Om å overbevise….og selge………

 

Det er bare å innrømme det :

Jeg er en elendig selger!

Så vil noen kanskje ile til og si at det er feil (og veldig negativt) å definere seg sjøl på en slik måte.

Ja, det kan godt hende….men det får ikke hjelpe…….

Jeg er luta lei av å bli oppringt av telefonselgere……. Det er sikkert en tøff jobb å ha og jeg er glad jeg slipper å ha den typen jobb.

Det hadde nemlig vært usigelig pinefullt for meg…..

Jeg har begynt å sjekke alle ukjente numre på nettet. Så ringer jeg opp igjen til de som viser seg å være privatpersoner….

…..men svært ofte står det :

 – Nummeret blir brukt til markedsføring……..

Hvis jeg skal selge noe sjøl, må jeg være svært overbevist om at det er et godt produkt. Ellers føler jeg at jeg står og lyver!

Jeg har tatt noen kurs i ulike massasjeteknikker. Jeg har innredet et rom hjemme hos meg for å kunne holde på med det.Jeg har også gått noen semestre på Agapeinstituttet og lært meg å “Lese”. (“Reading”)

Slik jeg ser det i dag, er dette noe jeg kommer til å ha som en attåtnæring – og langt fra noen fulltidsjobb.

– Du må gjøre folk avhengige av deg, var det en person som sa til meg en gang! 

Hvis jeg skulle bruke masse tid og krefter på å markedsføre meg for å overbevise folk om at de “trenger” mine tjenester, ville jeg bli enormt stresset av det.

Da ville min drivkraft hovedsakelig være frykten for å mangle penger.……

Og det ville mulige kunder lett merke……og antagelig trekke seg unna.

Dessuten har vel ikke jeg noe grunnlag for å si at noen bør komme til meg for å få X antall massasjer eller “Readinger”……….

…..fordi jeg mener at de trenger det………

…..fordi jeg trenger pengene deres!

Jeg vil at kundene skal komme fordi de føler at det gjør dem godt og at de har utbytte av massasjen eller “Readingen” på ett eller annet plan. Jeg gir ingen fagre løfter av noe slag. Jeg kan verken LOVE eller GARANTERE noe som helst! 

Nei, man skal ikke undervurdere og undergrave egne evner og ferdigheter….men man skal være ydmyk!

 

Nesten all form for reklame og salg går jo ut på dette : Å overbevise kundene om at de har et behov som de kan få dekket ved å kjøpe et produkt……

………enten det gjelder varer eller tjenester.

 

Nylig var jeg på et foredrag. Eller –  jeg vil si det var TO foredrag. Det ene foredraget likte jeg godt. Det handlet om kroppsspråk. Denne foredragsholderen kjente jeg fra før av. Vedkommende er dyktig og behersker kunsten å formidle på en variert, direkte og troverdig måte.

Dessuten skulle ikke denne personen “selge” noe i denne sammenhengen.

Den andre foredragsholderen skulle selge…… I mine øyne virket vedkommende stresset og oppkavet. Stemmen var høy og litt skingrende, og det ble hektisk, usammenhengende og anmassende å høre på…….. Jeg opplevde det som ganske overfladisk og tillært…ikke helt ekte…

(Men det er jo min høyst subjektive oppfatning!)

Dessuten sammenlignet jeg nok vedkommende med den som holdt det første foredraget……og det er som kjent ikke enkelt å hoppe etter Wirkola!

 

Jeg må imidlertid innrømme at jeg kjente på et aldri så lite snev av den berømmelige massesuggesjonseffekten underveis…..

……….men på langt nær nok til at jeg bet på agnet og kastet meg på som en av de fem første som fikk et “Usannsynlig Knalltilbud”  DER og DA!

Ja, jeg høres  fryktelig negativ ut……….. rett og slett ordentlig Hurpekaridansen……

…..men det er viktig å kjenne på hva som føles “rett” …….uavhengig av andres iherdige forsøk på å overtale og overbevise!

 

(Illustrasjon fra Google)

 

14 kommentarer
    1. Når det gjelder healing, sier jeg til alle som søker hjelp at jeg kan ikke love noe som helst for jeg styrer det ikke. Det er jo ikke noe god reklame men jeg vil ikke lure noen og vil spille med åpne og ærlige kort. Telefonselger har jeg vært, var egentlig helt ok, men egentlig synes jeg at når man er hjemme hos seg selv, kunne det vært forbudt å ringe en, da vil jeg selv bestemme når jeg skal kjøpe noe og det dummeste de gjør med meg er å si at de ikke skal selge noe 🙂

    2. Mariann Sæther Tokle: Jeg synes det ER god reklame å si at man ikke kan LOVE noe når det gjelder healing eller andre former for behandling…. For det KAN man faktisk ikke. Vi kan ikke vite hvordan en person vil respondere på en behandling. Det er individuelt. Jeg blir skeptisk når noen lover Gull og Grønne skoger. Snåsa-mannen sa pleide visstnok å si : Vi får se…… Jeg får mye mer tillit til en som er nøktern. Hvis vi gir av vår tid og handler etter beste skjønn og overbevisning UTEN å opphøye oss sjøl til noe “stort” eller skape urealistiske forventninger….så har vi opptrådt RYDDIG! Som du sier : “Vi styrer det ikke”. 🙂

    3. Jeg kunne heller ikke vært selger…i starten da jeg blogga sa den ene sønnen min at han synes jeg var flink..men at jeg måtte slutte med å snakke meg selv så ned ..(hadde et innlegg om det )..men så er det jo noe med at jeg ville ikke ha en blogg som “solgte”det ville jeg følt veldig forpliktende..og det er liksom ikke hensikten 🙂
      Og selgere som prøver å prakke på meg noe ..oppnår motsatt effekt..da skal jeg iallefall ikke kjøpe .
      Håper du får god respons på readingen og massasjen…tror i det lange løp den beste reklamen er at folk som har vært der forteller andre om en positiv opplevelse..:))) Fin dag videre :))

    4. Nei, en god selger blir jeg visst aldri jeg heller. Man burde jo nesten løpe etter folk å si hva de går glipp av, vise seg overalt med sine ting, ringe og mase på venner og jeg vet ikke hva. Jeg greier ikke den greia der så godt, selv om jeg har solgt varer både fra butikkdisker, på markeder og på telefon. Det gikk fort å finne ut av ja, det var nødvendig for å tjene penger, men trivelig var det ikke.Men noen ganger må jeg bare gjøre jobben jeg blir satt til, og jeg gjennomfører visst med salg stadig vekk?????

    5. I dagens samfunn så dynges vi jo ned av påvirkninger fra så utrolig mye. Det strømmer jo mot oss fra alle kanter.. og det er ikke enkelt å skille mellom alt som tilbydes. Jeg må vel kalles en skeptiker med et åpent sinn. Men .. banker i bordet.. jeg har jo vært heldig med helsa mi selv om jeg ikke alltid har stelt like pent med den. Men jeg er så enig at profilering av de ting du snakker om må være dønn ærlige og basert på gjensidig tillit. Jeg har muligens nevnt Bratteng før her.. han var vel den første healer jeg hørte om ,, og da var jeg bare guttunge. Han lovte ingenting, og sa faktisk i fra om han ikke kunne hjelpe.. Men folk kom langveis fra for å komme til han..

    6. dedicat: En kommer lengst med å opptre renhårig…. Noen ganger ser det ikke slik ut, men en har det i alle fall best med seg sjøl om en kan stå inne for det en sier. Det gjelder enten man skal gi behandlinger eller skal tilby en forbruksvare! 😀

    7. natheless: Ja, noen ganger bare må man….men det er ikke noe jeg trives med. Slik sett er det greit å være ansatt og motta fast lønn. Samtidig er det moro å ha litt frihet og kunne tenke og “bestemme sjæl” også! 😀

    8. annebe: Takk for det. Ja, jeg tar det som det kommer. Har hatt en massasjekunde i kveld, faktisk. Jeg reklamerer lite for det. Jeg tenker at det får bli som det blir. Uansett vil jeg ikke drive så veldig mye med massasje, for det sliter på hender og armer. Jeg vil heller ikke ha “samlebånd”, for da kan det bli rutinepreget – og det blir fort mer tappende enn moro. Ok å ha variasjon – drive med litt forskjellig. Det passer meg best. Jeg kommer heller ikke til å ville ha bloggen som inntektskilde. Da mister jeg friheten. Skal jeg tjene penger på å skrive, får det bli i en annen sammenheng. Nattaklem! 😀

    9. Jeg tar INGEN telefoner som jeg tror er selgere..Og jeg tror alle er selgere så sant jeg ikke kjenner nummeret. Så jeg blir ikke utsatt for mange selgere, heldigvis. Og prøvr noen å selge noe til meg på gata, så løper jeg i motsatt retning 😀 Så jeg er nok Hurpe-dithen i forhold til hva jeg vil kjøpe av folk ja .-D MÅ finne ut å velge selv 😀

    10. Telefonselgere gir meg ingen dårlig samvittighet selv om jeg er veldig, veldig kort, og legger røret kjapt på. Jeg ser den med å skulle “selge seg selv” når det gjelder massasje, er lettere om det hadde vært en ting å selge. Men jeg synes du skal reklamere litt , spesielt om du “brenner ” for det.Jeg synes ikke det er noe dumt å reklamere for seg selv, spesielt når det er noe du kan. Massasje er veldig utbredt, og du ser jo folk som reklamerer overalt. Det var slik jeg begynte med å gå til massasje. Reklame.

    11. frodith: Ja, det er ganske påtrengende å ringe både tidlig og sent, helg og hverdag. Jeg synes det går an med de som gir seg md en gang du sier nei, men alle gjør ikke det…. 😛

    12. maiken: Jeg tenker at de kommer de som skal…. I går hadde jeg en kunde og i dag var det en annen dame som spurte. Jeg kunne tenke meg å ha to – tre kunder i snitt pr uke , slik det er nå. Så får vi se! Jeg synes også det er veldig spennende å “lese”! 🙂

    13. maiken: Det handler om å utvikle intuisjonen. Da kan en fange opp mye. Jeg har lært en teknikk for å lese. Det finnes sikkert flere måter å lese på. Det blir for omfattende å skrive om det på en kommentar. Jeg har en egen side på facebook der jeg har skrevet om måten jeg leser på. Jeg kan sende deg navnet på siden på personlig melding, så kan du lese om det der. 🙂 Jeg vil ikke skrive så mye om det på bloggen…i alle fall ikke pr i dag. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg