Helt uten styring….?

 

Jeg har nettopp kjørt sønnen min til Dala. Han skulle ta buss til Oslo sammen med flere andre ungdomsskoleelever. De er med i noe som heter UKS (Ungdommens Kommunestyre i Ringsaker) og nå skal de på besøk på Stortinget…..

I går spurte jeg ham hva slags funksjon UKS egentlig har…. Hva slags oppgaver er det de utfører????

– Neeeiii…..det er fell mæst for at vi skar få følelsen ta å styre me’ no’ ……….uten at vi egentli’ styrer me’ noe som helst……

Definisjonen på en varaordfører i UKS i Ringsaker : “En person helt uten styring”?

Jeg har forresten mer enn nok med å holde styr på meg sjøl……….i alle fall……… innimellom….

Ellers synes jeg det med UKS er et veldig positivt tiltak. Jeg tror de lærer mye av å være med der, sjøl om de ikke har noen direkte politisk innflytelse. De har, blant annet, hatt besøk av en foredragsholder som har forklart dem om “Taleteknikker” . Hvordan få folk til å lytte til det du sier…..holde på oppmerksomheten over lengre tid osv…..

….og at DET er en nyttig ting (for den som skal formidle noe fra en talerstol) kan ingen komme fra……

Ellers i livet er det jo greit å kunne ti stille i blant også…..bare LYTTE til det andre har å si.

Jeg vet ikke om ungdommene blir kurset i DET…….

 


 

Her har vi forresten ei dame som det så absolutt er styring på : Anita Ihle Steen. Hun er Ringsakers første, kvinnelige ordfører. Det har hun vært siden 2007. Jeg er litt stolt av at vi har kvinnelig ordfører i kommunen. Ringsaker er en jordbrukskommune, og etter mitt syn har det vært litt av et Gubbevelde her…. Det er flott at det er ei dame som er tøff nok til å ta på seg dette vervet. Hun er dyktig og godt likt på tvers av partigrensene. Hun tør å by på seg sjøl, og virker langt fra “Skvætten”.

Samtidig virker hun profesjonell og ryddig…….

Flott dame……!

4 kommentarer
    1. Jøss så moro at du har en sønn som er med på det.Norge trenger ungdom som er politisk engasjert og aktiv, og jeg kjenner litt til det med UKS. Jeg har jo vært politisk aktiv et par perioder og sittet i kommunestyret. Dessuten har jeg hatt mye kontakt på sentralt politisk nivå i lange perioder når jeg jobbet. I fjor hadde mannskoret ansvaret for 17 mai, og jeg fikk tak en taler fra ungdomsskolen. Ei ung jente som holdt antagelig den beste talen på mange år 🙂 Er så artig når ungdommen engasjerer seg 🙂

    2. dedicat: Ja, jeg synes det er artig! Sjøl var jeg så sjenert og full av prestasjonsangst at jeg var overbevist om at jeg kom til å svime av hvis jeg skulle holde en tale. Først etter at jeg ble godt voksen turte jeg å ta ordet i en forsamling uten å ha detaljert manus. Jeg har inntrykk av at skolen er blitt mye flinkere til å jobbe med den biten nå. Elevene må stadig forberede muntlige framlegg for klassa. Det er super trening….og viktig for sjølfølelsen tror jeg…! 😀

    3. Flott med engasjert ungdom. Han kommer seg nok fram i livet tenker jeg. Flott å øve på sin selvsikkerhet med å snakke foran andre. Det trenger man jo hele livet! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg