Dugnad……æsj!

 

Alle som har unger har vel opplevd å måtte stille på dugnad. Nå er det bare minstemann som bor hjemme av mine tre.

Han går i speider’n.

Det er ikke så mange foreldredugnader i speideren. Vi betaler en fast kontingent i året (1000 kr.) + at det arrangeres helgeturer som vi sjølsagt må betale for. Det er aldri snakk om store summer.

Sist helg var det leir. 

Da måtte a’ mor stille på dugnad. Jeg må innrømme at jeg ikke hadde veldig lyst… Stå opp klokka 05.15 på en søndag da jeg hadde helgefri…..

……… DET er hard kost for et utpreget B-menneske…………

– Æsj……….

…tenkte jeg…….

Jeg kunne jo ikke godt unndra meg heller. Dessuten hadde verken eksen eller jeg vært på rakedugnad noen dager før…….

Da jeg ankom leirstedet oppe på fjellet, var det surt og kaldt. Det sluddet da jeg kjørte oppover……..

– Æsj.…….

…tenkte jeg…….

Som om ikke DET var nok : Det var ISKALDT inne i hallen der matserveringa skulle foregå. Jeg frøs enda jeg hadde overtrekksbukse og vindtett vinterjakke…….. 

Etter hvert fikk jeg ikke tid til å uffe og æsje så mye inne i hodet mitt……..

Det ble nemlig litt å stå i med! Når sju – åtte personer skal grille 600 hamburgere og 400 pølser i løpet av en drøy time, og lage salat og blande saft og rigge til bord….for å servere mat til drøyt 200 personer……..

…….DA blir det liv i leiren. Dessuten var det varmt å stå ved grillen, så det var nok ingen av oss som frøs da!

Den negative følelsen jeg hadde fra start forsvant gradvis….. Jeg ble litt flau over meg sjøl………. Der var det ledere som hadde stått på i to døgn, og enda var et par tre stykker av dem med på matserveringa. Et par av foreldrene som var med, skulle på kveldskift samme dag…..

Da trengte neimen ikke jeg å synes synd på meg sjøl fordi jeg hadde måttet komme meg ut av dvalen klokka 05.15. den morgenen!

Det er så fort gjort å komme i “Æsje – modus”.

Det er imidlertid så mange flotte folk som gjør en frivillig innsats. Så godt at det finnes mennesker som er villige til å stille opp ei hel helg, stå opp grytidlig TO dager på rad og ha ca kr. 0 i betaling!

Karidansen har et forbedringspotensiale i forhold til dugnadsånd. Hun innser det……

Uansett : Denne dugnaden var en veldig trivelig opplevelse. Alle var blide og hjelpsomme….. Til og med Karidansen….da hun ,omsider, “Våknet opp”…..

 

 

8 kommentarer
    1. Hi-hi, det er aldri for sent å bli BLID og ivrig da, det så du jo 🙂 Klart man ikke har lyst i starten, ville ikke jeg hatt heller. Men når man først ER der, så gjør man jo sitt beste, og plutselig glemmer man det kjipe i det 🙂 Håper du har hatt en koselig dag, det har jeg, og knipset i vei på litt bilder 🙂

    2. frodith: Jada, nå har jeg blitt med på “Foto- Challengen” din jeg også!! 😀 Ikke kjempekreative foto, men jeg henger nå med. (Sa ikke ÆSJ en eneste gang mens jeg holdt på!;) )

    3. Har blitt en del dugnader i åras løp ja..og jeg elska det ikke akkurat …men vi tok alltid vår tørn når det var noe..og som du sier her ble det ofte en mer positiv opplevelse enn man forventa 🙂 ..men du måtte jo veldig tidlig opp da 🙂

    4. Du setter fingeren på noe mange burde tenke på 🙂 Tenk om man fjernet alt av frivillig arbeid og god gammeldags dugnadsånd? – Jeg tror Norge ville blitt umåtelig fattigere på så mange måter, og konsekvensene ville blitt enorme 🙂

    5. annebe: Jeg fikk jo mye ut av dagen da jeg sto opp så tidlig….men klokka 22 var Madammen i seng…. Jeg er sikker på at du og mannen tok deres tørn. Dere virker absolutt ikke som noen som sluntrer unna og lar andre ta støyten.

    6. dedicat: Ja, hvis alt dugnadsarbeid ble borte, ville det merkes godt, det er det ingen tvil om…. Det skjønner sjøl morragretne damer, som synes det er umenneskelig å stå opp grytidlig på en fridag!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg