Skille seg ut.(Fotoutfordring nr. 8)

 

Da jeg giftet meg i 1989, skulle brudekjolene være litt pompøse. Det var vanlig med store, vide skjørt, blonder, perler på bryststykket og ei diger sløyfe bak. Da Sarah og Prins Andrew giftet seg i 1986, hadde hun en kjole som avspeilte denne moten :

Jeg likte ikke så godt denne stilen. Jeg syntes det ble for voldsomt. Dessuten hadde jeg ikke lyst til å bruke så mye penger på brudekjole. Mor hadde tatt vare på sin brudekjole fra 1952. Da den hadde blitt fikset litt på og renset, ble den så god som ny. Det kostet meg til sammen ca 250 kr, og det var ikke ille, sjøl i 1989 ! Kjolen var helt etter min smak. Jeg fikk høre at jeg var en “Enkel brud”, og det ville jeg være! Jeg hadde bittesmå, hvite blomster i håret (brudeslør) – ellers ingen pynt.

Nå endte jo ekteskapet med skilsmisse, og det føles ikke riktig å dele brudebilder av meg på bloggen. Derfor blir det bare et bilde av kjolen, som fortsatt henger i skapet her!

Moren min har forresten fortsatt brudebildet av eksen og meg hengende på veggen. For noen år siden spurte jeg henne om hvorfor : – Jeg ser ingen grunn til å ta det ned – han er fortsatt far til tre av barnebarna mine, var svaret jeg fikk…

….og det er jo sant!

 

Her er Brudejolen i “helfigur”.

 

 Kragen var det jeg likte spesielt godt ved denne kjolen……

 

I og med at jeg valgte en helt annen stil enn det som var vanlig på den tida, synes jeg dette er et  eksempel på å skille seg ut!

 

(Private bilder og bilde fra Google)

13 kommentarer
    1. Veldig spesielle og fin kjole 🙂 Og jeg ville også valgt noe så enkelt om vi hadde giftet oss, jeg og Hr Frodith. Liker sånt enkelt 🙂 Skjønner godt moren din, selv om du sikkert ikke har mye bilder av eksen framme. For henne er han jo faren til barnebarna, som hun sa 🙂 Fin løsning på utfordringen 🙂

    2. Det må jeg si var en spesiell vri på denne oppgaven, men flott levert. Den er jo dyp med flere elementer som skiller seg ut.. om man leser et par ganger 🙂

    3. dedicat: Takk! Mora min er litt Kjerringa mot strømmen…På en måte bundet av tradisjoner, men samtidig litt trassig – og vil gå sine egne veier. Har hun bestemt seg for noe, så ER det sånn! BASTA!! Hadde hun vært ung i dag, tror jeg hun hadde vært skikkelig “raddis”! 😉 Hun er veldig samfunnsengasjert og har meninger om mye! Syntes det var litt artig at jeg kunne bruke den samme kjolen – 37 år etter… 😀

    4. Margrethe: Takk! Ja det KAN det være…. Vi er jo så mye… Kjenne etter hva vi synes er ok uten å skjele så mye til det ANDRE gjør – og det vi tror er akseptert og “Innafor normalen”. 🙂

    5. Veldig fin kjole med stil og eleganse! Du skilte deg nok ut da ja, men er det ikke det man skal som brud da??!!!! Gøy du har den enda, det er jo et vakkert minne fra din mor også.

    6. natheless: Takk! 😀 Jeg liker ikke å følge strømmen alltid, i alle fall ikke hvis det “Skurrer” for meg! Jeg har overhørt den stemmen inne i meg noen ganger, og da har det sjelden blitt bra. Jeg tenker ikke først og fremst på KLÆR da, altså! 😉

    7. Mariann Sæther Tokle: Hos sorenskriveren er det vel mer “fritt” i forhold til klesdrakt? I kirka blir det til at man går i mer nøytrale farger – i hvert fall hvis man er brud eller man møter i en begravelse. 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg