Rett i søpla….?

 

Av og til blir jeg litt skamfull over meg sjøl……. Det kan være mange årsaker til DET, men her skal jeg holde meg til EN årsak!

Jeg blir av og til skamfull, når jeg ser i matavfallsposen….

………fordi jeg har endt opp med å måtte kaste mat……

Hvorfor har jeg måttet det ?

1. Jeg har planlagt innkjøpene for dårlig…… og handlet etter innfallsmetoden.

2. Jeg har ikke vært flink nok til å dele opp maten i passe porsjoner og fryse ned det som det går an å fryse ned.

3. Jeg har det ikke ryddig nok i kjøleskapet , og mister oversikten over hva jeg har der!

En god del av det som havner i matavfallet mitt hadde ikke behøvd å havne der hvis jeg hadde vært mer nøye og påpasselig…

Dette er et velstandsfenomen!

Visst har jeg opplevd å ha dårlig råd………

MEN : det har aldri stått så dårlig til at jeg ikke har hatt mulighet til å kjøpe vanlig, sunn mat. 

I de periodene det har vært som trangest, har jeg merket at jeg har vært mer nøye med å porsjonere og fryse ned mat. Dessuten har jeg vært mer nøye med å handle inn lite nok…. Det er ikke så mye mat som trengs den uka jeg er her alene.

Så har det lett for å skli ut igjen når jeg har litt mer å rutte med……

Nei, jeg anser meg ikke for å være veldig sløsete….men jeg kan godt bli flinkere.

Jeg blir litt forskrekket når jeg blir vitne til at noen f.eks bestiller seg ferdigpizza  til over 200 kr., spiser halvparten, og kaster resten rett i søpla etterpå. 

Å ta vare på maten, ved å pakke den inn og legge den i fryseren, er langt fra det samme som å være……

…..GJERRIG……..

Noen ganger havner det unødig mye oppi her………

 

14 kommentarer
    1. det e jo råd å gjøre noe med dette for du har kommet lant bare ved å innse og erkjenne att du bør bli flinkere :))
      et godt råd om det blir vanskelig er jo å sette opp en ukesmeny og handle utifra det 🙂

    2. Kaster folk virkelig helt fersk pizza?? Går det an! Kjenner jeg blir litt i harnisk ,ja, for det er sikkert de samme som havner i “luksusfellen” . Arhg! Jeg pakker alle rester og prøver så godt jeg kan å bruke dem om igjen. Men joda, av og til må jeg kaste, etter dagesvis i kjøleskap…og det er ikke godt. Farlig problem dette, og lett for å bli litt lettsindig ja, kjenner meg igjen der. Sukk, dette var et veldig stort problem på morgenkvisten. Men viktig å ta opp, helt klart. Ha en fin dag:)

    3. Dette er kjent, kjenner meg så igjen…..for dårlig med planlegging og tenker hele tiden jeg skal bli flinkere. Har tenkt dette mange ganger…bli FLINKERE!!!!!
      Tenker at etter dette oppholdet jeg er på er en veldig gyllen anledning, for jeg MÅ ha større fokus for å ta med meg dette videre. Så håpet er “lysegrønt”.

    4. Min matgale verden: Ja, det er viktig å erkjenne slike ting overfor seg sjøl. Jeg er flink innimellom, og så sklir det litt ut igjen…… Jeg ser at det er mange som er verre enn meg, men det er ingen unnskyldning! 😀

    5. fruensvilje: Ja, det med ukesmeny er ikke dumt. Jeg vet om dem som gjør det. Det er ofte knalltilbud på mat på Rema. Kjøpte fire grove fiskeburgere med 80 % fisk i går for 10 kr. To gikk i frysen og resten blir middag i dag! 😀

    6. Det blir 7 bananskall og litt skrell i uka hos meg , så lenge jeg ikke har besøk for da mister jeg litt oversikten. Men jeg er veldig opptatt av å sortere ut plastavfall, og for all del å ikke kaste batterier o.l. i søpla.

    7. Jeg må nok bare innrømme at det blir kastet en del mat. Og vi drev jo på med å fryse ned rester, men jeg har nå funnet ut at det er bare å utsette et problem. For det ble ikke så ofte det ble brukt.. for så god oversikt over innholdet i frysere var det ikke lett å få til 🙂

    8. Du tar opp et viktig tema her, Karidansen. Har selv gått i samme fella, men er heldigvis blitt flinkere til å dele opp og fryse ned det jeg ser jeg ikke rekker å bruke. Nå for tiden følger jeg jo dessuten matplaner, så da handler jeg en gang i uka og akkurat det jeg trenger. Utrolig befriende å vite hva jeg skal spise hver dag og lite og ingenting blir kastet. det er godt å tenke på. God pinse til deg og dine.

    9. Anonym: Jeg sorterer også.Du har neimen ikke mye mat – avfall! Det er jo så greit med batterier nå, for kolonialforretningene har samlere for både brukte lyspærer og batterier.

    10. dedicat: Problemet er vel gjerne at vi kjøper inn for mye. Det har vært en kjempeovergang å bli igjen (nesten) alene. Vi er i snitt 11/2 person i husholdningen her. For 10 år siden var vi fem…og DA gikk det mye mat , da!

    11. Miss Imperfektum: Ja, det er jo en dobbel fordel med matplaner, både at du blir lettere og sunnere og at det blir et eget system på innkjøpene! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg