Er du øverst eller nederst på stigen…?

 

Her om dagen så jeg en invitasjon til “workshop”. Det foregikk hos ei dame som er elev ved noe som heter 3P-akademiet. 3P står for : The Three Principals.

“En dypere forståelse av tre enkle prinsipper som står bak alle menneskers opplevelse av livet.”

Jeg skal ikke gå mer detaljert inn på dette her, men det er veldig spennende….

 Vi var fire damer som var samlet hos henne på workshop. Det var ikke lagt opp til “undervisning”. Det var mer en utveksling av tanker og følelser. Jeg liker veldig godt slike samtaler…..

(Jeg er elendig på såkalt “Small-Talk”. Det synes jeg er bortkastet tid. Derfor unngår jeg det i den grad det er mulig, sjøl om det kan resultere i at noen oppfatter meg som uhøflig…….)


Noe så kjedelig……..tenker Karidansen…….

(Bilde fra Google)

 

Da jeg var på workshop, snakket vi, blant annet, om det å være “Øverst” eller “Nederst” på stigen.

Da handler det ikke om Den Sosiale Rangstigen……..

Det er snakk om Den Mentale Stigen……….

Når jeg er i dårlig humør og synes at livet er urettferdig….. og at det meste går på tverke…………da er jeg laaangt nede på Den Mentale Stigen. Det er ikke den dagen jeg bør ta de store avgjørelsene i livet mitt….Det er heller ikke den dagen jeg skal ta De Store,Viktige Samtalene……..

Ironisk nok er det akkurat DE DAGENE jeg har det slik, at jeg har mest lyst til å TA nettopp de samtalene…..virkelig få RYDDET OPP! Og det en gang for alle!!!!!

Jeg har gått i den grøfta såpass mange ganger, at jeg har BEGYNT å lære…

…..at jeg kanskje gjør klokt i å sove på det….

“Det kommer en dag….i morgen”.… da jeg kanskje har klatret noen trinn opp på Min Mentale Stige…… da er det ikke sikkert jeg har behov for å ordne opp likevel…

Og om jeg gjør det….vil utfallet trolig bli et helt annet……..

 

 

10 kommentarer
    1. Først gratulere med S til deg også..flinke vi..hehe…:)) Jeg liker også mer samtaler om hvordan en har det..tanker om livet o.l…
      Har noen ganger forhasta meg med å svare på f. eks brev og kommet på etterpå hva jeg burde skrevet..for å virke seriøs….i stedet for bare irritert :))..men dette er ikke private ting, men avslag på f.eks søknad om rehabiliterings opphold o.l…så det å vente litt, har ofte mye for seg…:))))

    2. Jeg har for eksempel funnet ut at det ikke er lurt å gi svar på alle spørsmål med en gang. Jeg sier at jeg skal tenke på det, eller at de skal få svar senere. Mange blir kok irritert, for de er så vant til at jeg svarer fort. Men ved å tenke meg om, gjør jeg mange ganger noe helt annet, og det er faktiskt enklere å gi riktig svar. Pluss at det er til gode for meg selv. Men det er en jobb å gjøre med den klatringen på den mentale stigen!!! 🙂 Noen ganger er jeg på topp, så knekker et trinn og da knekker gjerne flere, så sitter man på bakken igjen!!!

    3. natheless: Sånn er livet, for de fleste av oss. Jeg kan svinge fra bunn til topp i løpet av en dag. Ofte er vi bare En liten tanke…fra å ha det bra og til å ha det dårlig….Så er det viktig å huske på at det også gjelder den andre veien…..fra å ha det dårlig til å ha det….fantastisk bra!!! Vi velger tankene våre i forhold til det som skjer på det ytre planet… det er ikke andre sin “Skyld”,at vi opplever noe som vondt/ubehagelig….. Det er vår måte “å ta i mot på” som er avgjørende!

    4. annebe: Gratulerer til deg også! 😀 Er ikke ofte jeg har fått S, så det var jo stas! 😉 Ja, når vi blir skuffet og oppgitt, så er det jammen fort gjort å svare på en irritert måte. Når det gjelder brev, har vi jo bedre tid enn når vi må ta det muntlig…. har kastet mange brev jeg….og sendt noen….. som jeg sikkert helst ikke burde ha sendt! 😉

    5. Jeg var innom henne å leste innlegget hennes også. Herlig 😀 Noe dager er dritt, og det er de dagene som er dritt man bare skal komme seg VEKK fra…før man tar tak i noe som helst…IKKE begynne å analysere for mye HVORFOR ting er dritt osv…Bare få de til å forsvinne…og SÅ eventuelt se på hva som er feil… Nei, viktige avgjørelser og opprydding i hue er best å gjøre når man er nesten ferdig med tullet 🙂

    6. frodith: Det er jo måten vi takler omgivelsene på som avgjør hvordan vi føler oss…. Det er så lett å tenke : Hadde det ikke vært for ham eller henne eller ditt eller datt…DA hadde jeg sluppet å føle meg ille nå! Jeg går i den grøfta fortsatt , men jeg kommer meg raskere opp av den igjen. “Folk er folk”. Jeg også! 😉

    7. Høres spennende ut med 3P, håper du kan skrive litt mer om det. Det er utrolig hvor annerledes ting “ser ut” , når man får tid til å sove på det. Jeg er med på den. Og ofte så er det stor forskjell mellom hvordan ulike mennesker oppfatter ting og tolker det som blir sagt og gjort, for det er det vi gjør med alt, vi tolker ..

    8. Sex på en fjelltopp syns jeg det burde være obligatorisk jeg – for da raser trinnene i den mentale stigen nedover…..kanskje……..tror jeg…….ikke vet jeg……hm….er det ikke vår……
      Men greit å skjønne seg selv best mulig.
      Og de gode samtalene, der man går bakom fasaden og utpå, der man er ekte, opprinnelig og ærlig – der en kan utvikle, skjønne nye ting….. ja, nok sagt.
      Men gode er de :)))!

    9. BforB: Skal man ha sex på en fjelltopp, er det kanskje best at det er med en man kjenner fra før….men det kunne jo vært skikkelig spennende å bare møte en fyr på en fjelltopp og……NEI, jeg tror forrresten ikke det….ikke for mitt vedkommende i alle fall!
      Jeg må ha venninner som tåler at jeg er direkte. Man skal ikke være “Brutalt ærlig” for enhver pris. Det kan rive ned mer enn det bygger opp. En tydelig og real tilbakemelding skader ikke i blant.. Jeg har noen venninner jeg har det slik med. Vi vet at det er mye kjærlighet og varme i bunnen….derfor kan vi også tåle å være uenige, For eksempel i forhold til hva vi tolererer.

    10. maiken: Jeg skal på flere sånne samlinger utover våren, så det kan godt hende jeg vil skrive litt mer om det i tilknytning til andre temaer. 🙂 Ja, vi “tolker” alltid …ut fra vårt eget ståsted, der og da!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg