en har et avslappet forhold til det. jeg er aldri “Ute på byen” mer. Jeg trives bedre i private sammenkomster med rolig musikk og et moderat alkoholforbruk.

    20. Jeg synes det er kjekt å være ute en tur på byen, en gang i blant. Ikke hver helg. Men med gode venner, ikke alene. Jeg går ut for å kikke, danse, og prate med dem jeg er ute med 🙂
      Ja, tror også sjansen for å treffe noen er større om man har et avslappet forhold til det. Jeg har en kompis som hele tiden er på jakt. Han er ikke av de kleine, han ser etter et fast forhold, som forhåpentlig vil vare livet ut. Jeg prøver å fortelle han at han bør slappe litt mer av, og ikke lete så veldig. Og jeg tror han begynner å få til akkurat det der nå, etter eks antalle mislykkede forsøk. Det er ikke lett det der altså…Det må jeg si….

    21. Eva: Utstråler vi “panikk” så kan vi skremme…… eller møte på andre som har “panikk”. Dårlig utgangspunkt…..Tror jeg… 😉 Livet som enslig kan også være godt. Det er fordeler og ulemper med både singlelivet og parforholdet. 🙂

    22. Ja, jeg må jo si at livet som enslig, ikke er så verst i grunnen. For det meste er det bra. Det er tider innimellom, hvor man kunne tenke seg å ha noen å dele med, noen å glede seg med, noen å være nært. Men likevel, så synes jeg singellivet er helt ok for det aller meste. For da kan jeg jo styre alt selv 🙂

    23. Eva: Ja, det føles godt å ha frihet. DET er den viktigste grunnen til at jeg er skeptisk til å involvere meg igjen. Har bodd alene i snart ni år nå. Sjøl om jeg har hatt kjærester, har det aldri vært snakk om å flytte sammen. Det har ikke vært praktisk mulig…og jeg har ikke ønsket det heller! 🙂

    24. Er mye som skal stemme, og så er det jo noe med det at man har blitt vant til å styre alt alene. Da er det litt av en overgang å skulle dele med noen igjen 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg