Bokstavdiagnoser….

 

Hvis du er utmattet har du ME…

Hvis du er hyper…har du ADHD…

Hvis du har ADD er du litt i slekt med de som har ADHD, men du er mindre hyper…. (tror jeg).

Her om dagen skrev dattera mi et blogginnlegg om sin diagnose : Dyskalkuli, altså manglende tallforståelse. Jeg lo godt da jeg leste det. Det var humoristisk vinklet, men jeg vet jo at det har vært noen tårer og frustrasjoner opp gjennom skolegangen…

Matematikk har aldri vært helt min greie heller………

I jobben må jeg av og til telle penger som tilhører andre…..

Det liker jeg dårlig…. 

Noen ganger teller, og teller og TELLER jeg………. Nylig jobbet jeg 30 minutter overtid uten betaling ….

…for å telle penger…..

Jeg får nemlig ikke alltid det som står på kassalappene til å stemme over ens med det som er i kassa!

Ikke før jeg har telt maaaange ganger ……

…….og regnet med pluss og minus og “i mente” så øyet har blitt stort og vått og nakken har blitt stram som fy!!!!

DET liker jeg veldig dårlig…..

Så sier noen :  – Du må fell greie dætta du som har vøri LÆRERINNE!

Nei, jeg MÅ ikke det, tenk!

For jeg har en sterk mistanke om hvem dattera mi har arvet dyskalkulien ifra……

Jeg har stilt min egen diagnose:

Jeg har DL !

Det betyr Dyskalkuli Light !!!


Hmmmmm…….å mye blir dætta, a’….? Itte bære greit når’n har DL!

 

(Bilde fra Google)

 

20 kommentarer
    1. Akkurat da lærte jeg noe nytt 🙂 Men det å telle å få det til å stemme er jaggu ikke bare bare. Men jeg er nå heldigvis av den generasjonen som måtte lære seg hoderegning, og det sitter ganske så bra ennå. Men jeg glemmer aldri et regnemareritt fra hine hårde dager.. Da måtte vi ta vare på alle kassalappene fra Coop butikker. Og når året var omme så måtte vi summere sammen hver bidige lapp og levere inn på Coopen for å få bonus. Og det var ikke mye kalkulator i huset gitt.. 😛

    2. Ja jeg har jo ME da..også er jeg veldig dårlig på rettskriving.(særlig doble konsonanter ,som jeg skrev et innlegg om en gang )..men har ikke dysleksi …men kanskje light varianten av det jeg da….så da har vel jeg DL jeg også…hehe…:))

    3. Vet ikke helt om jeg skal sette diagnose på meg, men alt som handler om matematikk har jeg litt sperre for. Synes det var et mareritt da jeg måtte føre regnskap til to av beboerne der jeg jobbet før. Det er absolutt det siste jeg kan tenke meg å jobbe med…

    4. Uff, blir man stresset, så kan jammen tall eller bokstaver stelle det til! DL var en fint navn på det da! TTT er nytting noen ganger(ting tar tid) og bokstavene OAK måtte jeg tenke hva var, det var jo engelsk On of a Kind!

    5. Jeg har aldri fått noen diagnose, men jeg sliter fryktelig med tall. Jeg har kanskje DL jeg også. Eller mer som datteren din også muligens. Jeg har slitt hele livet med dette. Og ga opp å hjelpe ungene mine med matte da de begynte i 3. klasse. Heldigvis har de en pappa som er flink der, og heldigvis har de blitt flinke selv også. Jeg har jo alltid følt meg dum når det gjelder tall og matte. Men er lenge siden jeg konkluderte med at det nok finnes en diagnose for sånne som meg.
      Jeg sliter med å betale regninger blant annet, for en av tingene jeg knoter med, er å taste inn den lange rekken av tall i kidnummeret. Irriterende greier. Gleder meg til det kommer enklere betalingsmetoder 😉 Kan nemlig foreløpig ikke ha automatisk trekk osv. Siden min økonomi er en smule ustabil.
      Så jeg skjønner veldig godt problemstillingen din 🙂
      Ha en fortsatt fin kveld. Her driver jeg og baker brød 🙂

    6. Sønnen min har også Dyskalkuli, så vi vet alt om hvordan det kan være. Hos han har rullegardinen gått helt ned for mange år siden og han kommer ikke lengere. Han fikk 2 på videregående, men bare fordi læreren syntes så synd på han. Han sa rett ut at jeg gir deg en toer rett og slett fordi du prøver så hard å få det til. Grei type synes jeg 😉
      Det kan nok høres ut som om du har light versjonen ja, så irriterende det må være å telle om og om igjen når man bare vil låse og gå hjem. Huff.

    7. Det er mange bokstaver som svirrer rundt der ute. Tror man har gått mer bort fra begrepet ADD…..sønnen min hadde det, men senere gikk det også over til ADHD.
      Det er mange diagnoser, den du nevner er lite kjent i forhold til dysleksi…så bra du skriver om den.
      Jeg var rimelig sterk i matte, men jeg kjenner meg igjen i det du forteller om å ta kasseoppgjør – det handla om distraksjon som jeg har en ganske stor dose av :).

    8. dedicat: Flott med kalkulator, men det er greit å trimme hjernen litt også. Jeg kan sånne “unyttige” ting når det gjelder tall. Jeg lærer fort bilnumre, for jeg “fotograferer” dem oppe i hodet. Det har sikkert ikke med matematikkdelen av hjernen å gjøre! 😉

    9. annebe: Felles skjebne er en trøst.DL på hver vår måte. Jeg ble jo også utredet for ME. Jeg har definitivt ikke dysleksi. Norsk har alltid vært favorittfaget, mens matematikk var noe herk!! Jeg har en mor som er veldig god i matte, og hun kan ikke skjønne hvordan hun kan ha “produsert” en unge som har arvet SÅ lite av det talentet! 😉

    10. maiken: Hvis jeg skulle ha jobbet som regnskapsfører hadde jeg ikke fått beholde mange kunder! Jeg HAR regnskapsfører på grunn av at jeg har en landbrukseiendom. jeg vet ikke hva jeg skulle ha gjort hvis jeg skulle ha ført det sjøl…. Jeg er så lettet når jeg har levert permen på kontoret hans at du aner ikke!

    11. fruensvilje: Ja, det er akkurat det en må. For meg er dette egentlig “blåbær” i den store sammenhengen. Jeg har hatt litt komplekser for det, og følt meg dum i noen sammenhenger fordi jeg ikke automatisk har klart enkle regneoperasjoner.

    12. natheless: Ja, og det er nettopp stresset jeg har lett for å bli når jeg skal gjøre noe jeg ikke føler jeg mestrer så godt. Mange fine forkortelser.:D

    13. Eva: Jeg har heller ikke kunnet hjelpe unga så mye i matematikk. Ikke etter 4.- 5. klasse i alle fall. Faren er heldigvis flinkere på det feltet. Norsk er en annen sak. DET har jeg alltid likt! 😀

    14. Maya: Akkurat det samme sa læreren i videregående til dattera mi også! Bra det finnes vettuge folk som gir ståkarakter så folk kommer seg i gjennom, (hvis det bare er ett fag det står på! ):D

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg