Svensketur..?

 

Ja, det har vel de fleste av oss vært på. Jeg også!

Jeg har vært på store kjøpesenter i Sverige og handlet godis og  litt av hvert annet. Det kan godt hende jeg tar meg en tur til Sverige igjen etter hvert.

….men det er lenge siden sist…… Jeg har verken vært der på ferietur eller handletur på flere år!


Mye godt å få tak i hos Søta bror………

I og med at jeg bor ca 15 mil fra Svenskegrensa, må jeg handle ganske mye for at det skal lønne seg. I alle fall hvis jeg KUN drar for å handle….

DESSUTEN :

Hva hvis vi stadig velger å handle i utlandet fordi det er så billig der……

…hvordan går det med primærnæringene og butikkene i Norge??

– Det er så dyrt i Norge, sier vi.

Ja, det er vel det…..

…….men så “glemmer” vi at også LØNNINGENE er høye i Norge! Det er en viss sammenheng der…….vi må innse det….

I en periode hadde vi tsjekkiske landbruksstudenter som praktikanter om sommeren. 

En av studentene hadde sammenlignet drivstoffprisene i Tsjekkia og Norge. Han hadde regnet ut at hvis en nordmann med gjennomsnittslønn skulle betale tilsvarende bensinpris som en tsjekker med gjennomsnittslønn, så ville prisen ha ligget på nærmere 30 kr pr liter.!!  (Dette var i 1998) Da tror jeg bensinprisene her lå på rundt sju-åtte kr. literen.

Vi har ikke så VELDIG mye å klage over når det gjelder prisnivået her til lands. 

Boligprisene er kanskje det som har økt mest. Ønsker man å bo i en større by er prisene skyhøye.

 

Jeg kjøper gjerne klær på salg. For et par dager siden handlet jeg klær til nesten full pris. Bare ett av plaggene var nedsatt.

Men……hvis jeg skal komme springende til klesbutikken bare de gangene det er 50 – 70%…… eller opphørssalg …..og alle andre gjør det samme :

Hvordan går det med de som skal drive butikk da?

De har  kanskje store husleier og skal betale lønninger til flere ansatte.

Det er lett å skule til de som har egen bedrift og se på dem som “Rikinger”. Hva hvis ingen tør å ta initiativ til å starte opp med NOE? Hvor blir det av jobbene da?

I Brumunddal er det flere butikker som skal legges ned nå. Det er trist. Selvfølgelig er det ikke marked for alle, men det er synd hvis butikker blir lagt ned fordi vi stadig velger å handle andre steder.

 

Landbruket sysselsetter langt flere enn bøndene.

Det bør vi huske på når vi klager over alle tilskuddene som bøndene får! Tilskuddene er en del av “lønna” til bøndene.

Den prisen bonden får for melka er for øvrig ca en tredjedel av den prisen vi betaler i butikken. 

Vi kan få kjøpt nakkekoteletter til 29.90 pr. kg. Kylling kan vi kjøpe til 35 kr pr stk når det på tilbud!

Er det grunn til å klage på at det er dyrt???

Jeg eier sjøl en landbrukseiendom. Jeg får ingen tilskudd fordi jeg har valgt å leie bort fjøs og jord. Det er spesielle årsaker til at jeg har denne eiendommen. Jeg har aldri hatt stor, personlig interesse av å jobbe innenfor landbruket.

Men jeg er sjeleglad for at sønnen min (og mange andre med ham) HAR den interessen!.

De færreste av oss som bor i Norge har opplevd å sulte….

Mat er noe vi får kjøpt på butikken….

Blir det mangel på smør, er det krise….

Da blir vi så frustrerte at vi nesten sloss foran meieridisken!

 

(Bilder fra Google)

 

 

16 kommentarer
    1. Åja. Vi er for godt vant. Helt sant. Jeg bruker å syte litt for at det er for lang vei fra vestlandet til å dra på “harry-handel” Kanskje det er en mening med at jeg bor her da, for jeg er nok en av dem som ville dratt ofte, mest fordi man får tak i litt mer og annerledes mat enn her, og jeg er da som kjent litt matgal. Nei, vi burde nok tenke oss litt mer om sånn i hverdagen ja…. helt sant 🙂

    2. Min matgale verden: Ja, det er ikke noe galt i å ta seg en Harry-tur i blant! 😉 Men det må være omløp i pengestrømmen her også, slik at vi ikke blir NØDT til å reise langt for å handle – fordi butikkene i nærmiljøet legges ned. 🙂

    3. Du omtaler noe viktig her, den sosialistiske tanke og handlingene til den. Når det gjelder landbrukseiendommer er jeg overbevist om at de blir en viktigere ressurs enn hva det er i dag.
      Jeg har aldri vært på svenskehandel, fordi jeg ikke orker å styre slik på ….men det er meg. Var til og med i Sverige kjørte over grensa og handla i Norge, mulig det er litt slik dumskap….
      Ha en riktig fin dag :).

    4. BforB: Takk og i like måte! Jeg er ikke så prinsippfast at jeg ikke vil handle i Sverige eller i utlandet en gang i blant. (Er ikke ofte jeg er på utenlandstur) Men jeg ønsker å være mer bevisst i forhold til å støtte det som er i nærmiljøet, slik at det skal kunne bestå. 😀

    5. Nei, vi har det godt 🙂 Jeg handler ikke så mye på Harry-handelen. Jeg ER der og handler, men mest drar jeg for turen 🙂 Det er liksom litt moro 🙂

    6. Viktig tema og glupt skrevet. Vi bor ved grensa og er ofte over, men jeg er ikke innom butikkene hver gang. Mye kjøtt er faktisk billigere her hjemme, men folk sjekker jo ikke! Jeg handler en gang i uka på vår side av grensa i “vår” butikk, og da trenger jeg slett ikke all verden hver dag. Ja, det er viktig å støtte våre, ellers blir det jo stopp! Ha en fin dag i solen! Ja, for jeg håper sola skinner på deg også! 🙂

    7. Synes vi ifht. mat har blitt flinkere med å støtte nær-produsert mat, det finnes i alle de vanlige butikkene. Pluss at jeg mener folk flest er mer nøye på hva de både kjøper av mat og får i seg. Når det gjelder harryturer så er det nærmeste befatningen min med det når jeg dro på tur med danskebåten for noen år siden. Vi hadde selvsagt tenkt å handle når vi var fremme på det digre senteret der, husker ikke hva det het- , men var så trøtt etter å ha tatt en god dose med sjøsyketabletter at vi ble bare sittende å gape på en kafe…..)

    8. jeg er enig i att maten ikke er så dyr,iallefall ikke hverdagsmaten :))det er bedre å kjøpe mindre og spise det opp og ikke hamstre og kaste halvparten.Selv har vi drevet melkebruk i 10 år så jeg hvet hvilken jobb som ligger bak en liter melk ,og skal det norske landbruk overleve kan vi ikke kjøpe alt i utlandet,men bevares er vi i Sverige på ferie eller tur ,er det spennende å handle litt 🙂

    9. Jeg bor jo bare en times kjøretur fra svenskegrensa,, men det er jo litt lenger inn i Sverige før det dukker opp butikker. Men svenskene er lure de.. de kjører trailere til grensa her hver lørdag. Og der kan man få kjøpt det aller meste av kolonial. Men jeg må innrømme at selv når jeg røkte så var vi veldig sjelden og handlet der 🙂 Latskap??,, tjaa.. det kan det også være

    10. maiken: Du bor jo såpass langt unna svenskegrensa at det aldri vil lønne seg hvis du ikke er i Sverige likevel…. f. eks på ferie. Du var ikke helt heldig med den turen….. 😉

    11. fruensvilje: Ja, når en driver mjølkeproduksjon så har en nok å henge fingrene i. Ubekvem arbeidstid og veldig bundet. En tur til Sverige må jo være “lov” i blant, samtidig med at man støtter nærbutikkene hjemme i Norge. 🙂

    12. dedicat: Ja, røyk er vel en av de tingene som er mye billigere i Sverige. (Men flott at du har sluttet) Jeg ble litt sjokkert her om dagen da jeg skulle kjøpe røyk for noen. Over 100,- for en 20-pakning med ferdigrøyk. Hjelpe meg så dyrt det blir for en storrøyker…….

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg