Lyden tå sammar…

 

I en solgul blomst

sitt det ei humle….

Summinga

i frå en lubben, løin humlekrøpp…

…DET er lyden tå sammar!

 

Når jeg ikke har noe bilde av en solgul blomst med ei humle i , så går det jo an å jukse litt…….. (Det har jeg OGSÅ lært av Frodith) Her er det både en påklistret figur av ei bie, og en liten “Stickers” av ei humle!  Det er jeg som har lagd dekorasjonen da, så det er ikke bare “juks”! 😀

 

 Jeg liker så godt humler…..  

Derfor skrev jeg dette humlediktet for noen år siden.

Hvis det kommer ei humle inn i stua mi, og jeg ikke får den ut på annet vis, så fanger jeg den i et glass……

……og går ut med den!

Nå må vi passe ekstra godt på humlene! De er viktige for oss!

20 kommentarer
    1. Humler må passes på….. De er viktige! I fjor spiste Kira hund en humle, det gikk skikkelig galt, for ho fikk allergisjokk! Full fres til dyrlegen…..

    2. Margrethe: Nei, helt harmløse er ikke humlene. Har tråkket på et par eksemplarer, og det var vondt nok, sjøl om det ikke resulterte i noe alvorlig for mitt vedkommende! 🙂

    3. Ja humla er viktig 🙂 Lyden av sommer, eller ihvertfall vår er når elva på andre siden av fjorden begynner å renne. Den som kommer ned fra Romsdalseggen, Norges nye berømte turmål. Når jeg hører susingen da vet jeg at sommeren kommer. Og nå er det lamma som breker om kveldene ute på jordet over soverommet vårt 🙂 De er så søte:)

    4. Her var det sommerstemning ja…alltid tillat å “jukse”litt bare man sier i fra om det ..hehe..:)) Ja Humlene må vi ta vare på…jeg dreper dem heller ikke…men noen veps har jeg kverka i åras løp…sikkert ikke så bra det heller…
      Det drømmende bildet av deg var søtt da :)) Håper sommer`n kommer i morra :)))

    5. Fint dikt og fin dekorasjon. Kan høre deg snakke , siden du skriver dialekt 🙂 går ut fra at løin betyr lodden? Og kanskje vi må skrive noen humleinnlegg, for det er som du minner oss om , viktig å passe på humlene…

    6. Så skjønt dikt. Vi reddet en humle i barnehagen her om dagen! Ungene fant en humle som ikke var død men som ikke fløy. Gav den litt banan og satte bøtten bort.. litt etterpå var den borte 😉

    7. annebe: Takk! Ja, jeg har nok kverket noen veps jeg også. Jeg synes ikke de er noe særlig sympatiske! Bier og (særlig humler) står mitt hjerte mye nærmere! 😀

    8. Mariann Sæther Tokle: Lyden av rennende vann er, som du sier, også en fin vår- og sommerlyd.
      Den spede mekringa fra nyfødte lam er nydelig…. 🙂

    9. Vakkert dikt om et vakkert insekt 🙂 Jeg har humlebo minst to steder på huset. Sist jeg malte stod jeg øverst i stigen og måtte strekke meg i røstveggen, og der kom det ut en flokk humler akkurat i mønet.. og surra noe voldsomt rundt hodet mitt. Jeg stod musestille, og altså,, er jo ikke så mye sprell man kan gjøre i toppen av en stige da 😛 Men det gikk et par minutter så lot de meg være i fred 😀

    10. dedicat: Takk! Jeg liker humler….men ikke en hel sverm rundt hodet. Hadde ikke vært særlig bekvem om jeg hadde vært i dine sko på den stigen. De er vel vanligvis ikke så aggressive. Har blitt “brent” et par ganger fordi jeg har tråkket på humle når jeg har gått barbent i graset.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg