Å utvide komfortsonen….(Karidansen syng’ og speller!)

 

Jeg fant ut at jeg ville gjøre et lite “stunt”……

Derfor ba jeg Junior om å filme meg mens jeg sang en sang…..

– Er du klar mor? (ropte Junior nede fra stua).

Og vet dere hva som skjedde da…???

– Veeeeent!, ropte jeg!

Jeg ble nemlig så nervøs at jeg måtte løpe på do og tisse en skvett!!!

Enda jeg bare skulle stå å synge foran Junior og kameraet!!

For jeg visste jo at jeg ble FILMET:…..og det er ………SÅÅÅÅÅ  flaut….å glo inn i et kamera! 

…..men HAR man bestemt seg, så HAR man…..

Jeg ville synge : “Nu går sista visan” av den svenske trubaduren Carl Alfred Axelson. For den sangen synes jeg er så fin…..

Første forsøk gikk ikke så bra……

– Er du NÆRRVØS mor??? Det høres itte ut slik som det pleier når du syng’. Det høres ut som om det er to kniver som skjær’ mot hverandre når du tæg de høge tonen….!

Ja, jeg merket det sjøl også… Strupen kjentes så stram…liksom… Og så ble jeg slik som jeg pleier å bli når jeg blir nervøs….litt “hektisk”,nasal og pipete i stemmen.

Jeg fant ut at jeg ville ta et vers fra en annen sang……Og så ville jeg spille gitar til! Sangen er en av de ytterst få sangene jeg kan spille på gitar UTEN noter…..

……..for det er bare fire grep på den!

Så da tok jeg den, da….

Og så utvidet jeg komfortsonen min…….

 

…..for NÅ legger jeg ut synginga og spillinga mi på nettet, enda jeg synes det er KJEMPEFLAUT!!

Men…..skitt au!

Perfeksjonisten og Kritikeren i meg HAR GODT AV DET!!!!!!!!!

Jeg HAR stått foran folk og sunget før…helt frivillig…og med litt høy puls….

….men på NETTET a’ gitt…

Tenk om det kommer noen slemme nett-troll og tar meg… og gjør narr???

Ja, for jeg VET at det finnes sånne…..Det har jeg sett!!

 

 

 

video:mvi3639

 

 Jeg fikk litt skjenn av Junior fordi jeg sto urolig slik at jeg holdt på å forsvinne ut av bildet….

….men det var jo DET jeg hadde mest lyst til å gjøre…..

Jeg synes det er HELT GREIT at bildet ble noe mørkt……… Litt “Knivskjæring”  og “Piperøst” ble det……………..

…..men itte så gæli…..

Hva er det jeg er så redd for ???

Når jeg er så kritisk til meg sjøl ….og så redd for å dumme meg ut….

….hvor høy er toleranseterskelen min…..

………overfor andre….som “dummer seg ut”?

Jeg må bli litt snillere og rausere mot Karidansen…….

…….for da blir det så mye enklere å være empatisk og raus overfor de jeg møter på min vei.

Jeg må lete etter det positive……….. framfor å lete etter feil og mangler! 

Jeg leser av og til noen blogger der jeg ser at det er en del skrivefeil…..

Før hadde jeg tenkt :

– Jeg hadde ikke turt å blogge hvis jeg hadde skrevet så mange ord feil……

Nå kjenner jeg i stedet på beundring og respekt :

– Så flott at du ikke lar dette hindre deg i å dele det du har på hjertet……….

Vi skal ikke dyrke “feilene” våre, men vi skal heller ikke dyrke “Det Perfekte” – for da er det ingen som holder mål!

Vi har noen ømme punkter alle sammen…tror jeg…. Vi er sårbare …..og higer etter aksept fra omverdenen.

Tårene sitter løst hos meg om dagen….uten at jeg kan si at jeg er trist. Jeg kjenner på et slags vemod….uten at jeg helt vet hvorfor….

………men også på takknemlighet og glede!

Jeg har fått meg noen aha – opplevelser og små kilevinker i det siste. Hovmod står for fall!

Jeg tilbringer mye tid alene…. jeg har behov for det, akkurat nå.

Det kan kanskje kalles vekst?

 

Synes DU det er ubehagelig å se deg sjøl på film?

Hva gjør DU for å utvide komfortsonen din?

 

26 kommentarer
    1. Så bra…synes det var veldig fint, fin og klar stemme med “snert”.. ,og bra gitarspill…og her så eller hørtes du ikke det minste nærvøs ut :)…artig at folk byr litt på seg selv..og enig med deg…er jo ikke sååå farlig da….men uansett tøft gjort 🙂
      Jeg har jo vært en del med på bilder gått motevisninger og vært med på film…og egentlig er jeg ikke nærvøs da…når man skal si noe er det lettere å bli litt skjælven på stemmen…Og jeg har gått noen runder med meg selv og tenkt på hva folk synes om at jeg stadig legger ut bilder antrekksbilder av meg selv…men iallefall her inne på bloggen er det jo bare hyggelige folk har jeg opplevd :)) Håper på mye sang og gitarspill fremover :))

    2. Flott levert- Men så flink du er da! Spiller gitttttar så det flekker og synger som ei lerke! Jeg spilte den flere ganger jeg, for det var så humør i sangen. Jeg hadde aldri hørt den før. Om jeg skulle stille opp???? Jeg kan bare noen grep på gitaren jeg, og ingen kan filme meg uten at de kommer til å le, tror jeg? Kanskje jeg må øve litt først? Ja da, stadig må man ut av konfortsona. Jeg var det senest om onsdag i uka som var. En middag med mange flere forfattere. Men jeg gjennomførte og hadde det trivelig også. Man MÅ prøve seg litt innimellom, så en ikke gror helt fast hjemme tror jeg. Men du verden så godt det er med litt ro etterpå!

    3. annebe: Tusen takk for hyggelig kommentar! Jeg synes du er tøff som stiller opp med antrekk og poserer! Det er ei høyeste grad å by på seg sjøl! Det kan godt hende at det er noen som “mugger” og kritiserer deg bak ryggen,(for det er det nesten støtt) men det er det OVER HODET ingen grunn til. Du har en varme og vennlighet over deg som bare stråler ut av bildene. Det virker ikke som om du tar deg sjøl så fryktelig høytidelig heller, og det er flott! Stor klem! <3

    4. natheless: Tusen takk for koselig tilbakemelding! Nå ble jeg nysgjerrig : Middag med flere forfattere? Er du med i en forfatterforening eller noe? Jeg har nevnt for deg tidligere at jeg tror du kunne lage bok. Du har jo ferdigheter både som skribent og som illustratør! 😀

    5. Jeg er bare en snartur innom, med en copy-paste -klem , som alle får i dag…;-) Pga jeg er så travel, men man vi jo innom en tur uansett 🙂 Så da blir det sånn i dag…;-)

    6. Hei, syns du er kjempeflink ,skulle ønske jeg kunne synge så fint 🙂 Kos å hilse på deg, har ingen blogg ,men du sender hilsen til” madammen”,derav navnet 🙂 Ønsker deg en flott ny uke 😉

    7. Her har jeg trodd i hele kveld at karidansen har angret seg og blokkert for syngingen sin, og så er det min-dvs. min sønns pc (min er kaputt, får vente på feriepengene og kjøpe ny) som gjør at jeg ikke får høre deg. Det står nemlig programtillegg blokkert , og noe som må lastes ned. Og ikke tør jeg å trykke på noe :)Noe så ergerlig Men jeg skal nok høre på senere. Jeg synes du er en tøffing i alle fall. Og tusen takk for et flott innlegg, jeg kjenner veldig på den: Vi har noen ømme punkter alle sammen…

    8. maiken: Har ikke blokkert noe jeg! 😉 Ja, vi har noen ømme punkter alle sammen, og det er fort gjort å tråkke på hverandres “punkter” – i ren vanvare! Jeg kan ta meg sjøl i å være veldig sjølkritisk, og det betyr gjerne at jeg fort kan se på andre med et kritisk blikk også! 🙂

    9. Helledussan hvor modig du er. Jeg må inne og se på klippet når jeg kommer hjem for har ikke lyd her jeg er nå:) Jeg spiller jo i revy, har ihvertfall gjort, men å se seg selv er vanskelig. Jeg har og vært med i en film, der jeg spilte mor, bare en bitteliten rolle. De måtte kutte ned på mitt bidrag fordi jeg var så nervøs at jeg skalv og det vistes jo 😀 Jeg er ikke redd for sånt, men liker ikke å se det selv nei:) Angående det med skrivefeilene så har jeg kommet til samme avgjørelse. Hurra for de som tør å skrive, både med og uten feil. Det rare er at noen av feilene er også usynlige. Jeg leser igjennom mange ganger og finner ikke feil. Så ser jeg på et gammelt innlegg og så er det plutselig feil der likevel. Hjernen vår leser det som den tror står og da blir feilene borte liksom 🙂

    10. Mariann Sæther Tokle: Ja, jeg syntes ikke det var særlig “lækkert” å høre på sjøl, men så er det noe med å våge å legge ut om det ikke er “Perfekt”….Hva er det som er DET , forresten? 😉

    11. WOW, nå er jeg superimponert. Det der hadde ikke jeg fått til i alle fall. Å synge og spille foran kamera mener jeg 😉 Men fra barnsben av er jeg vant til å ha kamera pekende på meg, siden min pappa likte godt å filme og fotografere. Men nå som voksen er det jo en annen sak. Ikke så ofte det filmes i dag.
      Du var virkelig flink. Jeg beundrer både talentet og motet ditt <3
      Jeg bryter ut av min komfortsone når jeg går på arrangementer alene, uten å ha kjente ved min side. Det er noe jeg har gjort en del av det siste halve året 🙂 Og jeg lever enda 😉

    12. Eva: Tusen takk for hyggelig kommentar!:D Jeg har også¨begynt å gå på forskjellige arrangementer alene. Kanskje ikke på dansefester, men jeg kan godt gå på kino eller kafe alene. Da sitter jeg gjerne og observerer litt! 🙂

    13. Jeg koser meg midt i livet. Mer tid for meg selv, bedre økonomi , samt bonusen med herlige barnebarn som bor i nærheten. Nyter denne tiden nå når jeg føler jeg har mer ro inni meg. Det er liksom først nå jeg har funnet meg selv føler jeg .Nå har jeg blant annet mulighet til å reise mer, noe jeg setter stor pris på

    14. Mariann Sæther Tokle: Ja, den alderen vi har kommet til kan være en veldig fin tid i så måte. For meg er det en del endringer på gang – blant annet skal jeg flytte om ikke så veldig lenge. Dessuten vet jeg ikke helt hva jeg vil jobbe med fram til pensjonsalder…Det er slett ikke bare negativt ikke “å vite” – det er spennende også! 😀

    15. Har ikke jobb jeg heller, men jeg har fått arbeidspraksis, så jeg jobber for trygd så det er fint 🙂 Da lærer jeg nye ting jeg kan bruke når jeg eventuelt får meg en liten stilling. Og så skal jeg ut og reise mye nå fremover så det gleder jeg meg enormt til. Da blir det reiseblogger :))

    16. Mariann Sæther Tokle: Jeg har jobb, men bare 20% fast og resten freelancer. Det betyr at jeg ikke har trygdeytelser, men jeg hadde det i flere år. Noen måneder er ganske spennende , men jeg har også stor frihet til å si nei når jeg har hatt mange vakter. Veldig fint at man kan få prøve ut arbeidsevnen! Jeg jobbet i et gartneri i den perioden da jeg skulle prøve meg ut! Reiseblogg er moro! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg